Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-07-13, 13:03
  #1
Medlem
Gick igenom mina sedlar och mynt som börjar se ut som om de i bästa fall åkt runt i en torktumlare, de sämre saknar bitar och verkar ha legat i en smutsig vattenpöl och är knappt läsbara. Konstaterar snabbt via årtalen att inga nya tryckts efter 2016, åtminstone inte i den bunt jag har. 10 år gamla 20-lappar är ju skandal då kassörskan har problem med att mata in dem i kassan. För er som undrar så börjar sedelnumret med en bokstav:

A= 2013, B=2014 etc.

Detsamma gäller mynten som förlorat sin glans, men där har man åtminstone präglat fram några nyare. Förut byttes slitna sedlar och defekta mynt ut allt eftersom nya trycktes med årtal och nummer, men det verkar som om det inte görs längre.

Innan det stora mynt och sedelutbytet 2016 så kunde man köpa hela årsset av nya mynt men den tiden är passé tydligen. Någon som vet varför man inte trycker nya sedlar för att ersätta gamla och slitna längre, är det för dyrt?
Citera
2023-07-13, 13:09
  #2
Medlem
Det är med all sannolikhet för att kunna införa det här kontantlösa samhället så vår faschistregering kan få kontroll över sitt stackars folk. Så man kan se precis varenda transaktion som görs. Och dem är ju inte dumma på så vis då de flesta större betalningarna med kontanter görs med just sedlar.
Citera
2023-07-13, 13:11
  #3
Medlem
Tyvärr så vet du svaret om du tänker på vad bankerna vill få oss medborgare till.. Kontantlösa… bankerna vill inte att vi skall använda detta.. Då dom vill kunna skinna oss på avgifter mm.. och ja tror dom kommer att lyckas då vi svenskar bara jamsar med utan att protestera… sedan så står vi där med hakan ner till knäna och säger, det hade vi ingen aning om…
Citera
2023-07-13, 13:23
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo230
Det är med all sannolikhet för att kunna införa det här kontantlösa samhället så vår faschistregering kan få kontroll över sitt stackars folk. Så man kan se precis varenda transaktion som görs. Och dem är ju inte dumma på så vis då de flesta större betalningarna med kontanter görs med just sedlar.

Om det på grund av det så är det en skrämmande utveckling vi har framför oss. Kontanter behövs dels för att många äldre använder dem till att betala med samt om det skulle bli någon kris framöver. Är man på en gårdsloppis idag är kontanter ibland det enda betalningsmedlet som godtas. Jag blir faktiskt väldigt orolig över att man inte byter ut sedlarna längre.
Citera
2023-07-13, 13:26
  #5
Medlem
Dom kanske i det tysta planerar för att vi skall övergå till Euro (€) inom kort tid, då finns det ingen anledning till att byta ut sedlar och mynt.
Citera
2023-07-13, 13:26
  #6
Avstängd
RudyardKiplings avatar
Om det blir en solstorm och elektroniken slås ut, har ska man då kunna köpa mat, betala räkningar osv om det inte längre finns kontanter? Kommer banker kunna fortsätta neka vissa kunder om de vill och hur ska då dessa kunder kunna leva i samhället?
Citera
2023-07-13, 13:28
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rostmox
Om det på grund av det så är det en skrämmande utveckling vi har framför oss. Kontanter behövs dels för att många äldre använder dem till att betala med samt om det skulle bli någon kris framöver. Är man på en gårdsloppis idag är kontanter ibland det enda betalningsmedlet som godtas. Jag blir faktiskt väldigt orolig över att man inte byter ut sedlarna längre.

Jag tror vad som helst om de individer som styr och har styrt landet de senaste 15 åren. Det är psykopater det är tal om , men svensken tycks alldeles för naiv och korkad för att inse det.

Men du sa något mer också. Om de äldre, och visst är det så att dem betalar med kontanter till stor del. Men just äldre i Sverige är vatten värda i regeringens ögon. Djuren har det bättre än dem. Det är riktigt groteskt att se hur dem behandlas. Och så kallar man det ett välfärdsland
Citera
2023-07-13, 13:33
  #8
Medlem
Livssynslurks avatar
Inte helt korrekt.
Cirkulationen verkar inte ha minskat.
Förfalskning har dock tagit ett skutt uppåt.

Se hos riksbanken:
https://www.riksbank.se/sv/statistik...dlar-och-mynt/
Citera
2023-07-13, 13:52
  #9
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostmox
Gick igenom mina sedlar och mynt som börjar se ut som om de i bästa fall åkt runt i en torktumlare, de sämre saknar bitar och verkar ha legat i en smutsig vattenpöl och är knappt läsbara. Konstaterar snabbt via årtalen att inga nya tryckts efter 2016, åtminstone inte i den bunt jag har. 10 år gamla 20-lappar är ju skandal då kassörskan har problem med att mata in dem i kassan. För er som undrar så börjar sedelnumret med en bokstav:

A= 2013, B=2014 etc.

Detsamma gäller mynten som förlorat sin glans, men där har man åtminstone präglat fram några nyare. Förut byttes slitna sedlar och defekta mynt ut allt eftersom nya trycktes med årtal och nummer, men det verkar som om det inte görs längre.

Innan det stora mynt och sedelutbytet 2016 så kunde man köpa hela årsset av nya mynt men den tiden är passé tydligen. Någon som vet varför man inte trycker nya sedlar för att ersätta gamla och slitna längre, är det för dyrt?

Huruvida din teori om att det finns en massa slitna sedlar verkligen stämmer är jag högst skeptisk till. De gånger jag använder kontanter får jag helt okej sedlar och mynt tillbaks.
Slitna mynt går ju inte igenom maskinerna i matbutikerna tex då sorteras dom bort.

För övrigt så undrar jag varifrån du fått uppfattningen att det är Riksbankens skyldighet att se till att slitna sedlar kommer in?
Det rimlig är nog trots allt att det är banker/kontanthanteringsföretags ansvar att se till att trasiga sedlar och slitna mynt kommer in till Riksbanken.

Som kuriosa för övrigt. Riksbanken trycker inga sedlar längre tryckeriet såldes 2001.
Inga mynt heller då myntverket såldes 2002.
Citera
2023-07-13, 13:56
  #10
Medlem
Sverige verka tro att den digitala världen fungerar i alla väder, kontantmedel som sedlar, mynt fungerar i ur och skur.
Citera
2023-07-13, 14:05
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Om det blir en solstorm och elektroniken slås ut, har ska man då kunna köpa mat, betala räkningar osv om det inte längre finns kontanter?

Så du menar att affärernas kassaapparater kommer att fungera som ingenting har hänt om det kommer en solstorm men bara just betalsystemet kommer att vara drabbat? Likaså att det bara är stövla in på elbolaget med sedlar i näven om du vill betala din elräkning. In på bensinmacken och tanka med kontanter....hoppsan tänkte inte på att bensinpumpen är fylld med elektronik och den lär heller inte heller fungera. Jag betvivlar att en modern bil, full av elektronik, ens går att köra till bensinmacken.

Förvisso, du kan kanske köpa en bit kött privat hos någon men hur tillaga? Din spis är full av elektronik. Nåja, har man ett primuskök så kan det ju fungera ett tag.

Nja, en solstorm kommer nog att temporärt göra dina kontanter helt obrukbara precis på samma sätt som den elektroniska valutan.

Vi är i praktiken helt beroende av el och elektronik.
__________________
Senast redigerad av Konrad 2023-07-13 kl. 14:38.
Citera
2023-07-13, 14:13
  #12
Medlem
Måste säga att jag upplever totala motsatsen. Tycker alla sedlar man får ut ser helt nya ut
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback