Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-07-04, 08:24
  #1
Medlem
Muppetys avatar
En liten undran...

Hur hemliga är ni på internet? Det beror så klart på var o vad man gör. Men generellt, hur öppna är ni? Tänker då t.ex. på Facebook, visst kan man ha en fejkad profil, kanske bara ens närmaste vet profilen tillhör. Eller har ni gett upp Facebook, Instagram o liknande p.g.a. integriteten?

Här på Flashback är de flesta anonyma, men berättar ni att ni hänger på Flashback? Är det kanske nån som hänger på suspekta sidor, o därmed är hemliga, hur gör ni då? Skyddar ni er IP-adress?

Om ni börjar chatta med någon, hur länge håller ni er identitet för er själva? Hur kollar ni upp den ni pratar med? Själv försöker jag få till ett telefonsamtal (helst videotelefon) så fort som möjligt, via registrerade nummer så att man kan kolla upp varandra, för att se om man kan lita på den andre parten. Tills det, eller något annat som kan bekräfta identiteten behandlar jag alltid personen med viss misstänksamhet.

En gissning är att flera av er finns på dejtingsidor, hur öppna är ni där? Visar ni ansiktsbild? Eller kan ni börja chatta med någon som bara påstår vem h*n är?

Anledning till tråden är att jag hör på nyheterna nyss, att många (killar) blir lurade att skicka nakenbilder, o sen utpressas på dom. Vem är så dum, o skickar nakenbilder till nån dom inte känner? Det var nån historia om nån kille som chattade med "en tjej", men i själva verket var det hans mobbare som satt på andra sidan o fick honom att bli filmad o sen spred filmen i skolan...

Kom gärna med intressanta historier i ämnet!
Citera
2023-07-04, 08:40
  #2
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Av allt du räknat upp har jag bara Instagram och självklart Flashback.
Började hänga här för runt 8 år sen när en polare sa att det fanns en tråd om mig. Då fick jag ett intresse och stannade kvar. Men ingen vet att jag har ett konto här. Tror inte att nån jag känner har det. Inte den sortens folk... Skulle aldrig berätta för nån.

På Instagram är jag inte ett dugg anonym. Använder det som digitalt fotoalbum för att spara minnen i. Roliga fester och resor osv.
Citera
2023-07-04, 08:47
  #3
Medlem
Jag har instagram som jag laddar upp typ 1 bild per resa… Facebook så laddar jag aldrig uoo något så är väl lite anonym iaf
Citera
2023-07-04, 09:01
  #4
Avstängd
Det beror på, ibland är jag öppen med min identitet och andra gånger så föredrar jag att vara mer anonym. Bryr mig dock inte särskilt om jag skulle bli outad, jag kan stå för allt jag gör på nätet. Dvs om någon frågar mig om jag är "si eller så" person eller om jag har skrivit eller gjort "det här eller det där" så har jag inga problem med att erkänna att ja, "si eller så konto" tillhör mig eller ja, det är jag som har skrivit eller gjort detta.

Intressant frågeställning hörru du.
__________________
Senast redigerad av hufudperson 2023-07-04 kl. 09:19.
Citera
2023-07-04, 09:51
  #5
Medlem
TheJackets avatar
På Facebook har jag bara folk jag känner som vänner & familj.

På Instagram finns jag i olika skepnader.

Finns en hel del som vet vem jag är IRL på Flashback men jag gör inte jättemycket för att dölja det heller.
Citera
2023-07-04, 11:47
  #6
Medlem
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Använder inget fejsbok, nästan bara Flashback. Skriver inga större konstigheter här så det är ingen katastrof om nån upptäcker mig, även om jag ogärna står för allt jag alltid skrivit här.

Försöker vara ganska hemlig på nätet, vill inte synas en massa.
Citera
2023-07-04, 13:38
  #7
Medlem
Då jag upplevt internets födelse så är jag fortfarande väldigt skeptisk till att publicera mitt riktiga jag ute på det vilda.

Hade Fejsbook ett tag med ett fejkat efternamn, alla visste att det var jag och hade tillomed angett min familj i deras "roller" och de hade "rätta" efternamnet.

Men utöver det så har jag alltid gått via nick.

Jag har haft många vänner under internet tiden, vissa lärde jag först känna privat medans vissa lärde jag känna via nätet.
När jag har lärt känna någon via nick så addresserar jag dem oftast med deras nick när vi träffades IRL, även om jag visste deras fullständiga namn.
De flesta kallade också mig efter mitt nick.

Kan tycka det är lite jobbigt om någon frågar mig efter min e-post adress, då har jag ett av mina nick som är lite längre och inte på svenska eller engelska (skaffade det när gmail blev tjänst), blir att jag då får bokstavera det till dem.
Senast hände det när jag skulle ansöka om pass, då ville de ha min epost adress. Men om någon skulle ifrågasätta det så är det bara att förklara som det är, jag är en oldschool-nörd som inte anser att man ska lägga ut sina personuppgifter på nätet.

Jag har jobbmail med mitt fulständiga namn, men vägrar lägga upp bild på mig på nätet och vägrar ha en linked-in profil.

Jag tycker det är skönt att om man googlar på mitt namn så visst får man upp resultat på eniro/hitta - men annars så är den enda personen någon i USA.

Så är lite stolt över mig själv att det inte går att googla mig.
Förstår inte alls det här med att lägga upp skit på nätet.

Har väl använt ca 3 olika nicknames genom tiden på internet. Dessa använder jag lite pö om pö
Citera
2023-07-04, 13:41
  #8
Medlem
Glömde tillägga svar på andra frågan.

Har inget behov av att veta andras riktiga identitet. Har inga problem med att tilltala någon för nick/smeknamn.
Visst kan det vara intressant att veta vad de jobbar med och eventuellt intressen och hobby.
Citera
2023-07-06, 15:14
  #9
Medlem
poängen från början här på flashback är att vara anonym? ( vet att det inte är så längre) Annars vet till och med mina barn 7 - 12 att aldrig berätta för okända vad de heter och var de bor eller ngt . Dessutom förstår jag inte vem som skickar nakenbilder på nätet ens till kända människor. Det finns alltid möjlighet att göra fel Jag använder instagram, Snapchat och äger ett ca 15 år gammalt Facebook konto som inte är särskilt välanvänt. Har ( som jag inte är ensam om) skaffat och raderat tor , bara för att jag var nyfiken och hittade en del skumma sidor t ex kannibalrecept m m. Registrerade mig också på en stor blackmarket sida, som verkade utgå från USA. Det såldes naturligtvis droger, men kanske en tredjedel av annonserna gällde annat ex sälja falska identiteter ( säkert scam) olagliga vapen ( och nästan alla vapen är lagliga i USA) m m. Hittade ingenstans att beställa mord då .
I vilket fall så raderade jag torbrowser eftersom den inte var snabb eller praktisk att surfa på. Ibland vill jag ladda ned eftersom alla tror att det bara är kriminella som använder ( jag gillar att provocera ) men eftersom ingen antagligen kommer att leta i min dator så är det onödigt. Ska kanske skaffa en ghost phone istället?
Använder vpn för att streama tv och lite för anonymitet, men även där segar det om jag vill spela spel.
Citera
2023-09-26, 14:58
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
En liten undran...

Hur hemliga är ni på internet? Det beror så klart på var o vad man gör. Men generellt, hur öppna är ni? Tänker då t.ex. på Facebook, visst kan man ha en fejkad profil, kanske bara ens närmaste vet profilen tillhör. Eller har ni gett upp Facebook, Instagram o liknande p.g.a. integriteten?

Här på Flashback är de flesta anonyma, men berättar ni att ni hänger på Flashback? Är det kanske nån som hänger på suspekta sidor, o därmed är hemliga, hur gör ni då? Skyddar ni er IP-adress?

Om ni börjar chatta med någon, hur länge håller ni er identitet för er själva? Hur kollar ni upp den ni pratar med? Själv försöker jag få till ett telefonsamtal (helst videotelefon) så fort som möjligt, via registrerade nummer så att man kan kolla upp varandra, för att se om man kan lita på den andre parten. Tills det, eller något annat som kan bekräfta identiteten behandlar jag alltid personen med viss misstänksamhet.

En gissning är att flera av er finns på dejtingsidor, hur öppna är ni där? Visar ni ansiktsbild? Eller kan ni börja chatta med någon som bara påstår vem h*n är?

Anledning till tråden är att jag hör på nyheterna nyss, att många (killar) blir lurade att skicka nakenbilder, o sen utpressas på dom. Vem är så dum, o skickar nakenbilder till nån dom inte känner? Det var nån historia om nån kille som chattade med "en tjej", men i själva verket var det hans mobbare som satt på andra sidan o fick honom att bli filmad o sen spred filmen i skolan...

Kom gärna med intressanta historier i ämnet!


Du är ju dock inte ett dugg anonym. Du har ju flera gånger skickat bild på dig själv och skrivit öppet om ditt liv i Ängelholm.

Jag fattar dock fortfarande inte hur du lyckades bygga en kärnreaktor i ditt kök!
Citera
2023-09-27, 05:10
  #11
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AO8
Du är ju dock inte ett dugg anonym. Du har ju flera gånger skickat bild på dig själv och skrivit öppet om ditt liv i Ängelholm.

Jag fattar dock fortfarande inte hur du lyckades bygga en kärnreaktor i ditt kök!
Jo, jag har valt att vara öppen, det minskar lite på min paranoia. Annars känns det typ; -Uuh, tänk om nån kommer på att det är jag!? Men det är klart jag har ett par konton till om jag skulle behöva fråga om råd om t.ex. penis-problem...

Fast jag syftar inte enbart på Flashback, som sagt dejtingsidor o liknande.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback