Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-07-16, 16:53
  #1
Medlem
ToorMans avatar
Har ett jävligt mystiskt fel på min iMac. Datorn är ansluten i nätverket med kabel.

Jag har uppdaterat min Plexserverdator till en ny kraftfullare dator.
Den gamla Plexdatorn hade en fast IP. Datorn kopplades bort från nätverket.
Den nya Plexdatorn fick samma fasta IP adress som den gamla, dessutom samma "Datornamn".

Till det mystiska!

När jag ska ansluta till den nya Plexdatorn i nätverket (SMB) så hittar iMacen inte Plexdatorn.
Jag kan inte heller nå datorn via "Remote desktop" (som jag gjort på den gamla Plexdatorn).

Jag kan ansluta alla andra enheter i nätverket (Skrivare, delade mappar, NASer mm)
Min Macbook Pro kan ansluta den nya Plexdatorn som tidigare.

MEN...Om jag ansluter till nätverket med wifi, och stänger av ethernet. Då kan jag ansluta som vanligt!

Har letat över allt, hittar inget som har löst problemet. Kollat allt om brandväggar osv...men hittar inget.

Jag har dualboot på datorn. Har även ett High Sierra system, det är exakt samma problem där.

Något säger mig att det kan ha med MAC adressen att göra!?
Vad kan det vara?
__________________
Senast redigerad av ToorMan 2023-07-16 kl. 17:02.
Citera
2023-07-16, 16:57
  #2
Avstängd
53280s avatar
Om du tar upp en terminal kan du pinga plexdatorn ifrån macen?
Har du prövat starta om switchen?
Citera
2023-07-16, 17:04
  #3
Medlem
ToorMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Om du tar upp en terminal kan du pinga plexdatorn ifrån macen?
Har du prövat starta om switchen?

Via ethernet kan jag inte pinga plexdatorn, men via wifi.
Jo, routern är omstartad.
Citera
2023-07-16, 17:16
  #4
Moderator
Rassas avatar
Testa att ta bort Ethernet-gränssnittet. Systeminställningar —> Nätverk, markera Ethernet-gränssnittet och klicka på minus-knappen längst ner i vänsterspalten. Tryck sedan på plusset och lägg till Ethernet-gränssnittet igen. Funkar det då?
Citera
2023-07-16, 17:37
  #5
Moderator
Rassas avatar
Justerat rubrik. Utgående rubrik: iMac 27" Catalina /Moderator
Citera
2023-07-20, 11:53
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToorMan
Via ethernet kan jag inte pinga plexdatorn, men via wifi.
Jo, routern är omstartad.


Tillåter din router ping via ethernet? Finns inställningar i routern för att stänga av detta. Har du provat att bara tilldela plex-servern ny IP som du spikar fast i routern + servern? Kör plex-servern också MacOS?
Citera
2023-07-21, 09:51
  #7
Medlem
ToorMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harlettoscara
Tillåter din router ping via ethernet? Finns inställningar i routern för att stänga av detta. Har du provat att bara tilldela plex-servern ny IP som du spikar fast i routern + servern? Kör plex-servern också MacOS?

Nej den går inte att pinga från internet, den är avstängd.
Alla andra enheter når plexservern, och jag når den via wifi.
Plexservern är windowsbaserad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback