• 5
  • 6
2023-07-04, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Makalöst. Folk tycker uppenbarligen att det är fjantigt och omanligt att hålla maten färsk och slippa bli magsjuk/förgiftad.

Bara för att ni inte blivit sjuka än eller sluppit kasta mat som blivit dåligt så betyder inte det är det är överdrivet eller inte existerar.

Jo, det är fruktansvärt överdrivet. Matens hållbarhet förkortas något, ja, men folk nuförtiden verkar ju tro att man blir sjuk så fort man äter något som stått framme en stund. Lukta och smaka - hur svårt kan det vara? Man ska vara lite försiktig med rå köttfärs och kokt ris och annat som har stor yta i förhållande till volymen men i övrigt är det lugnt.
Citera
2023-07-04, 22:00
Medlem
Om du tror att en köttbit eller fisk som legat i kylen skulle förstöras av att ligga i en varm bil i 20 min är du fan du i huvet.
Citera
2023-07-04, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mistergreatest
Jag är den enda som har Kylväska med mig med Isklampar när jag är och handlar.

Vad är det för fel på andra som inte har det? Nu specielt sommartid.
Har aldrig sett andra ha det. Det tar tid kyla en Kombi specielt med AC ifrån 50plus

Bilarna är 50grader varma inuti minst när det är sol och sommar.
När de ställer påsen med kött och fisk så börjar ju tillagningen direkt i bilen.
Bakterie tillväxten.

Det är så enkelt och tryggt med Kylväska. Och frysta klampar.
Ni får maten 100% lika kall och fräsch hem som den var i butikens kylar.

Om det är självscanning tar jag med Kylväskan och stoppar i varor efter Scanning i Kylväskan.
Är det utan så handlar jag allt annat först, och plockar kött-fisk-fågel sist och skyndar till bilen
och packar i kylväskan som har frysta klampar.

Vintertid räcker det gott med 1-2 frysta klampar i min stora kylväska 40liter.
Sommartid har jag minst 4st, om jag är lite längre ut handlar på stormarknaderna har jag 6st med.

Kylskåpet har jag kallt med sommartid +3 , vinter +4 med pålitlig separat termometer i kylskåpet.

Det borde bli lag eller rekomendation att handla med Kylväska och Isklampar sitt kött för att
undvika bakteriebildning totalt. Ett måste om man är seriös ju. Specielt sommartid.
Men åretom såklart.

I heta bilar, och om ni åker buss / tåg som tar mer än 5minuter hem.

Kylväskor och Isklampar är billigt.
Mitt kött kommer alltid hem riktigt kallt, nästan kallare än i äffärens kylar även en stekhet dag.
Känns så jävla bra.

Varför gör ingen annan detta? Ni måste börja ta hand om er mat bättre.
Nu med varmare och varmare klimat kan det sluta i katastrof för er annars !

Jag kan inte förstå människor som inte har kylväska till sitt Färska Protein sommartid
när de sätter sig i stekheta bilar. Och åker hem, vissa tar ju även donken på vägen hem.
Inte fräscht om man inte har Kylväska som är riktigt kall
Svarar bara på TS rubrik, för resten är bara brus från folk med ett IQ på negativt 15.

Det behövs inte.
Citera
2023-07-05, 06:33
Medlem
Thyrells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Oavsett ursprung så bör köttet förvaras kylt.
Skrev det. Har en sval bil. Behöver ingen kylbag för hemtransport. Det tar längre tid än ni tror för mat att bli dålig.
Citera
2023-07-11, 20:23
Medlem
Vipeholmskolas avatar
Som kuriosa kan jag førtelle att jag en gang har låtit fryst kyckling tina ut i solen.

Jag skulle laga en vindaloo men kom ihåg ungefär lagom til jag kom hem fra arbetet att jag glömt ta ut kycklingjävelen av frysen. Lade den ut på ett bord i eftermiddagssolen till den var nästan mjuk. Jag lever ännu.

(Uppmanar dog ingen till att pröva)
Citera
2023-07-12, 04:47
Medlem
448s avatar
Ni får fermentera köttet i toans vattenbehålare om ni vill , jag har kyl/frysbox i bilen - inga brun köttfärs hemma hos mig eller lövbiffar som kryper iväg när dom skall stekas
Citera
2023-07-23, 11:29
Bannlyst
Väldigt vanligt att maten blir dålig om man tar Donken på hemvägen och bilen är het.
Nu kommer några heta dagar. Se till att ha Isklampar i frysen och väskan redo när ni
ska ut och handla i värmen.

Måste vara Fresh. Och ingen stress hem heller. Njut och handla som proffs gör. Safe och fresh
Citera
2023-07-23, 11:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vipeholmskola
Som kuriosa kan jag førtelle att jag en gang har låtit fryst kyckling tina ut i solen.

Jag skulle laga en vindaloo men kom ihåg ungefär lagom til jag kom hem fra arbetet att jag glömt ta ut kycklingjävelen av frysen. Lade den ut på ett bord i eftermiddagssolen till den var nästan mjuk. Jag lever ännu.

(Uppmanar dog ingen till att pröva)

Livsfarlig, garanti för Salmonella. Bara för du hade EXTREM TUR ska du inte tro det blir så alltid.

Så fort Animaliskprotein, Mjölk och liknande hamnar utanför kyl eller frys så tar det inte länge innan bakteriebildning sker.
Senast redigerad av mistergreatest 2023-07-23 kl. 11:33.
Citera
2023-07-23, 11:33
Medlem
Eastwings avatar
Jag har tagit inhandling av mat ett steg längre. I våras köpta jag en äldre frysbox som nu används för matinköp, spelar då ingen roll om utetempen når +50c och så är den smidig när man är på fiskesemester.
Citera
2023-07-23, 12:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eastwing
Jag har tagit inhandling av mat ett steg längre. I våras köpta jag en äldre frysbox som nu används för matinköp, spelar då ingen roll om utetempen når +50c och så är den smidig när man är på fiskesemester.

Smart och framtidssäkert med.
Bilarna blir mer isolerade och täta för undvika ljudnivå. Och dom stekarvarma dagar kommer
i framtiden bli ännu varmare. Nyare bil i stekarsol kräver ju det
Citera
2023-07-23, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mistergreatest
Väldigt vanligt att maten blir dålig om man tar Donken på hemvägen och bilen är het.
Nu kommer några heta dagar. Se till att ha Isklampar i frysen och väskan redo när ni
ska ut och handla i värmen.

Måste vara Fresh. Och ingen stress hem heller. Njut och handla som proffs gör. Safe och fresh

Hur långt kör du egentligen?
Citera
2023-07-23, 12:54
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Folk har kanske inte flera mil hem, eller så tänker de tillaga färskvarorna samma dag. Jag själv tillhör kategorin som tillagar färskvaror direkt.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in