Citat:
Ursprungligen postat av
KnolaDinMama
Spelar det roll när det började? Det började när människan "uppfann" elden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ballalaila
Man började grilla kött för 800.000 år sen, om inte det hittas något äldre. Så nej, trenden började inte på 80-talet.
Troligen var det männen som stod ute och grillade då också. Kvinnorna satt inne i grottan och pratade om att hadde varit fint om någon kunde hitta på ett tyg eller nåt man kunde hänga framför grottöppningen så det inte blåste så mycket. Efter några tusen år hittade någon på gardinen och kvinnorna fick då ett nytt samtalsämne. Vilka gardiner är finast.
Där är vi fortfarande.
Citat:
Ursprungligen postat av
SnutteFia03
Var väl flera tusen år sedan man började grilla och inte har människan tröttnat på det med tiden heller.
Citat:
Ursprungligen postat av
MuttasLidkrantz
Jag gissar vilt nu, men jag TROR inte TS menar ”när lärde sig människosläktet laga mat över öppen eld?” utan ”när blev alla grabbar så jävla besatta av att grilla precis allt hela tiden?”
Det känns som det blivit en tävling i sociala medier att grilla under de mest besvärliga väderförhållanden. Typ ”Nyår i ösregn firas bäst med en perfekt entrecote på kol från en 70/30-mix av idegran och sälg.”
Min gissning är att den här besattheten är relativt ny, och har en koppling till sociala medier. Det ska fan skrytas om precis allt. Nån jävel är världsmästare på hamburgare, en annan är kung av renovering, en tredje kan inte babbla om annat än spontanjäst klosteröl från Belgien som dricks ur speciella små glas och egentligen smakar som riktigt misslyckad hemmagjord öl. Och så har vi den stora gruppen: grill-idioterna.
Du har helt rätt, det är ju grilltrenden jag menar inte konsten att laga mat över öppen eld.
Som sagt, har som barn aldrig varit med om eller hört talas om att man lagar mat utomhus åt sig själv eller sina gäster, bodde i ett mindre samhälle på landet och det skulle på 70-talet vara otänkbart att karln i huset tillagade maten.
Har aldrig i litteratur eller film och tv stött på grillning, minns aldrig att jag sett en pilsnerfilm eller svensk serie där det grillas.
Har någon annan ett exempel på grillning från tv eller böcker före 1990?
Enda jag kan komma ihåg är Tuffe Viktor men den serien var engelsk eller amerikansk.