• 1
  • 2
2006-07-29, 01:48
Medlem
pipelines avatar
Odling av jätteräkor orsakar skövlade mangroveskogar, förstörd jordbruksmark, förstört fiske och stora sociala problem för dem som lever i områdena..

Tropiska räkor kallas ofta jätteräkor, tigerräkor, kungsräkor eller scampi ute i handeln och på restaurangernas menyer. Dessa räkor är betydligt större än ishavs-räkor och kan bli mer än 30 cm långa.

Det ofta går alldeles utmärkt att använda till exempel havskräftstjärtar istället för jätteräkor.

http://www.snf.se/verksamhet/interna...akor/index.htm
Citera
2006-07-29, 01:59
Awaiting Email Confirmation
snegs avatar
men dom är förjävla goda! fast smaken skiljer väl sig iofs inget från "vanliga" räkor. eller?
Citera
2006-07-29, 02:56
Medlem
Blå Rutas avatar
Att köpa från Colombia går ganska bra, dom har gjort stora satsningar på att ha odlingar som är hyfsat hållbara i längden. Från Thailand däremot så är det fruktansvärt. Dom måste ha nya områden hela tiden för alla kemikalier som dom använder gör området obrukbart en lång tid framöver.
Citera
2006-07-29, 03:08
Medlem
vilka jävla svin..nu ska jag bojkotta jätteräkor för all framtid
Citera
2006-07-29, 03:11
Medlem
MeatAbstracts avatar
Vilka jävla as. Nu måste jag köpa jätteräkor tills imorgon.

Tror ni inte att vi skulle kunna påverka mera om vi köper mer och kräver mer?
Eller ska vi bojkotta och göra folket ännu fattigare?
För tydligen så är det brist på kunskap och information som det görs som nu, men fattigdom och kunskap går ju hand i hand. Eller inte.
Citera
2006-07-29, 10:32
Medlem
bjäbb bjäbbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeatAbstract
Vilka jävla as. Nu måste jag köpa jätteräkor tills imorgon.

Tror ni inte att vi skulle kunna påverka mera om vi köper mer och kräver mer?
Eller ska vi bojkotta och göra folket ännu fattigare?
För tydligen så är det brist på kunskap och information som det görs som nu, men fattigdom och kunskap går ju hand i hand. Eller inte.

Ja, jättebra! Ungefär lika bra argument som att använda DDT och asbest som tillverkas i utvecklingsländer bara för att stödja det fattiga folket. Det måste ju finnas andra sätt än att fortsätta stödja miljöförstörande verksamhet. Dessutom skjuter man ju sig själv i foten eftersom man är tvungen att förstöra mark för att få fram jätteräkorna... mark som aldrig mer kommer att kunna användas.
Citera
2006-07-29, 13:20
Medlem
Litet gult djurs avatar
Så goda är de inte heller, smakar lite slemmigt och inte lika fräscht som vanliga räkor.
Citera
2006-07-29, 16:52
Medlem
Squalos avatar
Sådana har jag alldrig ätit, och kommer inte äta. Det är inget jag saknar.

köp grönländska ishavsräkor!!
Citera
2006-07-29, 16:54
Medlem
buffalos avatar
Tigerräkor är större än våra kräftor, är det rätt?
Citera
2006-07-29, 22:30
Medlem
Bottenskraps avatar
Sist jag köpte jätteräkor på saluhallen frågade jag om just detta, och killen i disken sade att deras räkor var odlade i Vietnam. Där skövlar de tydligen inte skog för att bereda plats för odlingarna, utan använder mark som är sönderbombad sedan vietnamkriget för ändamålet. Antingen finns det då alltså ett etiskt alternativ, eller också drog snubben bara en rövare för att få kränga räkorna.
Citera
2006-07-29, 22:36
Medlem
Seamus Costellos avatar
Grejen är väl att de odlas i mangroveträsken, som är väldigt känsliga. Eftersom räkorna ganska lätt får sjukdomar så vräker man i antibiotika och en massa andra grejer. man får många räkor och träsken dör på fem år. Sen får man dra vidare till nästa träsk, och nästa...
Vad det gäller den stackars befolkningen som får en massa stöd av vårt räkmumsande som nån skrev om så är det just befolkningen som flera gånger stoppat räkodlingarna. Senast på Afrikas östkust.
Havskräftorna kostade 700 spänn kilot i Hötorgshallen häromdagen... Apropå alternativ...
Citera
2006-07-29, 23:25
Medlem
slippys avatar
Det är väl inte vårat problem. Vill dom odla räkor får dom väl göra det. Ska väl vi skita i.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in