• 1
  • 2
2023-07-04, 10:33
Bannlyst
Jag är den enda som har Kylväska med mig med Isklampar när jag är och handlar.

Vad är det för fel på andra som inte har det? Nu specielt sommartid.
Har aldrig sett andra ha det. Det tar tid kyla en Kombi specielt med AC ifrån 50plus

Bilarna är 50grader varma inuti minst när det är sol och sommar.
När de ställer påsen med kött och fisk så börjar ju tillagningen direkt i bilen.
Bakterie tillväxten.

Det är så enkelt och tryggt med Kylväska. Och frysta klampar.
Ni får maten 100% lika kall och fräsch hem som den var i butikens kylar.

Om det är självscanning tar jag med Kylväskan och stoppar i varor efter Scanning i Kylväskan.
Är det utan så handlar jag allt annat först, och plockar kött-fisk-fågel sist och skyndar till bilen
och packar i kylväskan som har frysta klampar.

Vintertid räcker det gott med 1-2 frysta klampar i min stora kylväska 40liter.
Sommartid har jag minst 4st, om jag är lite längre ut handlar på stormarknaderna har jag 6st med.

Kylskåpet har jag kallt med sommartid +3 , vinter +4 med pålitlig separat termometer i kylskåpet.

Det borde bli lag eller rekomendation att handla med Kylväska och Isklampar sitt kött för att
undvika bakteriebildning totalt. Ett måste om man är seriös ju. Specielt sommartid.
Men åretom såklart.

I heta bilar, och om ni åker buss / tåg som tar mer än 5minuter hem.

Kylväskor och Isklampar är billigt.
Mitt kött kommer alltid hem riktigt kallt, nästan kallare än i äffärens kylar även en stekhet dag.
Känns så jävla bra.

Varför gör ingen annan detta? Ni måste börja ta hand om er mat bättre.
Nu med varmare och varmare klimat kan det sluta i katastrof för er annars !

Jag kan inte förstå människor som inte har kylväska till sitt Färska Protein sommartid
när de sätter sig i stekheta bilar. Och åker hem, vissa tar ju även donken på vägen hem.
Inte fräscht om man inte har Kylväska som är riktigt kall
Citera
2023-07-04, 10:39
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mistergreatest

Har aldrig sett andra ha det. Det tar tid kyla en Kombi specielt med AC ifrån 50plus

När de ställer påsen med kött och fisk så börjar ju tillagningen direkt i bilen.
Bakterie tillväxten.

Om det är självscanning tar jag med Kylväskan och stoppar i varor efter Scanning i Kylväskan.
Är det utan så handlar jag allt annat först, och plockar kött-fisk-fågel sist och skyndar till bilen

Sommartid har jag minst 4st, om jag är lite längre ut handlar på stormarknaderna har jag 6st med.

Kylskåpet har jag kallt med sommartid +3 , vinter +4 med pålitlig separat termometer i kylskåpet.

Det borde bli lag eller rekomendation att handla med Kylväska och Isklampar sitt kött för att
undvika bakteriebildning totalt. Ett måste om man är seriös ju. Specielt sommartid.
Men åretom såklart.

Mitt kött kommer alltid hem riktigt kallt, nästan kallare än i äffärens kylar även en stekhet dag.
Känns så jävla bra.

Jag kan inte förstå människor som inte har kylväska till sitt Färska Protein sommartid
när de sätter sig i stekheta bilar. Och åker hem, vissa tar ju även donken på vägen hem.
Det hinner inte tina. Jag GÅR från butiken. Det hinner liksom inte tina blandat med dom andra varorna. Vissa kylda, andra frysta.

Huruvida det tinar i varm bil eller inte kan jag inte svara på. Men tänker att resan är betydligt kortare då också.
Citera
2023-07-04, 10:46
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:

Bakterie tillväxten.

Men åretom såklart.

Känns så jävla bra.

Jag har kylväska i baksätet på sommaren. Den drivs från cigarettuttaget och har även kylklampar.
Fryst mat tinar upp väldigt fort, tex pommes och blir äckliga efter att man fryst om dom.
Kött skulle jag aldrig lägga på ett varmt säte.
Jag tror många har noll koll på hur fort det frodas bakterier och maten riskerar att bli dålig i värme.
De flesta tänker nog inte ens på de medan andra är av devisen "det är nog ingen fara".
Många storhandlar för massor av pengar och sitter sen i bilen och äter glass och godis innan dom ens börjar köra hemåt. Sen ska de hämtas nåt i någon annan butik också, och sen avslutningsvis tankas och hämta mat på Donken. Bilen har kanske inte tonade rutor heller och får direkt solljus på matkassarna.
Rödljus och lite köer på de så ligger maten säkert i bilen mer än tillräckligt för att bli dålig.
Citera
2023-07-04, 10:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Det hinner inte tina. Jag GÅR från butiken. Det hinner liksom inte tina blandat med dom andra varorna. Vissa kylda, andra frysta.

Huruvida det tinar i varm bil eller inte kan jag inte svara på. Men tänker att resan är betydligt kortare då också.

Ja då går det om du köper lite, och har lite blandat, även fryst i påsen.
Och snabbt hem, du bor nära en bra äffär då, eller i city maybe.

Själv bor jag på landet helger, City veckor.
När jag handlar till helgen på landet har jag 25minuter enkelt med bil till stormarknaderna.
Vägrar handla Ica nära som har dåligt med varor och ockerpriser.

Bilen hinner bli stekhet, och tar tid kyla med AC.
Kylväska är tvunget om du köper färsk kött. Fågel, kyckling.
Jag är fortafarande den ända med Kylväska och isklampar i. Iskall kött ända hem.
Grannar kommer med mat ifrån stora stormarknaderna i kassar efter långfärd i heta bilar.
Deras färska fisk och kött har ju fått bakterietillväxt så det duger.
Tänk de som har sedan vacuumpackat sådant i kylen 1v innan man äter.
Är ju livsfarligt äta om man inte steker det mkt väl.

Ofräscht.

Köp en kylväska och par isklampar nu gott folk.
Bli seriösa som jag
Citera
2023-07-04, 10:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Jag har kylväska i baksätet på sommaren. Den drivs från cigarettuttaget och har även kylklampar.
Fryst mat tinar upp väldigt fort, tex pommes och blir äckliga efter att man fryst om dom.
Kött skulle jag aldrig lägga på ett varmt säte.
Jag tror många har noll koll på hur fort det frodas bakterier och maten riskerar att bli dålig i värme.
De flesta tänker nog inte ens på de medan andra är av devisen "det är nog ingen fara".
Många storhandlar för massor av pengar och sitter sen i bilen och äter glass och godis innan dom ens börjar köra hemåt. Sen ska de hämtas nåt i någon annan butik också, och sen avslutningsvis tankas och hämta mat på Donken. Bilen har kanske inte tonade rutor heller och får direkt solljus på matkassarna.
Rödljus och lite köer på de så ligger maten säkert i bilen mer än tillräckligt för att bli dålig.

Ja EXAKT.

Tänk vilken bakterietillväxt dom börjat med, och sedan har dom vacuumpackad kött såhär
kanske ytterligare en vecka i kylen innan tillagning. Är ju livsfarligt om dom råkar understeka eller
grilla.

Inte undra på att folk åker ofta på magsjuka. Jag har inte haft det på 7-8 år
Då jag är försiktig som du.
Citera
2023-07-04, 10:55
Medlem
Jag har också med mig kylplampar och väska, åtminstone när jag storhandlar under sommaren. Att bryta kylkedjan med de höga temperaturer som uppstår under sommaren är inget jag vill utsätta mina färska råvaror för. I synnerhet inte om du kostat på dig en lyxig bit kött eller färska skaldjur. Men å andra sidan så borde en stor del av befolkningen gå runt och vara konstant magsjuka om det hade inneburit fara med att inte transportera varorna under kyla. Jag gör det mest för att varorna ska behålla god kvalitet.
Citera
2023-07-04, 11:05
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ja EXAKT.

Tänk vilken bakterietillväxt dom börjat med, och sedan har dom vacuumpackad kött såhär
kanske ytterligare en vecka i kylen innan tillagning. Är ju livsfarligt om dom råkar understeka eller
grilla.

Inte undra på att folk åker ofta på magsjuka. Jag har inte haft det på 7-8 år
Då jag är försiktig som du.
Jag är väldigt försiktig rent generellt med mat.
Tjejen har även arbetat på restaurang och utbildat sig i säker mathantering så hon tänker som mig.
Handlar jag kött är jag noga redan i butiken. Tar förpackningar som ligger längre ner och ligger kallare.
Tar torrvaror först och kyl, kött och frysvaror senare.
Med kylväska i bilen behöver man inte stressa hem heller.
Risken att bli sjuk är ju stor men nu när matpriserna är galna så är de ju även mycket pengar också om nåt skulle bli dåligt.
Citera
2023-07-04, 11:15
Medlem
Enoch.Thulins avatar
I större tyska varuhus finns det speciella kylpåsar som är isolerande & med folie på insidan + påsar med kolsyreis.
Det håller varorna riktigt kalla i flera timmar.
Citera
2023-07-04, 11:18
Medlem
discofunks avatar
Jävla fjanteri att gå runt med en kylväska.

Jag har aldrig använt någon och har aldrig blivit magsjuk av något jag köpt i en butik.

Har du varit i Bangkok? Där har man köttet hängandes utomhus i 37 grader fuktig värme. Man blev inte sjuk av det heller.

Vi bor i ett av de kallaste länderna man kan vistas i överhuvudtaget och hade det här varit ett problem hade ju alla söder om Tyskland varit konstant matförgiftade.

Sluta tänk med arslet och kom in i matchen.
Citera
2023-07-04, 11:23
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Jag handlar smart istället och slipper släpa med mig en stor jävla kylväska till butiken.
Citera
2023-07-04, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av discofunk
Jävla fjanteri att gå runt med en kylväska.

Jag har aldrig använt någon och har aldrig blivit magsjuk av något jag köpt i en butik.

Har du varit i Bangkok? Där har man köttet hängandes utomhus i 37 grader fuktig värme. Man blev inte sjuk av det heller.

Vi bor i ett av de kallaste länderna man kan vistas i överhuvudtaget och hade det här varit ett problem hade ju alla söder om Tyskland varit konstant matförgiftade.

Sluta tänk med arslet och kom in i matchen.

Helt riktigt, folk som sysslar på detta sätt, har nog aldrig rest utanför EU.
Citera
2023-07-04, 11:50
Medlem
Att bli matförgiftad av kött, fisk, kyckling man köpt i butik är extremt ovanligt. Den mat man oftast blir sjuk av är mat man lagat hemma och slarvat med sin hygien, smutsiga händer, skärbrädor, redskap. Buffe på restaurang är en mycket vanlig smittkälla, mycket vankigt är ris man haft framme, på restaurang eller hemma.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in