Citat:
Ursprungligen postat av
Eerieye
Pistolen på 10 J är väl knappast helt laglig? Den faller väl under knivlagen?
Har en co2-pistol för övningsskjutning. Och det får man ju göra men man får inte ha den till något annat än till just det. Alltså inte ha den på sig utomhus utom på väg till eller från stället där man ska skjuta.
Nä precis, den är nog inte laglig. Inget vapen är ju lagligt i självförsvar. Dom här pistolerna marknadsförs ju som självförsvarpistoler och man får äga dem, men som sagt, att använda dem för självförsvar är inte lagligt. Du får ju inte använda en kniv, ett basebollträ, eller annat vapen för självförsvar.
Därför rekommenderade jag honom att använda ett larm istället, i mitt senare inlägg. Jag vet inte hur det är med självförsvarssprayer. Det är en gråzon. Pepparspray är ju olagligt så då gjorde ju marknaden som så att man försökte gå runt detta och istället marknadsföra så kallade försvarsprayer.
Men ska man dra det till "the bottom line" så borde ju även dessa vara olagliga att faktiskt använda på en inbrottstjuv. Att äga dem dock verkar vara okey, precis som att äga en självförsvarsmarkör.
Ja jag vet inte, om man äger en försvarsspray som sprutar diskmedel så kanske det är okey? Som jag fattar det så är det ju specifikt pepparspray som är olaglig.
Sen om man har tur så kan man ju i en rättegång bli friad om rätten bedömer att det var skäligt gjort, enbart i självförsvar om man nu använde ett vapen. Finns domar på det.
Men det är ju inget som är någon garanti "what so ever". Då är det bättre att vara laglig.