Citat:
Ursprungligen postat av
HMBPTOLEMAJOW
Skillnaden är att jag inte bryr mig. Låter inte sånt här förstöra mina dagar. Jag vet inte vem killen är som du pratar om. Jag berättade om min erfarenhet.
För diskussionens skull kan jag nämna att jag på rak arm skulle kunna nämna en drös gängkriminella med både utländska och svenska namn. Jag hajar att det inte är din poäng, men världen är kanske inte så svartvit som du gärna tror.
I krimrapportering hör jag nästan bara utländska fingerade namn.
Ok, men media brukade tidigare dölja signalement när brottslingen inte hade nordiskt utseende. Detta är enligt min och andras erfarenhet bekräftat, och för längesen erkände även en journalist det var så. Därför är detta ett känsligt ämne, och killen i artikelns namn formar hela bilden av både honom och hans mamma. Nu tror många han är etniskt svensk, vilket om det inte stämmer, ger en inkorrekt bild av berörda personer.
Ok, men vad är oddsen att han lyckas få en engagerad mamma att berätta om denna penibla och skrämmande situation som också är etnisk svensk? Jag har läste artikel om gängkriminella, där det till slut stod som en förklaring, att alla personer i berättelsen har somaliskt ursprung.
Och som jag skrev i början är detta känsligt. Läsare har tidigare ofta blivit vilseledda. Troligen är killen inte etnisk svensk då det är osannolikt. Och hur skulle det mottas, om man ger en svensk kriminell det fiktiva namnet Ahmed?