• 1
  • 2
2023-07-15, 10:21
Medlem
orrtupps avatar
Inspirerad av tråden om gubbar som inte kan grilla så undrar jag när och varför den där jäkla trenden började egentligen?

I min barndom och tonårstid så var jag aldrig med om att det grillades annat än korv på valborgsmässoafton.

Det var nog i slutet av 80-talet som en del av mina kompisar började med grillfester och jag har aldrig gillat det.

Frugan älskar att grilla och kan stå ute i snön och grilla, hon är duktig på det men jag tycker bara att det är ett stök och bök som inte är ett dugg kul.

Var det på 80-talet talet trenden började?
Citera
2023-07-15, 10:23
Medlem
F.Hansens avatar
På stenåldern. Människan lärde sig att tända eld för att tillaga djur över öppen eld vilket är det roligaste man kan göra som man. Speciellt kombinerat med öl.

Sen i Sverige var det vanligt att folk grillade på somrarna på 80-talet. Alla som ägde en villa hade en grill.
Senast redigerad av F.Hansen 2023-07-15 kl. 10:27.
Citera
2023-07-15, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Inspirerad av tråden om gubbar som inte kan grilla så undrar jag när och varför den där jäkla trenden började egentligen?

I min barndom och tonårstid så var jag aldrig med om att det grillades annat än korv på valborgsmässoafton.

Det var nog i slutet av 80-talet som en del av mina kompisar började med grillfester och jag har aldrig gillat det.

Frugan älskar att grilla och kan stå ute i snön och grilla, hon är duktig på det men jag tycker bara att det är ett stök och bök som inte är ett dugg kul.

Det kan tänkas... det är väl amerikanskt?

När muren föll översköljdes vi av amerikansk kultur.

Jag minns från 70-talet en liten utegrill man köpte på Esso eller BP och grillade korv på. Men att lägga på stora köttbitar (flintasteken) kom nog på i den svängen ja... runt 1990.
Citera
2023-07-15, 10:28
Medlem
VoktorDodkas avatar
Flintastek och spädgris(på spett) grillades åtminstone på 70-talet även om korv och hamburgare var vanligast.

Det fanns en svetsutbildning här i stan där slutprovet var en grill modell större, den såg man på var och varannan radhusbakgård, jag tror den bidrog mycket till försäljningen av flintastek. Flintastek och marinad var hett under hela 80-talet och jag vet ingen som stekt en flintastek i en stekpanna.
Citera
2023-07-15, 10:38
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det kan tänkas... det är väl amerikanskt?

När muren föll översköljdes vi av amerikansk kultur.

Jag minns från 70-talet en liten utegrill man köpte på Esso eller BP och grillade korv på. Men att lägga på stora köttbitar (flintasteken) kom nog på i den svängen ja... runt 1990.

Skulle säga att det hade med den enorma högersväng som skedde i västvärlden under 90-talet när centristiska vänsterpartier drog sig åt höger iom Blairismen och jakten efter den fiktiva obestämda mittväljaren. Å andra sidan kan det också ha att göra med Kalla krigets slut.

Grillning i Sverige har ju väldigt klara Amerikanska tendenser - kan ju fan inte ens hitta en trädgård utan en enorm jävla grill och en äkta make i bermuda shorts, regnställ och finöl som ska bevaka en 12-timmarsgrillning med recept av Jonas Cramby eller nån av hans hipstervänner.
Citera
2023-07-15, 10:38
Medlem
Har grisfesterna från Kanarieöarna något med det och göra? Verkar vara svenskens första kontakt med grillning (bortsett från korv).
Citera
2023-07-15, 11:08
Medlem
Onanikrems avatar
Köpte första grillen i början av 80talet och då var det redan vanligt, mina föräldrar hade en från mitten av 70talet och de var inte sådana som var först med något! Flintastek och färdigmarinerat kött kom senare, i mitten - slutet av 80. I början marinerade man sitt kött själv.
Citera
2023-07-15, 12:27
Medlem
Jag gissar vilt nu, men jag TROR inte TS menar ”när lärde sig människosläktet laga mat över öppen eld?” utan ”när blev alla grabbar så jävla besatta av att grilla precis allt hela tiden?”
Det känns som det blivit en tävling i sociala medier att grilla under de mest besvärliga väderförhållanden. Typ ”Nyår i ösregn firas bäst med en perfekt entrecote på kol från en 70/30-mix av idegran och sälg.”
Min gissning är att den här besattheten är relativt ny, och har en koppling till sociala medier. Det ska fan skrytas om precis allt. Nån jävel är världsmästare på hamburgare, en annan är kung av renovering, en tredje kan inte babbla om annat än spontanjäst klosteröl från Belgien som dricks ur speciella små glas och egentligen smakar som riktigt misslyckad hemmagjord öl. Och så har vi den stora gruppen: grill-idioterna.
Citera
2023-07-15, 12:51
Medlem
StigEngstroms avatar
Det var väl när gasolgrillar blev bättre och billiga som det slog igenom.
Jag grillar nästintill varje dag och det är inte bara på sommaren.
Det hade jag aldrig orkat med en kolgrill.
Det är enklare än att stå i köket och mindre disk, win win för alla.
Anledningen att ingen grillade förr var att det bara förknippades med en sönderbränd kolbit till kött.
Senast redigerad av StigEngstrom 2023-07-15 kl. 12:55.
Citera
2023-07-15, 12:57
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuttasLidkrantz
Jag gissar vilt nu, men jag TROR inte TS menar ”när lärde sig människosläktet laga mat över öppen eld?” utan ”när blev alla grabbar så jävla besatta av att grilla precis allt hela tiden?”
Det känns som det blivit en tävling i sociala medier att grilla under de mest besvärliga väderförhållanden. Typ ”Nyår i ösregn firas bäst med en perfekt entrecote på kol från en 70/30-mix av idegran och sälg.”
Min gissning är att den här besattheten är relativt ny, och har en koppling till sociala medier. Det ska fan skrytas om precis allt. Nån jävel är världsmästare på hamburgare, en annan är kung av renovering, en tredje kan inte babbla om annat än spontanjäst klosteröl från Belgien som dricks ur speciella små glas och egentligen smakar som riktigt misslyckad hemmagjord öl. Och så har vi den stora gruppen: grill-idioterna.
Det har alltid varit nånting.
Det stora på 80-talet var att sitta ute och äta räkor. Det skalades räkor hela tiden.
Citera
2023-07-15, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp

Nej! Det existerade inte alls förr att man grillade annat än korv och grejen att man ens gick med i scouterna på den tiden var väl just för att grilla korv i skogen.
Jag är tämligen säker på att detta fenomen också är något som kommit från USA och förmodligen via någon av alla de populära hollywoodfilmerna som översköljt oss genom åren, troligen i slutet av 80-talet och sedan har man passat på att importera dessa schabrak till grillar och krängt till svensson som ytterligare en del till villa, volvo, vovve konceptet.
Citera
2023-07-15, 13:06
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnolaDinMama
Spelar det roll när det började? Det började när människan "uppfann" elden.

Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Man började grilla kött för 800.000 år sen, om inte det hittas något äldre. Så nej, trenden började inte på 80-talet.

Troligen var det männen som stod ute och grillade då också. Kvinnorna satt inne i grottan och pratade om att hadde varit fint om någon kunde hitta på ett tyg eller nåt man kunde hänga framför grottöppningen så det inte blåste så mycket. Efter några tusen år hittade någon på gardinen och kvinnorna fick då ett nytt samtalsämne. Vilka gardiner är finast.

Där är vi fortfarande.

Citat:
Ursprungligen postat av SnutteFia03
Var väl flera tusen år sedan man började grilla och inte har människan tröttnat på det med tiden heller.

Citat:
Ursprungligen postat av MuttasLidkrantz
Du har helt rätt, det är ju grilltrenden jag menar inte konsten att laga mat över öppen eld.

Som sagt, har som barn aldrig varit med om eller hört talas om att man lagar mat utomhus åt sig själv eller sina gäster, bodde i ett mindre samhälle på landet och det skulle på 70-talet vara otänkbart att karln i huset tillagade maten.

Har aldrig i litteratur eller film och tv stött på grillning, minns aldrig att jag sett en pilsnerfilm eller svensk serie där det grillas.
Har någon annan ett exempel på grillning från tv eller böcker före 1990?

Enda jag kan komma ihåg är Tuffe Viktor men den serien var engelsk eller amerikansk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in