2023-07-05, 05:41
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Usch, det där med militärtjänstgöring låter jobbigt. Det är inget för mig. Tur att man slapp lumpen.
Ångade att jag inte gjorde lumpen och sökte som attackdykare.
Citera
2023-07-05, 07:36
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG
Nej. I det militära använder vi (Jag har varit General) en teknik vi benämner som "Ett-Två-Ett", vilket enkelt förklarat innebär en timmes sömn följt av två timmars aktivitet utanför sängen, följt av en timmes sömn och så vidare...

Hur länge kan man köra ett sånt upplägg? Är man någonsin trött eller klarar kroppen av att anpassa sig bra?
Citera
2023-07-05, 08:17
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Nu menar jag tvärt om. Om du är slut körd och inte kan sova.

När det uppdagas att du har förmågan att vara vaken länge kan du tilldelas fler typer av posttjänst, bevakning, eldpost, eller nån annan typ av trist posttjänst som gör att soldaters sömnkonto ligger på minus över tiden samt att de får oregelbunden sömn.

Till slut kommer inte du heller att ha problem med att somna direkt när tillfälle ges.

Därför behövs det inga tekniker inom militären för att somna snabbt, däremot tekniker för att optimera sin sömn, samt inte minst hur man håller sig vaken och fokuserar på rätt saker.
Senast redigerad av F.Hansen 2023-07-05 kl. 08:23.
Citera
2023-07-05, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Soldater behöver inte sömntekniker (inom definitionen av hur man somnar snabbast).

Haha! Jag kan bara hålla med! Var det nåt jag inte behövde teknik för i lumpen så var det att somna! Kunde somna hur lätt som helst, när jag än ville. Alltid trött, och passade alltid på att ta en tupplur om jag fick chansen.
Lutad mot ett träd med lite bekväm vinkel, med hjälmen på rätt sätt så den blev som en bekväm kudde! -somnade direkt.

Eller varför inte "sköldpaddan"? På rygg, utan att ta av ryggsäcken med stridspackning. Lite jobbigare att resa sig upp sen, när man skulle marschera vidare.
Citera
2023-07-05, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hnes1983
Haha! Jag kan bara hålla med! Var det nåt jag inte behövde teknik för i lumpen så var det att somna! Kunde somna hur lätt som helst, när jag än ville. Alltid trött, och passade alltid på att ta en tupplur om jag fick chansen.
Lutad mot ett träd med lite bekväm vinkel, med hjälmen på rätt sätt så den blev som en bekväm kudde! -somnade direkt.

Eller varför inte "sköldpaddan"? På rygg, utan att ta av ryggsäcken med stridspackning. Lite jobbigare att resa sig upp sen, när man skulle marschera vidare.

Kan inget annat än att hålla med dig på den punkten
Citera
2023-07-05, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieslaktarn
Kan inget annat än att hålla med dig på den punkten

Sen var man ju mycket snabbare att vakna också, och genast vara redo, när nåt hände. Sov kanske inte jättedjupt alltid.

Man visste ju, när man fått order om att sova med hörselskydd på, att det skulle smälla under natten tex. Bara upp och hoppa direkt, och ut till sin stridsställning när granatgevären börjar smälla.

Eller senare, när vi jobbade mer med befattningsspecifika uppgifter, att man när som helst kunde bli väckt via vår radiolänk, och genast skulle omgruppera, med allt vad det innebar att packa ihop all kommunikationsutrustning på vår knutpunkt. Sällan man fick stå många timmar på samma ställe.
Citera
2023-07-05, 10:47
Medlem
Jordgubbes avatar
Också symptomatiskt och tidens tecken med dessa "råd" (från nån random halvfjollig youtuber) om hur man ska kunna sova medan landet är under attack, wtf. Alltså vad fan är problemet - ska man sova är man beroende av bra kamrater som väcker en om det behövs, då kan man använda hörselskydd, har man slitit den dan så lär man somna, och det finns förstås hundra värre problem i den situationen.

Så vänd på saken, har du ett meningslöst fysiskt inaktivt liv och sen inte kan somna, så gör nåt - inspirerat av tex militären på den punkten istället. På radion igår intervjuades ett befäl i militären om "fysiska minimikrav". Programledaren fick då frågan: klarar du släpa ut din radiokollega här 50 meter (detta efter att den halvkorkade bisittaren tyckt att var och en får väl klara sig själv i dylika kristider).
Citera
2023-07-06, 09:34
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Också symptomatiskt och tidens tecken med dessa "råd" (från nån random halvfjollig youtuber) om hur man ska kunna sova medan landet är under attack, wtf. Alltså vad fan är problemet - ska man sova är man beroende av bra kamrater som väcker en om det behövs, då kan man använda hörselskydd, har man slitit den dan så lär man somna, och det finns förstås hundra värre problem i den situationen.

Så vänd på saken, har du ett meningslöst fysiskt inaktivt liv och sen inte kan somna, så gör nåt - inspirerat av tex militären på den punkten istället. På radion igår intervjuades ett befäl i militären om "fysiska minimikrav". Programledaren fick då frågan: klarar du släpa ut din radiokollega här 50 meter (detta efter att den halvkorkade bisittaren tyckt att var och en får väl klara sig själv i dylika kristider).
Var ju så om youtube killen visade rätt teknik och diskussioner runt tekniker man kan använda.
Citera
2023-07-06, 09:58
Medlem
Citat:
Var ju så om youtube killen visade rätt teknik och diskussioner runt tekniker man kan använda.

Tror att konsensus från oss som varit i det militära är att ingen teknik behövs, i det militära. Annat än då att anstränga sig fysiskt hela dagarna, vara tvungen gå upp tidigt osv... Så är man i princip så trött att man alltid har lätt att somna...
Citera
2023-07-06, 12:00
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Tror att konsensus från oss som varit i det militära är att ingen teknik behövs, i det militära. Annat än då att anstränga sig fysiskt hela dagarna, vara tvungen gå upp tidigt osv... Så är man i princip så trött att man alltid har lätt att somna...
Då har du aldrig haft riktiga sömnproblem eller varit i riktigt stressande miljöer.
Citera
2023-07-07, 14:26
Medlem
Citat:
Då har du aldrig haft riktiga sömnproblem eller varit i riktigt stressande miljöer.

Nja, jag har tex aldrig varit i krig... Det kan säkert förändra det hela.
Men... visst har jag haft sömnsvårigheter, och varit med om både stressande miljöer och trauman.

Men... likväl hade jag aldrig några som helst problem att sova i lumpen... tvärtom skulle jag säga.
Citera
2023-07-07, 15:11
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Nja, jag har tex aldrig varit i krig... Det kan säkert förändra det hela.
Men... visst har jag haft sömnsvårigheter, och varit med om både stressande miljöer och trauman.

Men... likväl hade jag aldrig några som helst problem att sova i lumpen... tvärtom skulle jag säga.
Kan inte direkt vet vad du gått igenom om du inte pratar om det. Kanske inte direkt tänker på lumpen när jag tänker stress. Lite mer en utbildning som SOG eller liknade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in