2023-07-18, 12:15
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Har funderat på köpa ett luftvapen och ha hemma som självförsvar.

Kollat på Hdr50 bland annat som man verkar kunna få upp i kring 30 joule ganska lätt, och 95 joule om man köper till några extra grejer som längre pipa osv.

Skulle jag skjuta någon sombryter sig in så skulle jag antagligen sikta mot kroppen, så kulan behöver väl bara gå in några cm i kroppen för att så inkräktaren på fall, dock kanske den inte dör om kulan bara går in nån cm.

https://www.thepelletshop.com/produc...42302661689583

AEA Zeus2 i caliber .72 går rakt genom vildsvin.

1561 Joule
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2023-07-18 kl. 12:28.
Citera
2023-07-18, 12:18
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Vilket skjutvapen du än använder så gissar jag att straffet blir hårdare om du skjuter någon än om du slår fanskapet med en påk.
Kör godkänd ”pepparspray” om du nu måste ha ett vapen.
Citera
2023-07-18, 13:20
Medlem
Ja för skjuta någon i självförsvar är ju super lagligt .det finns ingen stans på kroppen som är säker bli skjuten på .varje gång är det ett tärnings kast .
Citera
2023-07-18, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dasfunk
Ja för skjuta någon i självförsvar är ju super lagligt .det finns ingen stans på kroppen som är säker bli skjuten på .varje gång är det ett tärnings kast .

Eh
Straffet skulle inte bli mer än några år högst.
Skjuter man någon i självförsvar så denne är så är det dråp, inte mord.

Lätt värt att sitta nåt år istället för att själv kanske bli mördad.
Citera
2023-07-18, 14:02
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReasoningIsTheKey
Alltså du ska inte ha ett vanligt luftgevär som självförsvar då det är förbjudet. Men inte bara det, det kommer inte att stoppa en inbrottstjuv då sårkanalerna från ett luftgevärsskott är väldigt smala. Dessa kulor expanderar ingenting alls i princip, så det kommer inte stoppa någon. Och ja, då pratar jag om 4,5mm diaboler.

Köp en självförsvarsmarkör som är laglig och 10J. Dessa är till för att det ska göra ont som bara fan. Men de skadar inte inbrottstjuven heller. Dock kommer de att fly för det gör jävligt ont, ingen vill bli träffad av dessa. Sen vet ju inte tjuven vad det är du skjuter med heller i stundens hetta. De kan ju tro att det är en riktig pistol du använder. Förmodligen är det natt och mörkt då de bryter sig in. De hör en smäll, känner smärta och då blir det att fly som gäller för att rädda livhanken. Det är ju så de kommer att tänka i all panik som uppstår.

Alltså, många av dessa markörer är inte laddade med kolsyra, men kolsyretuben sitter i vapnet. Sen punkterar man bara tuben då det är dags. De brukar ha en snabb punkteringsmekanism som du bara slår till under handtaget, sen är det bara att skjuta.

Detta gör man för att om den var laddad med gas så riskerar gasen att läcka över längre tidsperioder, samt att man gärna inte vill ha ett laddat vapen, då kan det ske en olycka.

Men sen vet jag inte hur lagligt det är med en självförsvarsmarkör heller. De är ju lagliga att köpa, men att skjuta en inbrottstjuv med den kanske är en annan sak. Vet inte vad lagen säger om det. Kolla upp det först.

Kanske bättre att ha ett högt larm, det är ju garanterat lagligt och tjuven får nog bra med panik av bara det. Annars kanske ett basebollträ skulle funka bra, men som sagt, det är på egen risk du använder det. Skulle du puckla på en inbrottstjuv och skada vederbörande allvarligt så blir det nog inte så kul. Då riskerar du ju själv att åka dit.

Hade jag varit dig så hade jag nog tittat på ett larm som låter av bara den och kanske någon laglig försvarspray, om det finns några sådana.

Jag är inte rädd för juridiska delen av det hela. Det har tillkommit en tilläggsparagraf i självförsvarslagen som du kan komma undan det mesta med. Jag vill bara ha ett så effektivt vapen som möjligt.

Kniv eller liknande är egentligen bäst. Basebollträ är inte bra i trånga utrymmen. Och även tjuvarna kommer komma med kniv - det är jag 100 % säker på. I dagens Sverige…

Vill passa på att påminna om två fall där offret friades. Det första är den äldre mannen som hörde att tjuvarna höll på att bryta upp hans dörr (han var inomhus och tjuvarna utomhus). Gubben hämtar bössan och skjuter rakt igenom dörren utan att veta något om tjuvarna på andra sidan. Han friades för två fall av mord.

Det andra är den 22-åringen som sov hemma med sin flickvän. Två tjuvar kommer in genom balkongen. 22-åringen knivhugger båda tjuvarna till döds och frias senare för två fall av mord.

Denna tilläggsparagrafen kan jag inte leta upp nu men i korthet handlar den om att den tar hänsyn till ditt sinnestillstånd. T.ex. du vaknade plötsligt mitt i natten och har folk inne i ditt hem, du får panik och handlar inte i enlighet med logik/reson då du är helt uppe i varv och fattar inte vad som sker. Skulle du då hugga ihjäl tjuvarna så kommer detta tas hänsyn till.

Tidigare var det inte så. Nu tar man alltså hänsyn till dig som offer och just DIN situation av rädsla, panik etc etc.
Citera
2023-07-18, 14:12
Medlem
joceks avatar
Ta jägarexamen, köp en PCC (pistol carbine) med rödpunktsikte, lämplig 9mm expanderande ammo (Speer Gold Dot for teh lulz) och ställ vapenskåpet i sovrummet. Ha larm. Bryter sig någon in så sätt första skottet center mass.

Som bonus har du jägarexamen och en ny trevlig hobby
Citera
2023-07-18, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jocek
Ta jägarexamen, köp en PCC (pistol carbine) med rödpunktsikte, lämplig 9mm expanderande ammo (Speer Gold Dot for teh lulz) och ställ vapenskåpet i sovrummet. Ha larm. Bryter sig någon in så sätt första skottet center mass.

Som bonus har du jägarexamen och en ny trevlig hobby

Räknas det som pistol eller gevär?
För pistol kräver väl pistollicenes och det får man inte genom jägarexamen.
Sen för halvutomatiska vapen som denna typen du nämner så krävs ytterliare licens/tillstånd.
Citera
2023-07-18, 15:25
Medlem
joceks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Räknas det som pistol eller gevär?
För pistol kräver väl pistollicenes och det får man inte genom jägarexamen.
Sen för halvutomatiska vapen som denna typen du nämner så krävs ytterliare licens/tillstånd.

En semiautomatisk Ruger PCC räknas som ett klass tre gevär och är inga problem (numera) att inneha med jägarlicens. Det var lite struligt för några år sedan då enskilda personer inom polisen hade en uppfattning om "militärt utseende" som inte hade stöd i lag. Nu har dock Naturvårdsverket uppdaterat riktlinjerna och understrukit att utseende har ingen betydelse.

Dock är det lite gnäll från myndigheterna att "Happy Mags" är tillåtet (t.ex Glock 33-skotts) så det kommer nog en begränsning på magasinstorlek snart.
Citera
2023-07-18, 16:40
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Folk vet inte vad de snackar om här. Jag är jägare, med riktiga vapen och har skjutit i hela med liv. D.v.s. +30 år.

En .22 LR dödar enkelt! När jag övningsskjuter med min .22 LR så går den igenom 8 centimeter plank från 30 meter! Inga ruttna bräder utan nya tryckimpregnerade brädor.

Tänk nu hur mycket det skulle motsvara i en människokropp? Kött är mycket mjukare, du kommer skjuta rakt igenom människokroppen. Kulan kan fastna om du träffar många ben, men i princip så skjuter du rakt igenom en människokropp. Skotten jag då använder är 150J.

Ett salongsgevär är ingen leksak för de som tror det.

Det är t.o.m. så att ett luftgevär som är 10J är dödligt! Många vet inte om detta och tror att det är en leksak, men icke. Jag har ett luftgevär på 10J. Detta gevär skjuter igenom 3,5 cm av hård tvål på 25 meters avstånd. Ska man översätta detta till kött så blir det ca 5-6 centimeter som kulan kommer att gå in. Då är det kaliber 4,5mm på bössan.

Finns massor av videos på Youtube då de testar detta på ballistiska dockor och block. Kolla in dessa videos så får du se att det jag säger är sant.

Det finns flera fall runt om i världen där folk blivit dödade av vanliga luftgevär. Har du otur och får skottet fel så kan du dö. En kille jag läste om fick ett skott strax under armen i levern. Han dog.

En annan hade extrem otur och fick ett skott i ögat och dog. Bakom ögat finns det inget ben som skyddar utan hjärnan sitter där oskyddad. Träffar du nån i ögat med ett luftgevär, 4.5mm, 10J, på säg 10 meter, då är det tack och gonatt.

Sen är en självförsvarspistol på 10J inte dödlig eftersom kulan är så pass stor. Då absorberar huden skottet över en mycket större yta, vilket gör att du får ett fett blåmärke och lite blod. Men kulan kan inte penetrera huden.

Så att prata om joule är egentligen helt missvisande då en 10J kula som är liten, kontra en stor boll, som dessa självförsvar markörer skjuter, på 10J ger helt olika effekt. Luftgevärskulan på 4,5mm är livsfarlig i 10J medans bollen i 10J inte är det.

För övrigt som lite extra vetande så krävs det ca 70 joule från en .22 LR för att penetrera skallbenet, vilket är ca 7 mm tjockt. Anledningen varför jag säger detta är för att ni ska förstå att om man blir träffad av ett luftgevärsskott, 4,5mm, 10J, i huvudet så kommer man inte att dö. Det finns inte en chans att skottet kan penetrera skallbenet. Däremot som jag sa, om man får ett skott i benet och inget ben är i vägen så kommer luftgevärsskottet att gå in 5-6 cm. Träffar skottet ett ben så kommer benet att stoppa skottet ganska lätt.

Blir man träffad i huvudet av en 0.22 LR så kommer nog skottet ganska precis att penetrera hela huvudet, på säg 10 meter. Ett salongsgevärsskott på 150J kan göra så pass stor skada.

Så, nu vet ni det!

Sen tycker jag inte du ska ha några trimmade luftvapen som självförsvar. Det är som sagt förbjudet! Köp en självförsvarspistol som är 10J, då är den laglig och det är fullt tillräckligt.

Pistolen på 10 J är väl knappast helt laglig? Den faller väl under knivlagen?

Har en co2-pistol för övningsskjutning. Och det får man ju göra men man får inte ha den till något annat än till just det. Alltså inte ha den på sig utomhus utom på väg till eller från stället där man ska skjuta.
Citera
2023-07-18, 16:48
Medlem
ReasoningIsTheKeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Pistolen på 10 J är väl knappast helt laglig? Den faller väl under knivlagen?

Har en co2-pistol för övningsskjutning. Och det får man ju göra men man får inte ha den till något annat än till just det. Alltså inte ha den på sig utomhus utom på väg till eller från stället där man ska skjuta.

Nä precis, den är nog inte laglig. Inget vapen är ju lagligt i självförsvar. Dom här pistolerna marknadsförs ju som självförsvarpistoler och man får äga dem, men som sagt, att använda dem för självförsvar är inte lagligt. Du får ju inte använda en kniv, ett basebollträ, eller annat vapen för självförsvar.

Därför rekommenderade jag honom att använda ett larm istället, i mitt senare inlägg. Jag vet inte hur det är med självförsvarssprayer. Det är en gråzon. Pepparspray är ju olagligt så då gjorde ju marknaden som så att man försökte gå runt detta och istället marknadsföra så kallade försvarsprayer.

Men ska man dra det till "the bottom line" så borde ju även dessa vara olagliga att faktiskt använda på en inbrottstjuv. Att äga dem dock verkar vara okey, precis som att äga en självförsvarsmarkör.

Ja jag vet inte, om man äger en försvarsspray som sprutar diskmedel så kanske det är okey? Som jag fattar det så är det ju specifikt pepparspray som är olaglig.

Sen om man har tur så kan man ju i en rättegång bli friad om rätten bedömer att det var skäligt gjort, enbart i självförsvar om man nu använde ett vapen. Finns domar på det.

Men det är ju inget som är någon garanti "what so ever". Då är det bättre att vara laglig.
Senast redigerad av ReasoningIsTheKey 2023-07-18 kl. 17:01.
Citera
2023-07-18, 17:01
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Nä precis, den är nog inte laglig. Inget vapen är ju lagligt i självförsvar. Dom här pistolerna marknadsförs ju som självförsvarpistoler och man får äga dem, men som sagt, att använda dem för självförsvar är inte lagligt. Du får ju inte använda en kniv, ett basebollträ, eller annat vapen för självförsvar.

Därför rekommenderade jag honom att använda ett larm istället, i mitt senare inlägg. Jag vet inte hur det är med självförsvarssprayer. Det är en gråzon. Pepparspray är ju olagligt så då gjorde ju marknaden som så att man försökte gå runt detta och istället marknadsföra så kallade försvarsprayer.

Men ska man dra det till "the bottom line" så borde ju även dessa vara olagliga att faktiskt använda på en inbrottstjuv. Att äga dem dock verkar vara okey, precis som att äga en självförsvarsmarkör.

Sen om man har tur så kan man ju i en rättegång bli friad om rätten bedömer att det var skäligt gjort, enbart i självförsvar om man nu använde ett vapen. Finns domar på det.

Men det är ju inget som är någon garanti "what so ever". Då är det bättre att vara laglig.

Du får använda alla vapen för självförsvar. Det som är förbjudet är att gå omkring med sådant "utifall att".

Vet inte hur det är med en sådan pistol, som du beskriver, om man enbart har den hemma och aldrig tar med sig den ut.

Vapenlagen får effekt om energin är >10 J och/eller om utgångshastigheten är över en viss nivå, minns inte vilken. Det är vapenlagen det, annars är det knivlagen.
Senast redigerad av Eerieye 2023-07-18 kl. 17:04.
Citera
2023-07-18, 17:16
Medlem
ReasoningIsTheKeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Du får använda alla vapen för självförsvar. Det som är förbjudet är att gå omkring med sådant "utifall att".

Vet inte hur det är med en sådan pistol, som du beskriver, om man enbart har den hemma och aldrig tar med sig den ut.

Vapenlagen får effekt om energin är >10 J och/eller om utgångshastigheten är över en viss nivå, minns inte vilken. Det är vapenlagen det, annars är det knivlagen.

Ok, jag tar tillbaka det jag sa, du har rätt. Man får använda vapen om det faller inom nödvärnsrätten. Då kan det vara legitimt att göra detta, men man får inte ta till övervåld. Då blir det nödvärnsexcess, vilket man kan dömas för.

Jag tror det hela är en bedömningsfråga från fall till fall, i domstolen, vad som var "okey" våld för att försvara sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in