• 3
  • 4
2023-07-16, 07:45
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saras1057
Du kan inte mycket om klockor du. Ja fortsätt du investera i aktier och ISK konto 👍 du blir säkert lika "rik" och framgången som alla andra svenskar.

https://watchcharts.com/watches/brand_index/rolex

Beg Rolex ner 13% senaste året börsen upp lika mycket.

Dyra klockor köper man för att man vill ha dem, som placering är det för sent.

LL
Citera
2023-07-16, 08:21
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Trevligt skrivet om fallande marknad.

Har du koll på att Hulken 116610lv har slutat att tillverkas? Så fallande marknad på Hulk är högst osannolikt
Rolextrenden håller på att dö ut, fortsätter det i denna takten så blir det i början på 2000 talet då du kunde köpa dom för nästan skit och ingenting.
Och det är Rolex egna fel med alla sina "regler" om att få köpa. Och fortsätter dom med sina "kontrakt" på AD:s så har vi snart inga Rolex handlare kvar i Sverige.
Citera
2023-07-16, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Rolextrenden håller på att dö ut, fortsätter det i denna takten så blir det i början på 2000 talet då du kunde köpa dom för nästan skit och ingenting.
Och det är Rolex egna fel med alla sina "regler" om att få köpa. Och fortsätter dom med sina "kontrakt" på AD:s så har vi snart inga Rolex handlare kvar i Sverige.

Rolex SA har inga regler för vem som "får" köpa.
Ska du ha synpunkter på detta så får du vända dig till de ÅFs du åsyftar.

Vad menar du med Kontrakt?
Sverige Har väl 7 ÅFs.
Vem mer än RobE skulle riskera att förlora sin återförsäljarstatus anser du?
Citera
2023-07-16, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat

LL

Sanning med stor modifikation.

Om du kan köpa rätt modeller till listpris är det fortfarande en god avans vid en ev försäljning
Citera
2023-07-16, 23:08
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Rolex SA har inga regler för vem som "får" köpa.
Ska du ha synpunkter på detta så får du vända dig till de ÅFs du åsyftar.

Vad menar du med Kontrakt?
Sverige Har väl 7 ÅFs.
Vem mer än RobE skulle riskera att förlora sin återförsäljarstatus anser du?
ÅF är tvungna att skriva kontrakt med Rolex, där ÅF bara har att följa vad Rolex begär.
Var ju en ÅF som inte för så längesedan var tvungen att byta lokal om dom ville fortsätta sälja Rolex.
Det ryktas om en ÅF till, vilket inte är konstigt iofs, det är lite si och så där med kompetensen där, men även med kundbemötandet.
Citera
2023-07-16, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
ÅF är tvungna att skriva kontrakt med Rolex, där ÅF bara har att följa vad Rolex begär.
Var ju en ÅF som inte för så längesedan var tvungen att byta lokal om dom ville fortsätta sälja Rolex.
Det ryktas om en ÅF till, vilket inte är konstigt iofs, det är lite si och så där med kompetensen där, men även med kundbemötandet.

Du har ju helt rätt I att Rolex SA har krav på hur lokalen skall inredas/utformas.
Hur varorna exponeras etc men de har absolut ingenting med vem de säljs till.
Det är helt upp till ÅF.

Nyfiken på vem som kan vara den andra butiken I Sverige som ligger I riskzonen.

Kan ju knappast vara Nymans/Krons och då är det väl bara Engströms I Jkpng och Bergströms I Uppsala/GBG/Malmö kvar.
Ta det I PM om du inte vill skriva I tråden
Citera
2023-07-17, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat

LL

Börsen 😪 du är svensk antar jag?

Hur många i Sverge har blivit rika på börsen? Scam är det. Och säg inte 100 miljoners mannen.
Citera
2023-07-17, 20:44
Medlem
Lucianuss avatar
Citat:

Hur många i Sverge har blivit rika på börsen? Scam är det. Och säg inte 100 miljoners mannen.

Hur många? En del... Frågan är mera hur många som kan behålla pengarna. Rikedom är ju oftast något som ses över tiden.
Citera
2023-07-17, 21:41
Medlem
LagomLats avatar
Citat:

Börsen är en referens, inte något att bli rik på.

När värdeökningen var som störst på rolex jämfördes värdeökningen med börsen, därför jämför jag med börsen även i nedgång.

Vill man bli rik skall man starta och sälja ett företag...

LL
Citera
2023-07-18, 11:16
Medlem
Eftersom det enda de försöker särskilja sig på är hur exakt gång de har, så skulle jag använda någon timegraph app.
Är den utanför +/-2sek så är den fejk eller behöver stor service.

Är kopian exaktare i gång än originalet känns den mer prisvärd..
Citera
2025-06-01, 16:07
Medlem
Citat:
Ska köpa mig en till 116610Lv för 239k

Jag bor i Göteborg och vad jag vet så finns det ingen som kan kolla om klockan är äkta. Den är givetvis full set. Men sånt går ju också att fejka.

Enda sättet jag kan komma på är att.öppna upp klockan och kolla på den invändigt och jämföra med en annan Rolex. Jag har en äkta 126610lv bla. Om jag öppnar upp båda 2 och jämför så borde det väl vara ganska safe?

Inte ens super kopior från Schweiz är väl 100% invändigt ?

Vad är det man behöver för att öppna upp klockan?

Ska du köpa en stål Rolex för 239.000kr?
Citera
2025-06-02, 19:12
Medlem
caponenoreagas avatar
Citat:
Ska köpa mig en till 116610Lv för 239k

Jag bor i Göteborg och vad jag vet så finns det ingen som kan kolla om klockan är äkta. Den är givetvis full set. Men sånt går ju också att fejka.

Enda sättet jag kan komma på är att.öppna upp klockan och kolla på den invändigt och jämföra med en annan Rolex. Jag har en äkta 126610lv bla. Om jag öppnar upp båda 2 och jämför så borde det väl vara ganska safe?

Inte ens super kopior från Schweiz är väl 100% invändigt ?

Vad är det man behöver för att öppna upp klockan?

Är det inte lite väl saftigt för en fullset 126610LV? I övrigt så tror jag att ditt bästa alternativ är att öppna upp och kika på mekaniken. Superfakes brukar man kunna identifiera genom att öppna upp och kolla, men det kräver ett tränat öga.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in