2023-07-02, 08:23
Medlem
Minuspris hela dagen. Vad han gör man? Går det att sälja panelerna to a greater fool?
Citera
2023-07-02, 08:25
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IsraelIsland
Minuspris hela dagen. Vad han gör man? Går det att sälja panelerna to a greater fool?
Klipp kabeln är det enda att göra!
Citera
2023-07-02, 08:37
Medlem
LagomLats avatar
Citat:

Du gör vätgas av elen, och säljer den!

LL
Citera
2023-07-02, 08:37
Medlem
Room531s avatar
Har man inte solceller först och främst för att ha egen strömförsörjning och säkra sig själv och eventuellt grannskapet mot strömavbrott...? Trodde jag, om man sen en kan sälja är det ju en bonus bara. -pris låter märkligt.
Citera
2023-07-02, 08:41
Trolleri...

Först och främst använder du ju elen och nej dra inte valsen om att du har överskott.

Men skulle du ändå ha det så lagrar du elen inä batteri du har om du nu investerat 300k.
Citera
2023-07-02, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Room531
Har man inte solceller först och främst för att ha egen strömförsörjning och säkra sig själv och eventuellt grannskapet mot strömavbrott...? Trodde jag, om man sen en kan sälja är det ju en bonus bara. -pris låter märkligt.
Det tror alla..
Men tydligen måste elen från cellerna bryta vid strömavbrott så det inte går ut på nätet när dom lagar något.
Citera
2023-07-02, 08:49
Medlem
Citat:

Är du säker på att det är så? Har du lusläst avtalet? Där kanske det framgår om du verkligen måste betala vid minuspris på el eller om du helt enkelt bara skänker bort den, kanske det står att du alltid får minst 1 öre Kwh eller nåt.
Annars råder jag dig att ringa elleverantörer och fråga, om du nu inte orkar läsa.

I första hand går väl elen till huset? Har du sådant överskott så borde du ju dra igång allt vad el heter så det käkar upp det cellerna ger.

Sen gissar jag att det finns möjlighet att faktiskt koppla från cellerna på ett eller annat sätt. Fysiskt eller mjukvarumässigt. Inte vet jag hur det funkar...
Citera
2023-07-02, 09:02
Medlem
Ealrenzs avatar
Citat:

1. Stäng av DC brytaren eller AC brytaren så stänger du ned din produktion.
2. Varför i helvete har du köpt solanläggning för 300k?
3. Antar att du trodde elpriserna skulle hålla 2022 nivåer, eller hur?
Citera
2023-07-02, 09:10
Medlem
Citat:

Får man fråga hur du tänkte när du köpte solceller för 300000kr? I bästa fall finansieras det med 4,5% ränta idag. Det är 13500kr per år i bara ränta. Det motsvarar 10000kWh med dagens elpriser.
Citera
2023-07-02, 09:16
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Får man fråga hur du tänkte när du köpte solceller för 300000kr? I bästa fall finansieras det med 4,5% ränta idag. Det är 13500kr per år i bara ränta. Det motsvarar 10000kWh med dagens elpriser.
I bästa fall finansierades de väl med pengar som TS redan hade. Du kan inte förutsätta att alla lånar till allt.

Sedan tror även jag att det är en trolltråd för även om TS inte får betalt för att sälja el kan hen ladda bilen, värma poolen och lämna ljuset på dygnet runt utan att behöva bry sig.
Citera
2023-07-02, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Klipp kabeln är det enda att göra!
Det finns väl en brytare?

Nu är ju det här iofs en trolltråd men det du skriver är fel.
Citera
2023-07-02, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ealrenz
1. Stäng av DC brytaren eller AC brytaren så stänger du ned din produktion.
2. Varför i helvete har du köpt solanläggning för 300k?
3. Antar att du trodde elpriserna skulle hålla 2022 nivåer, eller hur?

Man ska inte glömma bort att även om elen är tokbillg så är det någon jävla Sosse där och snor 50 öre / kwh i elskatt av dig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in