• 1
  • 2
2023-06-27, 13:29
Medlem
slemhogs avatar
Det är många som gnäller på skatter och löner här på forumet, fortfarande.

Man får ut 38.200 netto på 50 brutto i Sthlm utskriven från kyrkan, en mycket bra summa man lever väldigt gott på. Ingen statlig skatt för löner upp till 52 000 nu.
Det blir effektiv inkomstskatt på bara 23.7% för en så hög lön, det är ju ingenting.
Utöver det får man 6% avsatt till tjänstepension och 30% över 46300 kr/mån så skatten är egentligen knappt 20%.
Räknar man in vad beloppet 6-7v semester, föräldrapenning, sjukpenning, subventionerat dagis, gratis sjukvård är värt i rena pengar betalar man knappt någon skatt alls och lägre än i USA som har liknande nivåer på inkomstskatt för löner över medel, där dessa förmåner ofta inte ingår.

Glömde jag nämna ingen fastighetskatt, arvs-förmögenhetskatt och ISK konton samt ränteavdrag på det.

Fyfan va bra medelklassen har det i Sverige idag.
Samtidigt har vi råd försörja folk med akassa och bidrag trots dessa låga skatter. Fantastiskt.

Vad är det för typer som gnäller på skatt, lönenivåer och bidragskostnader fortfarande? Supersnåla egoister?
Är segment i medelklassen bortskämda som behöver mentalvård för skattefobi eller kanske en kurs i vardagsekonomi?

Mvh Slemhog - Miljonär. Långtidssjukskriven. Bosatt Spanska solkusten i fritidshuset.
Senast redigerad av slemhog 2023-06-27 kl. 13:53.
Citera
2023-06-27, 13:50
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Vad är det för typer som gnäller på skatt, lönenivåer och bidragskostnader fortfarande? Supersnåla egoister?
kanske människor som inte tjänar så mycket?
kanske de som av princip är emot att staten tar så mycket i skatt.
Dessutom vet väl inte du att de som gnäller tjänar så mycket.
----------
Jag gnäller inte i alla fall, men jag utesluter inte att den ställda frågan i rubriken är relevant om man tar bort ordet kräk.
Citera
2023-06-27, 13:56
Medlem
Tyvärr får jag hålla med TS.

Många ur meddelklassen har vant sig med att göra snabb bostadskarriär kunnat haft nya bilar och göra utlandsresor på lånade pengar, då det idag helt plötsligt börjar kosta även om det fortfarande är billigt i ett historiskt perspektiv.
Men många har lärt sig att de kan leva som "Rika" trotts en lön som enbart är strax över meddel.
Folk med normallöner som lånar 5 ggr sin årsinkomst för att bo i centrala Stockholm eller en villa med Pool i förort eller i en mellanstor stad.
Så just nu får de plötsligt en vesäntligt sämre standard vilket naturligtvis känns.
Men ja vi har en stor hop med folk som levt sitt liv på en räkmacka som nu börjar få betala tillbaka sina skulder.
Citera
2023-06-27, 14:20
Medlem
Citat:

Man får ut 38.200 netto på 50 brutto i Sthlm utskriven från kyrkan, en mycket bra summa man lever väldigt gott på. Ingen statlig skatt för löner upp till 52 000 nu.
Det blir effektiv inkomstskatt på bara 23.7% för en så hög lön, det är ju ingenting.
Utöver det får man 6% avsatt till tjänstepension och 30% över 46300 kr/mån så skatten är egentligen knappt 20%.
Räknar man in vad beloppet 6-7v semester, föräldrapenning, sjukpenning, subventionerat dagis, gratis sjukvård är värt i rena pengar betalar man knappt någon skatt alls och lägre än i USA som har liknande nivåer på inkomstskatt för löner över medel, där dessa förmåner ofta inte ingår.

Glömde jag nämna ingen fastighetskatt, arvs-förmögenhetskatt och ISK konton samt ränteavdrag på det.

Samtidigt har vi råd försörja folk med akassa och bidrag trots dessa låga skatter. Fantastiskt.

Är segment i medelklassen bortskämda som behöver mentalvård för skattefobi eller kanske en kurs i vardagsekonomi?

Mvh Slemhog - Miljonär. Långtidssjukskriven. Bosatt Spanska solkusten i fritidshuset.

Skatten på inkomster i Sverige börjar från 45%.
Citera
2023-06-27, 14:45
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Skatten på inkomster i Sverige börjar från 45%.

Here we go again…. Nu ska den självutnämnda expertisen meddela med myndig stämma att man måste räkna med arbetsgivaravgifter, moms, reavinstskatter, bensinskatt m.m. så fort någon påpekar att inkomstskatten egentligen inte är särskilt hög för normalinkomsttagare. Kan ni inte ha en egen tråd där ni kan besserwissra för varandra?
Citera
2023-06-27, 14:46
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Here we go again…. Nu ska den självutnämnda expertisen meddela med myndig stämma att man måste räkna med arbetsgivaravgifter, moms, reavinstskatter, bensinskatt m.m. så fort någon påpekar att inkomstskatten egentligen inte är särskilt hög för normalinkomsttagare. Kan ni inte ha en egen tråd där ni kan besserwissra för varandra?

Du tog orden ur min mun, tack Sonny. Hoppas man slipper dessa timbro muppar/bittra snåla företagare.
Citera
2023-06-27, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00

Det har ingenting med besserwissra o göra, utan sanningen. Sanningen är att du som lokalvårdare kostar en viss summa för att ha som anställd, och den summan är runt 30% högre än din "bruttolön". Det innebär att du måste generera minst din bruttolön + 30% för att du ska vara lönsam för din arbetsgivare.

I alla andra länder redovisas alla kostnader som din lön. I Sverige not so much för att lura människor att de betalar 25% skatt (LOL). Och uppenbarligen funkar det.
Citera
2023-06-27, 14:51
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:

Tjänar medelklassen 50 brutto? Innan jag började plugga så jobbade jag i några år där jag fick 19 netto. Räckte väl till att lägga undan slantar till aktier och äta den maten jag ville. Vettefan om det var så värt att jobba på det, blev nästan densamma på bidrag när man räknade bort ökade matkostnader och transport
Citera
2023-06-27, 14:54
Medlem
De flesta "medelklassare" hår råd att ta med sig fru och 2-3 kottar och åka till Thailand ett par gånger om året. Så barnen blir ju i alla fall bortskämda. Tror jag...
Citera
2023-06-27, 14:56
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Det har ingenting med besserwissra o göra, utan sanningen. Sanningen är att du som lokalvårdare kostar en viss summa för att ha som anställd, och den summan är runt 30% högre än din "bruttolön". Det innebär att du måste generera minst din bruttolön + 30% för att du ska vara lönsam för din arbetsgivare.

I alla andra länder redovisas alla kostnader som din lön. I Sverige not so much för att lura människor att de betalar 25% skatt (LOL). Och uppenbarligen funkar det.

Man betalar egentligen 0% inkomstskatt eller går plus ifall man räknar in värdet av 6-30% tjänstepension, semesterdagarns värde, föräldrapenning, sjukpenning, allmän pensionavsättning 17.5%, subvetionerat dagis och gratis sjukvård, skola m m. Fantastiskt!
Samtidigt som skatterna är så låga kan jag sitta sjukskriven i mitt hus i spanska solkusten och njuta.

Bittra snåla företagare som dig får pröjsa kalaset via arbetsgivaravgiften, ni får ju inte bli för rika. Räcker med segelbåt åt er och en volvo xc90, ingen Bentley och yacht. Det går fortfarande bli mångmiljoär som företagare och jag känner till många, bara att det blir svårare.
Inkomstskatten samt andra skatter är hur som helst LÅG i Sverige nu för tom höginkomstagare och välfärden och förmåner är stor, medelklassen är bortskämda.
Senast redigerad av slemhog 2023-06-27 kl. 15:02.
Citera
2023-06-27, 15:06
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:

Så en miljonär gnäller och lipar över att lönearbetare betalar för lite i skatt?
Citera
2023-06-27, 15:08
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Du tog orden ur min mun, tack Sonny. Hoppas man slipper dessa timbro muppar/bittra snåla företagare.

Du inser kanske inte att det är just dessa företagare som ser till att den sk medelklassen kan sätta mat på bordet?

Staten har alltid sett till att gynna den stora massan, förr var det arbetare - numera medelklassen, allt eftersom landet sjunker allt djupare ner i dyn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in