2023-07-04, 10:51
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Ny tänker du fel. Det kostade ju 300.000 kr bara att bygga elpanelerna enligt TS. Med 5% ränta blir det 15000 kr per år = 1200 kr per månad. Ska du sedan skriva av beloppet på 10 år blir det 30.000 kr till per månad = 2500 kr. Dvs varje sommarmånad med "gratis Tesla-laddning" kostar 3700 kr. I 10 år på raken.
Jag tänker inte fel, jag tänker inte alls. När jag köper en ny bil anser jag pengarna som borta. Inget restvärde eller värdeminskning. Borta. Poff. Får man ingen räkning så är det gratis enligt mitt enkla synsätt.

Samma sak med solcellerna. Roligare att bränna pengar än att lägga på hög.
Att räkna sig fördärvad när man kan hugga ved och ta sig en öl på verandan efteråt..
Citera
2023-07-04, 10:58
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Jag tänker inte fel, jag tänker inte alls. När jag köper en ny bil anser jag pengarna som borta. Inget restvärde eller värdeminskning. Borta. Poff. Får man ingen räkning så är det gratis enligt mitt enkla synsätt.

Samma sak med solcellerna. Roligare att bränna pengar än att lägga på hög.
Att räkna sig fördärvad när man kan hugga ved och ta sig en öl på verandan efteråt..
Den perfekta kunden för en Tesla och en elpanel på villan! Sitter där supernöjd med tomt bankkonto och motiverar allt med "jag kör gratis".
Citera
2023-07-04, 11:04
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Den perfekta kunden för en Tesla och en elpanel på villan! Sitter där supernöjd med tomt bankkonto och motiverar allt med "jag kör gratis".

Lugnt. Betalar allt cash. Tjänar bra. Rejäl sudd på banken/fonder/aktier. Tanten likaså. Bor fint och skuldfritt. Man måste hjälpa till att hålla hjulen rullande.
Citera
2023-07-04, 11:15
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Lugnt. Betalar allt cash. Tjänar bra. Rejäl sudd på banken/fonder/aktier. Tanten likaså. Bor fint och skuldfritt. Man måste hjälpa till att hålla hjulen rullande.
Om inte annat så tackar jag för att du sänker elpriset för mig och minskar mina avgaser, precis som alla gör som själva bekostar de ekonomiskt icke lönsamma solpanelerna och Teslorna.
Citera
2023-07-04, 11:41
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Om inte annat så tackar jag för att du sänker elpriset för mig och minskar mina avgaser, precis som alla gör som själva bekostar de ekonomiskt icke lönsamma solpanelerna och Teslorna.
Varschego. Vill tillägga att jag inte för ett ögonblick tror att mina solceller bidrar till ”miljöåklimaat”. Det enda man gjort är att flytta utsläppen någon annanstans. Men lite kul.
Citera
2023-07-04, 11:50
Medlem
Du får dra av på skatten så det blir ändå nettoplus.
Citera
2023-07-04, 11:53
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Du får dra av på skatten så det blir ändå nettoplus.
Men inte för samhället i stort.
Citera
2023-07-04, 12:13
Medlem
RostigHinks avatar
Jag kan tycka att 300 tkr är i mesta laget för solceller, även med batteri. Det blir svårt att ro hem detta. Jag har själv investerat 110 tkr i en anläggning med 10,3 kW paneleffekt och 10 kW växelriktare. Inget batteri då jag anser att det inte lönar sig. Pengarna till min anläggning kommer från vinster på börsen, inte lån men man kan alltid argumentera varför jag inte amorterade på bostadslånet istället nu när "avkastningen" närmar sig 5%.

Jag har gjort så att jag lagt upp en avskrivningsplan för solanläggningen där jag skriver av panelerna på 25 år och växelriktaren på 12 år. I planen avsätter jag dessutom en årlig summa för underhåll. Avskrivningen är 5300 kr/år och avsättningen 1700 kr/år. För 2022 som blev ett guldår blev resultatet efter avskrivning och avsättning 13 000 kr. I år har jag nått breakeven i juni så resten av året går intäkerna direkt till resultatet, vad det nu blir men troligen inte lika mycket som förra året. Låter inte som någon jättevinst men den hittar man på annat håll i form av elräkningarna.

Nettokostnaden 2022 för el inklusive allt blev 8800 kr. Hade jag inte haft panelerna hade elen kostat totalt 35 600 kr. En rätt avsevärd skillnad och de sparade pengarna lägger jag på börsen.

Om jag i stället direktavskriver anläggningen så har den betalat tillbaka 33,5% på de 16 månader den varit i drift.

En söndag med negativt spotpris? Inget jag bryr mig om. Den söndagen var exceptionell med stort överskott på kontinenten och Sverige, Norge och Danmark importerade från söder. Det unika som hände var att elområde 4 exporterade el norrut vilket gjorde att priset blev negativt i hela Sverige. En situation som inte kommer att inträffa särskilt ofta och detta trots att R3 var nere och F3 på 75%. Idag är F3 nere för revision och R3 är försenad med sin.
Citera
2023-07-04, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiwiUgglan
Fast nu är upplägget så att du måste köpt in mer el än vad du sålt för att få tillbaka skatten. Detta innebär att det är skatt du betalat som du får tillbaka. Den elen du säljer går till någon annan janne som köper den och betalar energiskatt. Staten får in sina intäkter - du kvittar din skatt. Ditt argument håller inte.
Har sett flera grannar som har solceller och fjärrvärme. Anläggningarna är på runt 14000 kW i söderläge och jag gissar att elförbrukningen i dessa villor är runt 6000 kWh/år iom fjärrvärmen.
Får dessa hushåll inte dra nytta av avdraget på 60 öre?
Citera
2023-07-04, 15:08
Medlem
KiwiUgglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bensinlukt
Har sett flera grannar som har solceller och fjärrvärme. Anläggningarna är på runt 14000 kW i söderläge och jag gissar att elförbrukningen i dessa villor är runt 6000 kWh/år iom fjärrvärmen.
Får dessa hushåll inte dra nytta av avdraget på 60 öre?
Om de köpt in 6000kW och får de bara dra av 60 öre * 6000kWh oavsett om de sålt 10 000kWh.
Citera
2023-07-04, 15:13
Medlem
KiwiUgglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Har du tagit hänsyn till att solcellerna i regel producerar som bäst när spotpriset är som lägst, och vice verse? Med andra ord när solcellerna ger dig en massa el behöver du inte den, och när du verkligen behöver tillgång till billig el (dvs när elen är dyr) producerar den inte nämnvärt.

Batterier löser väl problemet någorlunda, men det det du egentligen behöver göra är att lagra all el du producerar på sommarhalvåret och sedan förbruka det under vintern, inte så lätt..

Självklart. Jag tog höjd för det när jag räknade på ett snittspotpris på 70 öre/kWh. Förra augusti kostade elen 300 öre/kWh i snitt (även om man räkna in nattimmarna, vilket är irrelevant för solcellernas produktion).

Du får inte glömma att när du säljer el spelar du på elbörsens timpriser. Elen är vanligtvis dyr under dagen när solcellerna ger el och billigt under natten.

Kollade du elpriserna under dagen förra sommaren låg vi runt 5kr/kWh under dagen. Högsta noterade var på 8kr/kWh. Samma natt låg vi på 20 öre/kWh.

Bara för att solcellerna inte ger något på vintern innebär det inte att den genererar bra med intäkter över hela året.
Citera
2023-07-04, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiwiUgglan
Om de köpt in 6000kW och får de bara dra av 60 öre * 6000kWh oavsett om de sålt 10 000kWh.
Glasklart. Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in