Citat:
Ursprungligen postat av
Adidasprofessorn
Hur sannolikt är det att pricka i nummer tex 1 i en oändligt lång talföljd där nummer 1 betyder så som det blev... Varför blev det inte istället nummer tex 623 eller 9492343^10, whatever...
Det som kanske gör mig som mest häpen är att allt väder i jordens historia behövt följa precis de skeenden det gjorde, följt det precisa mönster det gjort, för att vi skulle kunna nå fram till våra enskilda existenser.
Om vi hade haft makten att flytta på en vindpust för 100 miljoner år sedan - hade det påverkat?
Hade någon insekt påverkats? Mängder med insekter? Något frö, eller pollen som virvlade i luften? Vad hade hänt om en blomma, en buske eller ett träd hade landat och slagit rot 3 meter längre bort än det gjorde? Vad hade det blivit för följder? Hur många insekter, kräldjur, fåglar och andra växter hade påverkats av den förändrade positionen? Hur många fröer och hur mycket pollen hade virvlat förbi växten på ett annat sätt och landat på ett helt annat ställe jämfört med om det inte fanns någon växt där att påverkas av? Hur hade deras "nya" positioner i sin tur påverkat andra fröer och pollen längre fram?
Fåglar som plötsligt landar och häckar längre bort innan de flyger in över människobyn och påverkar människor och deras befruktningstillfällen, något som har någon roll? Japp, det kaotiska systemet är påverkat och kommer förr eller senare oundvikligen leda till förändringar på enorma nivåer för alla andra individer på planeten, förändringar som sen skapar nya förändringar, och så är kaozet igång.
Hur många större buskar och träd genomgår sina livscykler utan insekter och fåglar som påverkas av dess position innan de i ett senare skede påverkar människor på något sätt?
Kan vi kanske anta att allt väder miljarder år tillbaka och alla exakta positioner för NÄSTAN alla växter - sly, buskar, träd, skogspartier, urskogar... svampkolonier, tång och sjögräs - på något sätt i dess livstid påverkat liv omkring som i sin tur i följande led av händelseförlopp förr eller senare hade påverkat människor och deras fortplantning (och de där hundra miljonerna spermierna som finns i varje sats och som är högst känsliga för minsta förändring om nu en viss individ ska vinna racet till ägget)?
Jag hoppas att du tänker att ja, så är det.
Flera vill få dig att inte känna dig speciell, få dig att tänka att inget särskilt har hänt, att du inte behöver hålla på och hylla din egna existens särskilt mycket - din existens är inte så mycket värd. Kanske är det jantelagen som spökar, jag vet inte. Självklart ligger det i viss utsträckning någon form av sanning i det som påstås, att hade det inte varit du så hade det varit någon annan, men det är inget som ska hindra oss som individer att i den mån vi kan försöka uppskatta våra existenser så mycket vi kan nu när vi har möjligheten att suga åt oss av de otroliga omständigheterna som fört oss till vart vi är idag.
Vinner grannen på lotto så säger ingen till denne att ja men om det inte var du så hade någon annan vunnit - se nu för fan inte till att njuta så mycket och tro att du är speciell. Kan tycka att samma borde gälla i det här fallet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Molekyl3n
Existerar man så mycket att man inte existerar, så existerar man rätt mycket.
Bra svar. "Jag tänker, alltså finns jag".
En människas vidd är enorm är en tanke jag inte kan släppa. Miljoner människors sammanfattade vidder vore en gigantiskt mängd tillgänglig information, som många alltså ser som tänkbart att vi som enskilda individer skulle kunna frammana ur våra (solipsistiska?) hjärnor (?).
Då vore vi ena otroliga superentiteter, eller förlåt... jag vore det. Gudomlig.
Kanske önsketänkande hos många som har svårt att känna sig små och obetydliga, ej utvalda?
Hmm.. varför inte vara ALLT istället? Det är väl en mysig tanke bland miljoner andra jag kan klamra mig fast vid?