• 1
  • 2
2023-07-02, 13:15
Medlem
Jag skrev till en journalist om en förvisso ganska bra artikel om en ung kille som drogs in i gängkriminalitet. Det jag störde mig var det svenskklingande namnet, vilket verkar i linje med en lång tradition av att dölja när kriminella har utländsk bakgrund.

https://www.expressen.se/nyheter/hen...ns-barnsoldat/

Här är mejlet till journalisten

Citat:
Varför skriver ni inte att han har blåa ögon, rågblont hår och bär folkdräkt? Bra artikel men ingen kommer tro på att killen är etniskt svensk om ni inte speciellt skriver det.

Om ni försöker dölja att nästan alla inblandade i denna brottslighet har invandrarbakgrund, genom att ge en kille ett svenskklingande namn. Det är i så fall löjligt...

Jag trodde ni journalister hade kommit över den extrema politiska korrekthet som rådde förr, och att genom struts-metoden försöka skyffla problem under mattan. Detta är till 99% ett problem relaterat till hög invandring. Talar man inte klarspråk om det kan man inte lösa problemen.

Sen att många yngre har hamnat i en situation där de lätt dras till tung brottslighet pga sociala omständigheter. Det är politikernas fel som under decennier fört en ansvarslös politik, där folk från diverse invandrar-grupper i stora mängder tillåtits bosätta sig i förorter med stora sociala problem som följd.

Oavsett det så... Är det en kille med utländskt namn så kalla en spade en spade, tack

Vad tror ni? Är killen svensk eller är det ett sätt att försöka dölja en oftast väldigt uppenbar och statistiskt bekräftad koppling mellan invandring och gängkriminalitet? Är det (om killen inte är svensk) inte lite synd att delvis förstöra en annars bra artikel, för att försöka dölja killens bakgrund? Vad tycker ni?

Senast redigerad av Snobird 2023-07-02 kl. 13:19.
Citera
2023-07-02, 13:20
Bannlyst
Vilken tönt du är. Hela "brevet" är ju bara pinsamt och man greppar efter skämskudden.

Min upplevelse är att de ofta fingerar namn genom att ta ett liknande namn som gärningsmannen har. Nåt från samma land eller dylikt.

Tror inte du får något svar, det blir svårt att ta dig på allvar med sättet du skriver.

Men om jag ska vara konstruktiv så kanske du ska be mamma eller någon annan vuxen i din närhet hjälpa till nästa gång du ska skriva brev.
Citera
2023-07-02, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Vilken tönt du är. Hela "brevet" är ju bara pinsamt och man greppar efter skämskudden.

Min upplevelse är att de ofta fingerar namn genom att ta ett liknande namn som gärningsmannen har. Nåt från samma land eller dylikt.

Tror inte du får något svar, det blir svårt att ta dig på allvar med sättet du skriver.

Haha! Det är ju för att poängtera hur löjligt det är att ge en gängkriminell kille från förorten utanför Stockholm, ett svenskklingande namn. Skulle han verkligen vara etniskt svensk, så borde det som jag skrev framgå av artikeln. Annars tror folk det är en kille med utländsk bakgrund, vilket journalisten borde fatta.

Tror du verkligen det är en svensk kille? För mig är det ganska uppenbart namnet är taget för att kanske vilseledande ge sken av det, men att så väldigt sannolikt inte är fallet.
Citera
2023-07-02, 13:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Haha! Det är ju för att poängtera hur löjligt det är att ge en gängkriminell kille från förorten utanför Stockholm, ett svenskklingande namn. Skulle han verkligen var etniskt svensk, så borde det som jag skrev framgå av artikeln. Annars tror folk det är en kille med utländsk bakgrund, vilket journalisten borde fatta.

Tror du verkligen det är en svensk kille? För mig är det ganska uppenbart namnet är taget för att kanske vilseledande ge sken av det, men att så väldigt sannolikt inte är fallet.
Skillnaden är att jag inte bryr mig. Låter inte sånt här förstöra mina dagar. Jag vet inte vem killen är som du pratar om. Jag berättade om min erfarenhet.

För diskussionens skull kan jag nämna att jag på rak arm skulle kunna nämna en drös gängkriminella med både utländska och svenska namn. Jag hajar att det inte är din poäng, men världen är kanske inte så svartvit som du gärna tror.

I krimrapportering hör jag nästan bara utländska fingerade namn.
Citera
2023-07-02, 13:30
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Samtidigt har ju de valt att publicera bilder på "Oscar" som barn, och även utan att använda förstoringsglaset ser man att killen är typ jugge eller nåt. Om mamman är svenska eller öststatare syns inte, men hon kan ju vara svenska som knullat jugge och fått en liten bastard med vanligt svenskt namn..?
Citera
2023-07-02, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Skillnaden är att jag inte bryr mig. Låter inte sånt här förstöra mina dagar. Jag vet inte vem killen är som du pratar om. Jag berättade om min erfarenhet.

För diskussionens skull kan jag nämna att jag på rak arm skulle kunna nämna en drös gängkriminella med både utländska och svenska namn. Jag hajar att det inte är din poäng, men världen är kanske inte så svartvit som du gärna tror.

I krimrapportering hör jag nästan bara utländska fingerade namn.

Ok, men media brukade tidigare dölja signalement när brottslingen inte hade nordiskt utseende. Detta är enligt min och andras erfarenhet bekräftat, och för längesen erkände även en journalist det var så. Därför är detta ett känsligt ämne, och killen i artikelns namn formar hela bilden av både honom och hans mamma. Nu tror många han är etniskt svensk, vilket om det inte stämmer, ger en inkorrekt bild av berörda personer.

Ok, men vad är oddsen att han lyckas få en engagerad mamma att berätta om denna penibla och skrämmande situation som också är etnisk svensk? Jag har läste artikel om gängkriminella, där det till slut stod som en förklaring, att alla personer i berättelsen har somaliskt ursprung.

Och som jag skrev i början är detta känsligt. Läsare har tidigare ofta blivit vilseledda. Troligen är killen inte etnisk svensk då det är osannolikt. Och hur skulle det mottas, om man ger en svensk kriminell det fiktiva namnet Ahmed?
Citera
2023-07-02, 13:46
Medlem
grungewhores avatar
Ärligt talat är det väl skitsamma om personen är etnisk svensk, för svenskt beter han sig ju inte. Har träffat på så otroligt många etniskt vita minoriteter ute i förorterna som ska spela allan inför sina invandrarpolare, kan knappt prata svenska och är allmänt körda. De får gärna flytta till någon världsdel de känner sig mer hemma i, typ Mellanöstern.
Citera
2023-07-02, 13:48
Medlem
franges avatar
Citat:
Ok, men media brukade tidigare dölja signalement när brottslingen inte hade nordiskt utseende. Detta är enligt min och andras erfarenhet bekräftat, och för längesen erkände även en journalist det var så. Därför är detta ett känsligt ämne, och killen i artikelns namn formar hela bilden av både honom och hans mamma. Nu tror många han är etniskt svensk, vilket om det inte stämmer, ger en inkorrekt bild av berörda personer.
Till och med Leif GW Persson sade det rakt ut i direktsändning i Efterlyst för 13 år sedan, varpå en uppenbart obekväm och svettig Hasse Aro genast började förneka det för att sedan raskt byta ämne eftersom det började bli obekvämt...
https://www.youtube.com/watch?v=DzpOctWLkgA
Citera
2023-07-02, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SalthavsStjaert
Samtidigt har ju de valt att publicera bilder på "Oscar" som barn, och även utan att använda förstoringsglaset ser man att killen är typ jugge eller nåt. Om mamman är svenska eller öststatare syns inte, men hon kan ju vara svenska som knullat jugge och fått en liten bastard med vanligt svenskt namn..?

Hans mamma ser på vissa bilder inte etnisk svensk ut heller. Kan namnet vara passande hans etniska grupp? Det är åtminstone ett namn de flesta starkt associerar med svenskt ursprung, varför någon info om killens och familjens bakgrund kunde vara befogad.
Citera
2023-07-02, 13:52
Bannlyst
Citat:
Ok, men media brukade tidigare dölja signalement när brottslingen inte hade nordiskt utseende. Detta är enligt min och andras erfarenhet bekräftat, och för längesen erkände även en journalist det var så.
Det låter på dig som att det kanske inte är ett så stort problem längre?

Jag känner mig inte vilseledd. Dessutom, som jag berättade, hör jag oftast utländskt klingande, fingerade namn i krimbevakning.
Citera
2023-07-02, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Ärligt talat är det väl skitsamma om personen är etnisk svensk, för svenskt beter han sig ju inte. Har träffat på så otroligt många etniskt vita minoriteter ute i förorterna som ska spela allan inför sina invandrarpolare, kan knappt prata svenska och är allmänt körda. De får gärna flytta till någon världsdel de känner sig mer hemma i, typ Mellanöstern.

Visst, och kopplingen med viss kriminalitet och invandring har mycket med familjer och klaner att göra. Och en forskare som faktiskt fick uttrycka sig i vanlig media, hävdade att bildning av kriminella gäng förekommer mycket oftare bland invandrare från länder med klan-kulturer. Han nämnde också italiensk maffia i USA och Korsika som exempel...
Citera
2023-07-02, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Till och med Leif GW Persson sade det rakt ut i direktsändning i Efterlyst för 13 år sedan, varpå en uppenbart obekväm och svettig Hasse Aro genast började förneka det för att sedan raskt byta ämne eftersom det började bli obekvämt...
https://www.youtube.com/watch?v=DzpOctWLkgA

Ja, och att signalement utelämnas även när det efter artikeln står att polisen vill ha information om någon sett något. Sådant har jag sorgligt nog sett för inte så länge sedan... Därför blir det ju extra viktigt att inte hymla med ursprung, då det är en faktor för förståelse av situationen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in