Citat:
Ursprungligen postat av
Anvilcrack
Min gamingdator har några år på nacken (köpt våren 2019 har jag för mig).
Moderkort: Gigabyte Z390 Gaming X (1151 socket)
Processor: Intel i7-9700k
Minnen: 2x Corsair 8 GB DDR4 3000 MHz
Grafikkort: Nvidia Geforce 2070 RTX
PSU: Corsair RM 650 RX
HDD 1, SATA (Systemdisk): Samsung SSD 500 GB
HDD 2, SATA: Hitatchi 4 TB
HDD 3, M.2 PCI-E: Intel SSD 660p 1 TB
För ett tag sen började den strula när jag spelade. Efter mycket felsökande verkade det som att det var grafikkortet som inte funkade som det skulle. Som tur är hade jag kvar min gamla PC och kunde ta det grafikkortet. Det är ett Gigabyte GeForce 1070 från 2017.
När jag nu kör med det gamla grafikkortet märks det väldigt lite skillnad på prestandan. Jag tror de mest grafik-tunga spelen jag har är Elden Ring, Far Cry 5 och Doom Eternal, alla i upplösning 2560x1440.
Jag planerar att köpa ett nytt grafikkort men jag undrar hur kraftigt man egentligen behöver. Har ingen lust att betala flera extra 1000-lappar för väldigt lite skillnad. Vad skulle ni satsat på?
Mitt råd är att läsa hos sweclockers i detta ämne. Här kan du som exempel se deras senaste test av 4060ti men där finns också deras prestandaindex mot äldre kort och hur mycket bättre de nya är i ett flertal olika spel.
https://www.sweclockers.com/test/364...1080p-gaming/7
Denna sida bjuder annars på väldigt mycket matnyttigt och dessutom ett bra forum för datanördar och andra människor.
Själv kör jag I7 - 6700K, 32Gb ram och ett GPU 1080 och har inga problem alls i de spelen jag spelar, kör både GTA V, RDR2 och Cyberpunk 2077 på höga inställningar.
Har inte testat de senaste tunga spelen på marknaden då jag inte riktigt fastnat för något av dem så kommer behöva en ny dator tills GTA VI när det nu kommer. Frågan är bara hur kraven kommer se ut då.