• 1
  • 2
2023-07-17, 20:26
Medlem
Har funderat på köpa ett luftvapen och ha hemma som självförsvar.

Kollat på Hdr50 bland annat som man verkar kunna få upp i kring 30 joule ganska lätt, och 95 joule om man köper till några extra grejer som längre pipa osv.

Skulle jag skjuta någon sombryter sig in så skulle jag antagligen sikta mot kroppen, så kulan behöver väl bara gå in några cm i kroppen för att så inkräktaren på fall, dock kanske den inte dör om kulan bara går in nån cm.
Citera
2023-07-17, 21:05
Medlem
Kurss avatar
.22 lr har 180-250 joule och många skulle nog säga att den är för klen för självförsvar. Det är dock en dödlig kaliber, men används mest vid planerade mord där offret skjuts många gånger. 30 joule är inte dödligt. 95 joule kan antagligen vara det om en person träffas många gånger.
Citera
2023-07-17, 21:45
Medlem
Om du inte prickar ögat så har du nog inte så stor chans innan inkräktaren blir sur och slår sönder dig.

Köp en motorsåg istället, det skrämmer iväg även dom mest hårdhudade. Och det är inte ens olagligt.
Citera
2023-07-17, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurs
.22 lr har 180-250 joule och många skulle nog säga att den är för klen för självförsvar. Det är dock en dödlig kaliber, men används mest vid planerade mord där offret skjuts många gånger. 30 joule är inte dödligt. 95 joule kan antagligen vara det om en person träffas många gånger.

Nja.
Att 22 lr anses lite klen är väl snarare för att kulan är så liten och då gör mindre skada.

8.55 in i denna video säger han att 60-70 joule är mer än no för självförsvar när det är i 50 caliber som hdr50 är:

https://www.youtube.com/watch?v=1eZ-4K0F5EM
Citera
2023-07-17, 22:00
Medlem
Det är nog inte dödligt och det kanske bara är en fördel i sammanhanget? Med tanke på lagen så är det positivt att inte dödat någon.

Det ger ju fortfarande skada på förövaren och ligger denna personen till last om det skulle bli handgrmäng. En arm blir nog rätt bedövad av 95 joule. Han kanske flyr om han blir skjuten också. Då har du ju uppnått ditt mål.
Citera
2023-07-17, 22:02
Medlem
Kurss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Nja.
Att 22 lr anses lite klen är väl snarare för att kulan är så liten och då gör mindre skada.

8.55 in i denna video säger han att 60-70 joule är mer än no för självförsvar när det är i 50 caliber som hdr50 är:

https://www.youtube.com/watch?v=1eZ-4K0F5EM

.22 lr har samma kaliber som 5,56. Det finns massor av diskussionen om "stopping power", men slutsatsen verkar vara att det som spelar mest roll är hur djupt in kulan går, och där vinner .22 lr över något som är 0,5 tum och har en anslagsenergi på 70 joule. Den hade säkert gått in i kroppen, det tror jag, men inte så mycket mer än så.
Citera
2023-07-17, 23:54
Medlem
ReasoningIsTheKeys avatar
Citat:
Har funderat på köpa ett luftvapen och ha hemma som självförsvar.

Kollat på Hdr50 bland annat som man verkar kunna få upp i kring 30 joule ganska lätt, och 95 joule om man köper till några extra grejer som längre pipa osv.

Skulle jag skjuta någon sombryter sig in så skulle jag antagligen sikta mot kroppen, så kulan behöver väl bara gå in några cm i kroppen för att så inkräktaren på fall, dock kanske den inte dör om kulan bara går in nån cm.

Folk vet inte vad de snackar om här. Jag är jägare, med riktiga vapen och har skjutit i hela med liv. D.v.s. +30 år.

En .22 LR dödar enkelt! När jag övningsskjuter med min .22 LR så går den igenom 8 centimeter plank från 30 meter! Inga ruttna bräder utan nya tryckimpregnerade brädor.

Tänk nu hur mycket det skulle motsvara i en människokropp? Kött är mycket mjukare, du kommer skjuta rakt igenom människokroppen. Kulan kan fastna om du träffar många ben, men i princip så skjuter du rakt igenom en människokropp. Skotten jag då använder är 150J.

Ett salongsgevär är ingen leksak för de som tror det.

Det är t.o.m. så att ett luftgevär som är 10J är dödligt! Många vet inte om detta och tror att det är en leksak, men icke. Jag har ett luftgevär på 10J. Detta gevär skjuter igenom 3,5 cm av hård tvål på 25 meters avstånd. Ska man översätta detta till kött så blir det ca 5-6 centimeter som kulan kommer att gå in. Då är det kaliber 4,5mm på bössan.

Finns massor av videos på Youtube då de testar detta på ballistiska dockor och block. Kolla in dessa videos så får du se att det jag säger är sant.

Det finns flera fall runt om i världen där folk blivit dödade av vanliga luftgevär. Har du otur och får skottet fel så kan du dö. En kille jag läste om fick ett skott strax under armen i levern. Han dog.

En annan hade extrem otur och fick ett skott i ögat och dog. Bakom ögat finns det inget ben som skyddar utan hjärnan sitter där oskyddad. Träffar du nån i ögat med ett luftgevär, 4.5mm, 10J, på säg 10 meter, då är det tack och gonatt.

Sen är en självförsvarspistol på 10J inte dödlig eftersom kulan är så pass stor. Då absorberar huden skottet över en mycket större yta, vilket gör att du får ett fett blåmärke och lite blod. Men kulan kan inte penetrera huden.

Så att prata om joule är egentligen helt missvisande då en 10J kula som är liten, kontra en stor boll, som dessa självförsvar markörer skjuter, på 10J ger helt olika effekt. Luftgevärskulan på 4,5mm är livsfarlig i 10J medans bollen i 10J inte är det.

För övrigt som lite extra vetande så krävs det ca 70 joule från en .22 LR för att penetrera skallbenet, vilket är ca 7 mm tjockt. Anledningen varför jag säger detta är för att ni ska förstå att om man blir träffad av ett luftgevärsskott, 4,5mm, 10J, i huvudet så kommer man inte att dö. Det finns inte en chans att skottet kan penetrera skallbenet. Däremot som jag sa, om man får ett skott i benet och inget ben är i vägen så kommer luftgevärsskottet att gå in 5-6 cm. Träffar skottet ett ben så kommer benet att stoppa skottet ganska lätt.

Blir man träffad i huvudet av en 0.22 LR så kommer nog skottet ganska precis att penetrera hela huvudet, på säg 10 meter. Ett salongsgevärsskott på 150J kan göra så pass stor skada.

Så, nu vet ni det!

Sen tycker jag inte du ska ha några trimmade luftvapen som självförsvar. Det är som sagt förbjudet! Köp en självförsvarspistol som är 10J, då är den laglig och det är fullt tillräckligt.
Senast redigerad av ReasoningIsTheKey 2023-07-18 kl. 00:15.
Citera
2023-07-18, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReasoningIsTheKey
Folk vet inte vad de snackar om här. Jag är jägare, med riktiga vapen och har skjutit i hela med liv. D.v.s. +30 år.

En .22 LR dödar enkelt! När jag övningsskjuter med min .22 LR så går den igenom 8 centimeter plank från 30 meter! Inga ruttna bräder utan nya tryckimpregnerade brädor.

Tänk nu hur mycket det skulle motsvara i en människokropp? Kött är mycket mjukare, du kommer skjuta rakt igenom människokroppen. Kulan kan fastna om du träffar många ben, men i princip så skjuter du rakt igenom en människokropp. Skotten jag då använder är 150J.

Det är t.o.m. så att ett luftgevär som är 10J är dödligt! Många vet inte om detta och tror att det är en leksak, men icke. Jag har ett luftgevär på 10J. Detta gevär skjuter igenom 3,5 cm av hård tvål på 25 meters avstånd. Ska man översätta detta till kött så blir det ca 5-6 centimeter som kulan kommer att gå in. Då är det kaliber 4,5mm på bössan.

Finns massor av videos på Youtube då de testar detta på ballistiska dockor och block. Kolla in dessa videos så får du se att det jag säger är sant.

Det finns flera fall runt om i världen där folk blivit dödade av vanliga luftgevär. Har du otur och får skottet fel så kan du dö. En kille jag läste om fick ett skott strax under armen i levern. Han dog.

En annan hade extrem otur och fick ett skott i ögat och dog. Bakom ögat finns det inget ben som skyddar utan hjärnan sitter där oskyddad. Träffar du nån i ögat med ett luftgevär, 4.5mm, 10J, på säg 10 meter, då är det tack och gonatt.

Sen är en självförsvarspistol på 10J inte dödlig eftersom kulan är så pass stor. Då absorberar huden skottet över en mycket större yta, vilket gör att du får ett fett blåmärke och lite blod. Men kulan kan inte penetrera huden.

Så att prata om joule är egentligen helt missvisande då en 10J kula som är liten, kontra en stor boll, som dessa självförsvar markörer skjuter, på 10J ger helt olika effekt. Luftgevärskulan på 4,5mm är livsfarlig i 10J medans bollen i 10J inte är det.

För övrigt som lite extra vetande så krävs det ca 70 joule från en .22 LR för att penetrera skallbenet, vilket är ca 7 mm tjockt. Anledningen varför jag säger detta är för att ni ska förstå att om man blir träffad av ett luftgevärsskott, 4,5mm, 10J, i huvudet så kommer man inte att dö. Det finns inte en chans att skottet kan penetrera skallbenet. Däremot som jag sa, om man får ett skott i benet och inget ben är i vägen så kommer luftgevärsskottet att gå in 5-6 cm. Träffar skottet ett ben så kommer benet att stoppa skottet ganska lätt.

Blir man träffad i huvudet av en 0.22 LR så kommer nog skottet ganska precis att penetrera hela huvudet, på säg 10 meter. Ett salongsgevärsskott på 150J kan göra så pass stor skada.

Så, nu vet ni det!

Om du nu är jägare så borde du också veta att ett skott som går rakt igenom kroppen är det absolut bästa om man vill djuret ska överleva.
Du kan skjuta rakt igenom en älg med 30-06 och den kommer fan springa så långt så du aldrig hittar den igen och kanske tom överleva beroende på var det träffade.

Skjuter du någon med en 22.a och skottet går rakt igenom så är chansen mycket stor att man överlever och faktiskt inte påverkas alls nämnmärt.
Men går kulan rakt igenom organ som lungan eller nåt så kommer du ha risk att dö.

Polisen körde väl med hemantald kula förut men bytte till hålspets då den mimerar risken för att gå rakt igenom en människa samt stoppkraften är mycket större då kulan expanderar.
Citera
2023-07-18, 00:24
Medlem
Citat:
Om du nu är jägare så borde du också veta att ett skott som går rakt igenom kroppen är det absolut bästa om man vill djuret ska överleva.
Du kan skjuta rakt igenom en älg med 30-06 och den kommer fan springa så långt så du aldrig hittar den igen och kanske tom överleva beroende på var det träffade.

Skjuter du någon med en 22.a och skottet går rakt igenom så är chansen mycket stor att man överlever och faktiskt inte påverkas alls nämnmärt.
Men går kulan rakt igenom organ som lungan eller nåt så kommer du ha risk att dö.

Polisen körde väl med helmantald kula förut men bytte till hålspets då den mimerar risken för att gå rakt igenom en människa samt stoppkraften är mycket större då kulan expanderar.

Ja, nu använder vi inte helmantlat när vi jagar i Sverige. Just precis för att det får större effekt så som du säger att inte göra det.

Men sen är det så här. I krig måste man använda helmantlade kulor. Det är emot internationellt bestämda lagar att inte göra det.

Den svenska polisen har fått extremt mycket kritik för att de slutade använda helmantlat och är en av få poliser i hela världen som inte använder helmantlade kulor.
Senast redigerad av ReasoningIsTheKey 2023-07-18 kl. 00:27.
Citera
2023-07-18, 01:08
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReasoningIsTheKey

Så, nu vet ni det!

Sen tycker jag inte du ska ha några trimmade luftvapen som självförsvar. Det är som sagt förbjudet! Köp en självförsvarspistol som är 10J, då är den laglig och det är fullt tillräckligt.

Stort tack för denna genomgång! Fantastiskt!

När du säger att man ska skaffa en 10J - är det då i 4.5mm du menar? Och vad för typ av kulor? Helrundade stålkulor eller diabolkulor eller vad ska man ha? Det andra problemet är hur man kommer förbi att snabbt färdigställa vapnet i händelse av att inbrottstjuvar bryter sig in?

Ska man slänga in en gaspatron och ha den redo så måste man också ha ”nyckeln” redo för att penetrera gastuben väl? Hur får man ihop detta rent logistiskt?
Citera
2023-07-18, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly

När du säger att man ska skaffa en 10J - är det då i 4.5mm du menar? Och vad för typ av kulor? Helrundade stålkulor eller diabolkulor eller vad ska man ha? Det andra problemet är hur man kommer förbi att snabbt färdigställa vapnet i händelse av att inbrottstjuvar bryter sig in?

Ska man slänga in en gaspatron och ha den redo så måste man också ha ”nyckeln” redo för att penetrera gastuben väl? Hur får man ihop detta rent logistiskt?

PÅ HDR50 och många andra kolsyrepistoler kan du ha patron iskruvad sen slår du bara till botten av handtaget så sprutar kolsyran in
Citera
2023-07-18, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly

Alltså du ska inte ha ett vanligt luftgevär som självförsvar då det är förbjudet. Men inte bara det, det kommer inte att stoppa en inbrottstjuv då sårkanalerna från ett luftgevärsskott är väldigt smala. Dessa kulor expanderar ingenting alls i princip, så det kommer inte stoppa någon. Och ja, då pratar jag om 4,5mm diaboler.

Köp en självförsvarsmarkör som är laglig och 10J. Dessa är till för att det ska göra ont som bara fan. Men de skadar inte inbrottstjuven heller. Dock kommer de att fly för det gör jävligt ont, ingen vill bli träffad av dessa. Sen vet ju inte tjuven vad det är du skjuter med heller i stundens hetta. De kan ju tro att det är en riktig pistol du använder. Förmodligen är det natt och mörkt då de bryter sig in. De hör en smäll, känner smärta och då blir det att fly som gäller för att rädda livhanken. Det är ju så de kommer att tänka i all panik som uppstår.

Alltså, många av dessa markörer är inte laddade med kolsyra, men kolsyretuben sitter i vapnet. Sen punkterar man bara tuben då det är dags. De brukar ha en snabb punkteringsmekanism som du bara slår till under handtaget, sen är det bara att skjuta.

Detta gör man för att om den var laddad med gas så riskerar gasen att läcka över längre tidsperioder, samt att man gärna inte vill ha ett laddat vapen, då kan det ske en olycka.

Men sen vet jag inte hur lagligt det är med en självförsvarsmarkör heller. De är ju lagliga att köpa, men att skjuta en inbrottstjuv med den kanske är en annan sak. Vet inte vad lagen säger om det. Kolla upp det först.

Kanske bättre att ha ett högt larm, det är ju garanterat lagligt och tjuven får nog bra med panik av bara det. Annars kanske ett basebollträ skulle funka bra, men som sagt, det är på egen risk du använder det. Skulle du puckla på en inbrottstjuv och skada vederbörande allvarligt så blir det nog inte så kul. Då riskerar du ju själv att åka dit.

Hade jag varit dig så hade jag nog tittat på ett larm som låter av bara den och kanske någon laglig försvarspray, om det finns några sådana.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in