2023-07-04, 07:58
Medlem
För mig är yttrandefrihet att alla ska ha möjligheten att göra sin röst hörda, att få framföra sina åsikter och ståndpunkter utan att tystas.

Om man sedan begår ett brott i samband med att man utövar sin yttrandefrihet så får man självklart ta konsekvenserna av det; yttrandefriheten kan inte användas som ett frikort för förtal, hets mot folkgrupp etc.

Sedan kan jag tycka att man i allmänhet kan använda lite sunt förnuft och avstå från att medvetet såra, kränka och provocera andra även om det i lagens mening inte är brottsligt. Det finns ingen anledning att bete sig som ett as bara för att man kan och får.
Citera
2023-07-04, 10:42
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis.

Ytrandefrihet har vi inte fult ut, och skall inte ha det i heller.

Dra någon gräns mellan ytrandefrihet och provokation är svårt.
Lagen tolkas många gånger olika.

Exempel:
För några veckor sedan blev gammla nazist Vera på 95 år dömd för vad hon sagt och gjort vid någon demonstration. Fick hon inte säga vad hon tyckte?
Tydligen inte.

Medan dom som bränner koranen får stå och säga vad dom vill, utan att bli skaffade.

För min del tycker jag i båda fallen dom gått över en axeptabel gräns.

Man skall inte få säga och göra något som kan skada Sverige eller folket som befinner sig där.
Det skulle aldrig fungera om folk fick gå runt och säga vad dom ville.
En massa bråk och våldsama situationer uppstår då.
Citera
2023-07-04, 11:01
Medlem
Custom_mades avatar
Vi har inte yttrandefrihet i Sverige.

Så jag vet inte vad yttrandefrihet är.

Men är rätt säker på att vi inte har det i Sverige eftersom "obekväma" eller "avvikande" åsikter tystats så länge jag kan minnas.

Har blivit påtagligare nu för tiden då man blir tystad för vem man är, vit, hetero man och du har noll värde att yttra dig. Kvinna, utlänning, hbtq. Ja då är du mer värd och har mer värdefullt att säga.

Konst, kultur och uttryck förbjuds för vissa, men inte för andra.

Under banderoller som "frihet, gemenskap" osv.

Det som lyser igenom mest är hur mycket svenskarna älskar fascism och hur lite deras landsbygders yttrandefrihet betyder för dem.
Citera
2023-07-04, 11:05
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Yttrandefrihet för mig är en sorts peace-of-mind. Vetskapen om att även om jag skulle säga något dumt ibland (jag gör!), så spelar det ingen större roll, ingen skada skedd, inga tråkiga konsekvenser. Livet fortsätter ändå.

Bristen på yttrandefrihet innebär en latent oro för att göra bort sig, säga något fel, trampa i klaveret. Den latenta oron kostar mental energi som minskar utrymmet för konstruktiva och kreativa tankar.

Inskränkt yttrandefrihet är en sorts skatt på tänkandet. Utrymmet för att säga något måste vara MYCKET större än det man antagligen själv kommer att säga någon gång. Måste finnas stora marginaler för att inte mental energi skall sippra iväg som skatt.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2023-07-04 kl. 11:10.
Citera
2023-07-04, 12:36
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
ttrandefriheten ger oss möjligheten och rättigheten att kritisera, men i detta måste vi inte inkludera rättigheten att förnedra.

Hur ska man kunna beskriva hur vidrig en rörelse är ut att beskriva rörelsen på ett förnedrande sätt?
Citera
2023-07-04, 12:41
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
En av mina grundläggande principer är att alla mentalt förmögna och myndiga människor ska få göra vad de vill, så länge de inte hindrar andra från att också göra det eller skadar någon annan och att alla inblandade parter är med på det. Det gäller allt från att nyttja droger, äta kött, ha sex, röka, slåss och säga vad man vill.

Alltså är yttrandefrihet en av de basala rättigheterna.

Det finns begränsningar, som t ex det bör finnas gränser för hur man får förtala någon, ärekränka någon, påstå att någon begått brott osv.

Men, om man anser sig ha rätten att säga vad man tycker, får man ju också vara - inte bara beredd på, utan också försvara - andras rätt att säga vad DE vill. Även om de är emot ens egna åsikter.

Som de odödliga orden av Evelyn Beatrice Hall (felaktligen påstådd Voltaire)

https://quoteinvestigator.com/2015/06/01/defend-say/

Så - ja, man ska få bränna böcker. Även om jag personligen avskyr det eftersom det ju också är en form av censur.
Men, man ska ju också vara beredd att försvara de som tar illa upp - och kräva att de får säga sin åsikt om det.

Enig, minns att Inge Carlsson (S) 1995 skrev ett förslag gällande ”Förbud mot kränkande musiktexter" till Laila Freivalds som då var justitieminister. Förslaget avfärdades med hänvisning till yttrandefriheten och det fastslogs att det är motbjudande och sorgligt, men tillåtet.
Citera
2023-07-04, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Pga Koran bränningar så råder det mycket olika meningar vad yttrandefrihet är.

Att muslimer och västerlänningar tänker olika om detta är inte så konstigt.

Att religiösa och västerlänningar tänker olika är inte så konstigt det heller.

Finns även många västerlänningar som är ateister som inte står bakom att bränna koranen.

Jag vill veta vilken grupp du tillhör och vad du anser om yttrandefrihet? Bör den finnas? Vad ska ingå i den? Vad borde förbjudas?

Jag vill också veta om du förstår konsekvenser vid förbud
Yttranderätt är beroende av ägaren, dvs det är ägaren som avgör vad som får yttras m m. Privat äganderätt alltså. "Yttrandefrihet" är alltså en propagandalögn. Den funkar eftersom människor är så otroligt förslavade att de inte längre vet vad privat äganderätt är..
Citera
2023-07-04, 12:50
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Hur ska man kunna beskriva hur vidrig en rörelse är ut att beskriva rörelsen på ett förnedrande sätt?
Ni får gärna göra som Christopher Hitchens gjorde, skriva böcker och hålla föredrag om och mot islam. Men det är väl för svårt?
Citera
2023-07-04, 12:56
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Vad är yttrandefrihet för just dig?

För mig är nog en vettig nivå att man ska få säga vad man vill, med den begränsningen att om det finns ett uppsåt att utmåla någon som dålig, och det man säger inte kan bevisas vara sant,, så kan det få en påföljd.

Exempelvis går det inte motbevisa att en människa är dum i huvudet, så det är ok att säga enligt min moral. Alla är korkade. Men att säga att en människa har kört full med sin bil, när vederbörande inte har det, kan vara fel. I ett sådant fall ska man bara få säga att man misstänker att personen har kört full.

En ord -excess-regel är lämplig också. Om man blir trängd och hotat, etc, måste man få en större frihet att slänga ur sig grodor som annars hade varit olagliga. Det går inte kräva att folk ska kunna besinna sig i stressfulla och hotfulla lägen.

Tex om en knarkande afrikan försöker stjäla din hund, då ska man ha långtgående rätt att kasta ur sig både det ena och andra om dennes mor tex, som man kanske inte har faktabaserade belägg för.
Citera
2023-07-04, 13:05
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Ni får gärna göra som Christopher Hitchens gjorde, skriva böcker och hålla föredrag om och mot islam. Men det är väl för svårt?

Va? I USA har man inte HMF. I USA är yttrandefriheten skyddad i en helt annan grad än här.

Det är väl förövrigt bara tre av av hans typ trettio böcker som är utgivna i Sverige?
Citera
2023-07-04, 13:13
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Jag vill också veta om du förstår konsekvenser vid förbud

Ja. Jag förstår att HMF är utformad så politiska motståndare till vissa politiska rörelser ska kunna fängslas, i Sverige.

Citera
2023-07-04, 13:32
Medlem
Att få säga och tycka precis vad man vill. Har man någongång varit höger vet man att detta verkligen inte är fallet i swedistan.

Att säga att mänskligheten kan delas upp i raser är normalt överallt utom i just sverige. Märkligt dedär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in