• 4
  • 5
2023-08-03, 14:26
Medlem
staticages avatar
Jag är bara ett knippe tankar i ett mönster,jag kan inte förklara vem jag är i djup sömn jag är inte där och inte min kropp heller,men ändå verkar det som jag sovit när jag vaknar och jag är tillbaks.Så jag måste bara vara ett gäng tankar som triggas av det organismen spelat in under sitt liv hittils.
Citera
2023-08-03, 14:29
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adidasprofessorn
Det borde ha funnits oändligt många andra möjligheter till att just du och jag föddes och lever nu. Big bang hade kunnat uppstå senare, inte alls eller på annat sätt. Dinosaurierna överlevt, Jupiter inte funnits, mormors farfar kunnat gå en centimeter annorlunda för 1000 år sedan, hans spermie landat aningen snett.
En regndroppe fallit annorlunda för miljoner år sedan och påverkat allt i ett annat kaotiskt förlopp som gjort världens öde helt annorlunda. En bil hade kunnat köra över din mormor eller din mamma ätit p-piller eller gjort abort, osv.
Trots dessa troligen oändligt många andra möjligheter så finns just du nu. Hur förklarar du det?

Jag finns för att jag finns, det är lika solklart som att något inte finns.

Hur förklarar jag att Musse Pigg inte finns?

Svar: Det hände inte!
Citera
2023-08-03, 14:31
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Hur jag förklarar att jag finns? Jo, allt det där som kunde hända som innebar att jag inte skulle finnas hände inte. Därför finns jag.

Bra tänk!

Exakt så är det.

Men då kommer ju samma fråga igen.
Citera
2023-08-03, 14:42
Medlem
53....so whats avatar
Men vi är inte ensamma.
8 000 000 000 fick samma chans, plus alla de som redan dött, d.v.s. +108 000 000 000 (miljarder.)
Så sannolikheten är att just jag finns till är väl ändå ganska stor.

Att just vi existerar är en lång rad av evolution, tillfälligheter, händelser o.s.v. som gett möjlighet till liv i olika former.
Oförklarigt? Kanske inte. Men oberäkneligt med de resurser vi har.
Senast redigerad av 53....so what 2023-08-03 kl. 14:53.
Citera
2023-08-03, 14:43
Medlem
Mina föräldrar hade sex
Citera
2023-08-03, 16:03
Medlem
Pzylents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Men vi är inte ensamma.
8 000 000 000 fick samma chans, plus alla de som redan dött, d.v.s. +108 000 000 000 (miljarder.)
Så sannolikheten är att just jag finns till är väl ändå ganska stor.

En man i fertil ålder "tillverkar" ca 100 miljoner spermier per dygn. Under 50-60 år blir det ett par biljoner spermier.
Tar du 50 miljarder människor (kvinnorna räknas bort) x 2 biljoner spermier så blir inte slutsatsen att det är sannolikt att just vi finns.
Citera
2023-08-03, 16:17
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pzylent
En man i fertil ålder "tillverkar" ca 100 miljoner spermier per dygn. Under 50-60 år blir det ett par biljoner spermier.
Tar du 50 miljarder människor (kvinnorna räknas bort) x 2 biljoner spermier så blir inte slutsatsen att det är sannolikt att just vi finns.

Jag räknar att sannolikheten är 1/116 miljarder är är stor när den ändå sker/skett.
Tar man bort allt, eller jämför med allt, som skulle kunnat förändra den statistiken i förtida händelser, vilket borde var astronomiska händelser, så....
Citera
2023-08-03, 18:36
Medlem
Pzylents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Tar man bort allt, eller jämför med allt, som skulle kunnat förändra den statistiken i förtida händelser, vilket borde var astronomiska händelser, så....

Ja precis, det finns ju mycket utöver själva antalet tänkbara individer som ska räknas med när vi föreställer oss sannolikheten för våra existenser. Handlar inte bara om ett lotteri där en viss individ ska dras fram ur en hög av triljoner möjliga val och så är det klart och greppbart sen, utan dessa triljoner spermier/människor ska dessutom leva sina liv och påverkas av obeskrivligt många kombinationer av händelsekedjor och förutsättningar, andra unika individer, miljön omkring, osv. och i slutändan befinna sig på vissa väldigt specifika platser och vid väldigt exakta tidpunkter för att det hela skulle kunna leda fram till - oss. Det gör att sannolikheten inte längre handlar om en på triljoner utan en på sanslöst många centiljarder gissar jag.

Exempelvis:

Händelsekedja 1 innehåller obegripligt många triljarder unika nödvändiga händelser. T ex. en människa som idag existerar efter allt från universums och jordens utveckling, till evolutionen, hela exakta kedjan av händelseförlopp som påverkat allt levande på jorden osv. osv. och lett fram till denna människas existens.

Även händelsekedja 2 innehåller obegripligt många triljarder unika händelser.

När de möts vid en viss nödvändig exakt mikrosekund och skapar en ny gemensam händelsekedja 3 så startar så att säga en ny händelsekedja som det knappast går att föreställa sig oddsen på, det är extremt osannolikt att en viss individ når existens i händelsekedja 3 efter allt som hänt i de två föregående händelsekedjorna. Så nära omöjligt som det bara går att komma utan att vara omöjligt.

Men verkligheten är ofattbart mer komplicerad och osannolik än så. Under jordens historia finns ogreppbart många händelsekedjor med fullkomligt unika förutsättningar som kombinerats med varandra genom eonerna och skapat nya händelsekedjor, som beblandats om och om igen... fler gånger än vi kan föreställa oss, och varje gång skenar siffrorna gällande sannolikheten till våra existenser när nya unika händelsekedjor kombineras och skapar nya händelsekedjor... i all tänkbar evighet.
Så tyckte vi att det kändes osannolikt och ogreppbart vad som lett fram till händelsekedja 3 och en viss individs eventuella existens när man har bara ett par personer i sitt tänkbara exempel, så blir det ju nästan löjligt att föreställa sig vad som händer när man trycker in kvadriljoner händelsekedjor i ett kaotiskt system och låter det härja fritt... i miljarder år, och sen så smått försöker beräkna sannolikheten till just... oss.
Det sista jag tänker mig är att det känns hyfsat sannolikt att just vi finns till ändå, efter förutsättningarna vi har omkring oss.

Det finns så mycket mer till våra existenser än faktumet att vi är en av ca 100 miljarder människor som vandrat här på jorden. Men det verkar du till viss del förstå också, verkar det som.
Citera
2023-08-05, 05:42
Medlem
Jag tror att svaret är detta:
Det är 100% sannolikt att vara medveten (leva).
Men sen vilken personlighet o.s.v. man har råkat få är ganska ointressant. På samma sätt som det är ointressant hur ett träd blev precis sånt som det är
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in