Flashback bygger pepparkakshus!
2023-07-02, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Det låter på dig som att det kanske inte är ett så stort problem längre?

Jag känner mig inte vilseledd. Dessutom, som jag berättade, hör jag oftast utländskt klingande, fingerade namn i krimbevakning.

Bra om det är så men... Bara för att någon journalist erkände detta redan för längesen, innebär det inte att de inte döljer signalement och liknande än idag. Jag har sett det för inte så länge sen... Nästa gång jag ser det ska jag lägga på minnet.
Citera
2023-07-02, 14:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Bra om det är så men... Bara för att någon journalist erkände detta redan för längesen, innebär det inte att de inte döljer signalement och liknande än idag. Jag har sett det för inte så länge sen... Nästa gång jag ser det ska jag lägga på minnet.
Mig behöver du inte övertyga. Jag är av uppfattningen att det sker men inte lika ofta som innan.
Citera
2023-07-02, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Mig behöver du inte övertyga. Jag är av uppfattningen att det sker men inte lika ofta som innan.

Ok, och gällande detta så hoppas jag såklart situationen löser sig för killen och att han får ordentlig utbildning och jobb. Även att mamman är ett föredöme som verkar engagera sig för sin son. Fast tror knappast det föreligger en fara för killen om ett namn väljs som otvetydigt speglar hans etniska tillhörighet.

Ändå är jag skeptisk till att vem som helst kan fås att döda någon mot betalning. Möjligen groomar gängkriminella yngre genom att erbjuda mer och mer pengar för allt tyngre saker. Vi svenskar har trots allt överlag en kulturellt betingad värdegrund, hyfsad respekt för lagen och uppfattningen att vissa saker gör man bara inte.
Senast redigerad av Snobird 2023-07-02 kl. 14:17.
Citera
2023-07-02, 15:03
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Visst, och kopplingen med viss kriminalitet och invandring har mycket med familjer och klaner att göra. Och en forskare som faktiskt fick uttrycka sig i vanlig media, hävdade att bildning av kriminella gäng förekommer mycket oftare bland invandrare från länder med klan-kulturer. Han nämnde också italiensk maffia i USA och Korsika som exempel...
Ja, så är det. Men de drar ju till sig nyttiga idioter i sin närhet som aldrig kommer vara fullvärdig familj, men som kan tänka sig smälla en bomb för en ny cykel och 20' cash och sen sitta i fängelse för det, tacksamma för att de är så jävla gangster.
Citera
2023-07-02, 16:03
Medlem
Citat:
Jag skrev till en journalist om en förvisso ganska bra artikel om en ung kille som drogs in i gängkriminalitet. Det jag störde mig var det svenskklingande namnet, vilket verkar i linje med en lång tradition av att dölja när kriminella har utländsk bakgrund.

https://www.expressen.se/nyheter/hen...ns-barnsoldat/

Här är mejlet till journalisten

Vad tror ni? Är killen svensk eller är det ett sätt att försöka dölja en oftast väldigt uppenbar och statistiskt bekräftad koppling mellan invandring och gängkriminalitet? Är det (om killen inte är svensk) inte lite synd att delvis förstöra en annars bra artikel, för att försöka dölja killens bakgrund? Vad tycker ni?

Vad jag tror?
Jag tror du är en del av detta problem.
Ni som läser och stöder Aftonbladet, Expressen o liknande tidningar ekonomiskt och dessutom hjälper till att göra reklam för dem genom att sprida deras alster.
Tack vare alla er så kan dessa tidningar fortsätta att tjäna pengar och fortsätta vålla skada på landet Sverige.

Så tack TS för att du är en landsförrädare.
Varför hatar du det svenska folket?

Lösningen är enkel.
Bojkotta tidningar och andra företag som tjänar pengar och pratar väl om "mångkulturen"
Citera
2023-07-02, 16:04
Medlem
Morsan ser ju iof klassiskt WT ut..

Namnet är för övrigt inte fiktivt utan fingerat.
Citera
2023-07-02, 16:12
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SalthavsStjaert
Samtidigt har ju de valt att publicera bilder på "Oscar" som barn, och även utan att använda förstoringsglaset ser man att killen är typ jugge eller nåt. Om mamman är svenska eller öststatare syns inte, men hon kan ju vara svenska som knullat jugge och fått en liten bastard med vanligt svenskt namn..?

Citat:
Ursprungligen postat av bouncingwiththat44
Morsan ser ju iof klassiskt WT ut..

Namnet är för övrigt inte fiktivt utan fingerat.

Ser mamman typiskt svensk ut??
Hon ser typiskt latinsk ut. Och att hennes tatueringar är på spanska bekräftar det.

Det fiktiva/fingerade namnet Oscar är smart valt.
Oscar är vanligt i både Sverige och latinländer.

TS: Fick du svar från Sjöshult?
Citera
2023-07-02, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Hon ser typiskt latinsk ut. Och att hennes tatueringar är på spanska bekräftar det.

Klassiskt WT skrev jag - inte är typiskt svensk.
Citera
2023-07-02, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Vad jag tror?
Jag tror du är en del av detta problem.
Ni som läser och stöder Aftonbladet, Expressen o liknande tidningar ekonomiskt och dessutom hjälper till att göra reklam för dem genom att sprida deras alster.
Tack vare alla er så kan dessa tidningar fortsätta att tjäna pengar och fortsätta vålla skada på landet Sverige.

Så tack TS för att du är en landsförrädare.
Varför hatar du det svenska folket?

Lösningen är enkel.
Bojkotta tidningar och andra företag som tjänar pengar och pratar väl om "mångkulturen"

Förrädare? Det är väl lite väl magstarkt? Det var också en artikel som förutom ambiguöst namn på killen, är en bra skildring av en killes väg in och ut ur gängkriminalitet.
Citera
2023-07-02, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blandsoft
Att du anser att de borde förtydliga att han är svensk betyder inte att det är rimligt. Det räcker med namnet. Sluta grina.

Rimligt och rimligt... Är killen turk, arab, kurd, somalier, svensk, dansk eller eskimå har bäring för förståelse och tolkning av berättelsen. Varför inte klargöra en sådan punkt, och inte ha ett tvetydigt namn på killen som kanske leder många att tro det handlar om en etniskt svensk kille? Om det nu inte gör det vilket ter sig tveksamt...
Citera
2023-07-02, 20:21
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SalthavsStjaert
Samtidigt har ju de valt att publicera bilder på "Oscar" som barn, och även utan att använda förstoringsglaset ser man att killen är typ jugge eller nåt. Om mamman är svenska eller öststatare syns inte, men hon kan ju vara svenska som knullat jugge och fått en liten bastard med vanligt svenskt namn..?
Nu är ju inte Oscar något namn som enbart svenskar heter. Vet inte om det är vanligt bland ”juggar” men det skulle faktiskt inte förvåna mig.
Löjligt hur som av TS att skriva och klaga på ett fingerat namn som är vanligt i stora delar av både Europa, Amerika och Afrika. Lite som att hävda att potatis är en svensk växt.
Citera
2023-07-02, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur

Kan vara så förutom att folk ofta tatuerar sig på utländska språk "för det är coolt". Kan de vara zigenare? Något stämmer inte med det då de har sina egna grejor och håller sig till sina egna.

Nej, inte än...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in