• 1
  • 2
2023-07-04, 20:02
Medlem
nonameds avatar
Någon som provat eller vet om detta är rätt teknik som militären använder för att somna? https://youtu.be/zpBj5Z1TbyU
Citera
2023-07-04, 20:38
Medlem
kristofferGs avatar
Nej. I det militära använder vi (Jag har varit General) en teknik vi benämner som "Ett-Två-Ett", vilket enkelt förklarat innebär en timmes sömn följt av två timmars aktivitet utanför sängen, följt av en timmes sömn och så vidare...
Citera
2023-07-04, 21:09
Medlem
F.Hansens avatar
Soldater behöver inte sömntekniker (inom definitionen av hur man somnar snabbast).
Senast redigerad av F.Hansen 2023-07-04 kl. 21:12.
Citera
2023-07-04, 22:09
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Någon som provat eller vet om detta är rätt teknik som militären använder för att somna? https://youtu.be/zpBj5Z1TbyU

Militärer behöver inga knep för att somna. Har du vandrat, krälat och fysat 16 timmar sover du som en stock.
Citera
2023-07-04, 22:35
Medlem
fskers avatar
De går, genom fysisk ansträngning, och lägger sig tröttare än de är när de vaknar.
Citera
2023-07-04, 22:49
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Tricket är som andra skriver att vara utomhus och anstränga sig fysiskt hela dagen. Det finns inga soldater som har svårt att sova.
Citera
2023-07-04, 23:13
Medlem
Knep för att somna? Efter att ha krälat i snön och släpat utrustning p
Och packning somnar man ovaggat sittande när möjlighet ges
Citera
2023-07-05, 01:04
Medlem
KlappMungons avatar
Vi utnyttjade vanligen tekniken att luta oss tillbaka och sluta ögonen varpå sömn inträdde.

Den enda situation det inte fungerade i var när man åkte bandvagn i mycket ojämn terräng eftersom man tenderar att vakna av att upprepat slå huvudet i hårda föremål.

Då användes en stor kudde som placerades i famnen så att man kunde sova framåtlutad över den istället.
Citera
2023-07-05, 01:44
Medlem
nonameds avatar
Tekniken är ju mycket att kunna somna i stressfulla och hotfulla miljöer. Kanske inte skulle köra heroin för att ta det lugnt som IS hehe...
Citera
2023-07-05, 03:20
Medlem
I min pluton använde vi, eller rättare sagt jag metoden (HEB) som står för Hoppa på Ett Ben metoden. Funkar både runt kamin i tält som runt lägereld. Metoden går ut precis som det låter att hoppa på valfritt ben tills du blir så trött att du nästan faller ihop och somnar.
Resten av plutonen sitter då i samlad trupp och ska samtidigt räkna antalet varv runt kaminen, lägerelden.
Det är lättare sagt än gjort. En efter en kommer de falla i en slags askungsliknande sömn.

Om undertecknad under natten behöver gå på toaletten kan proceduren med fördel upprepas.
Citera
2023-07-05, 04:21
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hassepannband
I min pluton använde vi, eller rättare sagt jag metoden (HEB) som står för Hoppa på Ett Ben metoden. Funkar både runt kamin i tält som runt lägereld. Metoden går ut precis som det låter att hoppa på valfritt ben tills du blir så trött att du nästan faller ihop och somnar.
Resten av plutonen sitter då i samlad trupp och ska samtidigt räkna antalet varv runt kaminen, lägerelden.
Det är lättare sagt än gjort. En efter en kommer de falla i en slags askungsliknande sömn.

Om undertecknad under natten behöver gå på toaletten kan proceduren med fördel upprepas.
Nu menar jag tvärt om. Om du är slut körd och inte kan sova.
Citera
2023-07-05, 05:36
Usch, det där med militärtjänstgöring låter jobbigt. Det är inget för mig. Tur att man slapp lumpen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in