• 1
  • 2
2006-07-29, 23:30
Medlem
polyesterpams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slippy
Det är väl inte vårat problem. Vill dom odla räkor får dom väl göra det. Ska väl vi skita i.

Fram för mer kortsiktigt tänkande!
Citera
2006-07-30, 03:08
Medlem
MeatAbstracts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polyesterpam
Fram för mer kortsiktigt tänkande!

Långsiktigt tänkande är att sluta köpa räkor och låta familjerna svälta till döds eller bli så desperata så att de tar fram ännu värre metoder?

Varför inte konsumera och ställa krav? Eller du kanske inte vet hur man ställer krav i din livsmedelsbutik t.ex?

bjäbb bjäbb

Man skjuter sig själv i foten om man tror att bojkott leder till bättre miljö.
Citera
2006-07-30, 03:17
Medlem
Bottenskraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeatAbstract
Långsiktigt tänkande är att sluta köpa räkor och låta familjerna svälta till döds eller bli så desperata så att de tar fram ännu värre metoder?

Varför inte konsumera och ställa krav? Eller du kanske inte vet hur man ställer krav i din livsmedelsbutik t.ex?

bjäbb bjäbb

Man skjuter sig själv i foten om man tror att bojkott leder till bättre miljö.

Vem skulle bry sig ett dugg om protesten om varan fortsatte att konsumeras i lika hög grad? ICA har redan tagit bort dessa räkor från sortimentet, du menar alltså att det vore en välgärning för miljön i dessa områden om man gick in i sin butik och krävde att de tog tillbaka räkorna? Vad fan tänker du med?
Citera
2006-07-30, 08:12
Medlem
Damortes avatar
Jag skall nu inhandla ett tiotals jätteräkor, varpå jag skall inmundiga dom med den goda vetskapen om att både människor och natur har fått lida för mitt välbefinnande.
Citera
2006-07-30, 11:24
Medlem
Åt jätteräkor igår. Gott var det! mums
Citera
2006-07-31, 21:54
Medlem
thebandits avatar
Mer än 30 cm långa???
Citera
2006-08-05, 22:34
Medlem
MeatAbstracts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bottenskrap
Vem skulle bry sig ett dugg om protesten om varan fortsatte att konsumeras i lika hög grad? ICA har redan tagit bort dessa räkor från sortimentet, du menar alltså att det vore en välgärning för miljön i dessa områden om man gick in i sin butik och krävde att de tog tillbaka räkorna? Vad fan tänker du med?

Ja, vad tänker jag med, samma som vad du tänker med?
Kom med sak nu.

Förklara för mig hur man med bojkott gjort Taiwan rikt och minskat barnarbete och minskat miljöutsläppen.
Förklara för mig hur man genom att importera jordbruksvaror gjort Afrikas bönder fattiga och låter dem använda kemikalier och barnarbete.

Osv osv osv. Hoppas du hittar det felaktiga i det ovanför.

Så. För att förklara lättare. Hur leder bojkott till mindre misär och mindre miljöproblem?
Citera
2017-05-06, 00:28
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Naturskyddsföreningen: Undvik all scampi

Citat:
I dag anordnar Naturskyddsföreningen ”Anti scampi”-dagen, ett led i deras mångåriga kamp för att få bort scampi – även känt som tigerräkor eller jätteräkor – från svenska matbord. Trots miljöcertifierade alternativ anser föreningen att man helt bör undvika räkorna.

– Ur miljösynpunkt har vi tre huvudsakliga punkter vi trycker på. Den första är mangroveskogen, som skövlas för att göra plats för de enorma räkodlingarna. Skogen agerar som ett naturligt skydd mot storm och svallvågor. Det innebär alltså fara för lokalbefolkningen, och därtill försvinner fisk och andra naturresurser de livnär sig på, säger Sara Fröcklin, sakkunnig i tropiska och marina frågor på Naturskyddsföreningen.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/n...vik-all-scampi
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in