Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2023-10-15, 15:26
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av branndasen
Jag är övertygad om att det finns ett flertal som sitter på information men drar sig från att delge den av en eller annan anledning.
Ja om så är fallet kan jag inte förstå hur man orkar leva med det. Vore nog starkt och en lättnad att lämna infon vidare
Citera
2023-10-31, 21:35
  #26
Medlem
branndasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturen2021
Ja om så är fallet kan jag inte förstå hur man orkar leva med det. Vore nog starkt och en lättnad att lämna infon vidare

Jag är övertygad om att vi kommer att få ett svar någon gång men frågan är när och hur.
Citera
2024-02-20, 10:04
  #27
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/or...ljen-handelsen

Anhöriga berättar i reportage i tidning idag.


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/or...n-i-brickeberg

Polisen i Örebro har hållt förhör med eventuell misstänkt.

Jag hoppas dom sett denna tråd.

Jag misstänker nu att de varit en enstöring som har antingen en tagg mot familjen eller typ av störd personlighet men förmodligen ensam eftersom ingen har några uppgifter.
Citera
2024-02-20, 15:28
  #28
Medlem
C.H.Ts avatar
Den här pyromanen/mordbrännaren kunde knytas till över 10 bränder, men man misstänkte att det kunde röra sig om fler än så.

Han/hon tände eld på bostadshus där människor befann sig under familjära och trivsamma förhållanden, varför man trodde att den hade ett agg mot just det.
Man gjorde bedömningen att personen var psykiskt sjuk på någotvis.

En sådan här person slutar ju inte bara.
Antingen har den flyttat på sig, blivit inspärrad eller dött.

Ett långskott skulle kunna vara att den själv fått familj och börjat må bättre.

Några original borde man ha koll på från tiden? 2003-2006 typ?
Citera
2024-02-20, 16:42
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.H.T
Den här pyromanen/mordbrännaren kunde knytas till över 10 bränder, men man misstänkte att det kunde röra sig om fler än så.

Han/hon tände eld på bostadshus där människor befann sig under familjära och trivsamma förhållanden, varför man trodde att den hade ett agg mot just det.
Man gjorde bedömningen att personen var psykiskt sjuk på någotvis.

En sådan här person slutar ju inte bara.
Antingen har den flyttat på sig, blivit inspärrad eller dött.

Ett långskott skulle kunna vara att den själv fått familj och börjat må bättre.

Några original borde man ha koll på från tiden? 2003-2006 typ?


Så det fanns någon i Örebro som gjorde det här flera gånger och är misstänkt för detta mord?

Fan någon måste ju veta ett namn eller liknande? Tänker på vittnen ?
Är det en typ av peter mangs seriemördare som har gjort de här brotten utan att bli upptäckt?

Någon som minns platserna? Om man pinpointar dom på karta så kanske man kan hitta något form av mönster?

Tycker de är så tragiskt .

Se mitt inlägg #19 skulle de vara någon av dom? Eller är det ytterligare en mordbrännare som varit igång?

Dom som håller på med sånt här brukar vara väldigt speciella. Udda personer, hen kanske sitter i fängelse på Livstid för annat brott. Eller medicinerad på boende. Eller tagit livet av sig.
Man kan tänka sig någon som lever ett udda liv. Kanske inte riktigt hanterar vardagen har vanföreställningar i form av tankar.
Alltid varit annorlunda.

Eller någon med starkt hat i värsta fall någon som har ett för perfekt liv men lever ut sin kontroll genom att elda
__________________
Senast redigerad av Naturen2021 2024-02-20 kl. 16:47.
Citera
2024-02-20, 16:45
  #30
Medlem
C.H.Ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturen2021
Så det fanns någon i Örebro som gjorde det här flera gånger och är misstänkt för detta mord?

Fan någon måste ju veta ett namn eller liknande? Tänker på vittnen ?
Är det en typ av peter mangs seriemördare som har gjort de här brotten utan att bli upptäckt?

Någon som minns platserna? Om man pinpointar dom på karta så kanske man kan hitta något form av mönster?

Tycker de är så tragiskt .


Det är spridda skurar vad det gäller platserna.
Norr, adolfsberg, brickebacken osv.

Problemet är att Örebro har haft sin beskärda del av nätter som eldat, så lite svårt att hålla isär allt så här långt efteråt.

I ett av fallen så har vittnen sett en man med cykel smygandes i buskarna, dock tror polisen att han varit bilburen.
Citera
2024-02-20, 16:50
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.H.T
Det är spridda skurar vad det gäller platserna.
Norr, adolfsberg, brickebacken osv.

Problemet är att Örebro har haft sin beskärda del av nätter som eldat, så lite svårt att hålla isär allt så här långt efteråt.

I ett av fallen så har vittnen sett en man med cykel smygandes i buskarna, dock tror polisen att han varit bilburen.
Ok intressant Skriv gärna ut allt du minns . Tack de kanske är som du säger att personen lever ett ordnat liv idag.
Jag fyllde på lite mer info i mitt inlägg.
Citera
2024-02-20, 21:19
  #32
Medlem
Troians avatar
Edit: Bort
Citera
2024-02-21, 20:28
  #33
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturen2021
Någon som minns platserna? Om man pinpointar dom på karta så kanske man kan hitta något form av mönster?

Nu har jag gjort en insats här och försökt djupdyka i gamla artiklar. Polisen har ju teoretiserat om att en pyroman låg bakom 20 bränder eller så i Örebro 2003 - 2005. Ska vi ta ett nytt grepp om fallet och göra gemensam sak, samla ihop alla tänkbara bränder?

Det är lite luddigt med detaljer, datum osv.

Bränderna jag hittat är:

(??) november 2003 - anlagd brand på psykakuten i Örebro. Verkar ha varit en mindre brand.

(??) december 2003 - en totalbrand i villa på Strandvägen i Rynninge - det här kan ha varit det första riktiga startskottet för pyromanen

(??) augusti 2005 - en hel radhuslänga på Kumlins väg i norra Örebro förstördes i en våldsam brand som var anlagd.

22 augusti 2005 - strax efter kl. 01.00 denna måndag vaknade familjen Holmberg av att deras hus på Brickebergsvägen 40 i Örebro brann kraftigt. Sex av de sju familjemedlemmarna lyckades omgående att ta sig ut ur huset. Pontus anträffades senare död, till följd av branden, i husresterna efter räddningstjänstens släckningsarbete. Branden var anlagd.

22 augusti 2005 - strax före klockan 02:00 natten till måndagen fick brandkåren larm om att Götlinska Gården i Nora brann. Tack vare en snabb insats kunde det mesta räddas.

22 augusti 2005 - vid femtiden på morgonen började det att brinna i en villa i Brevens Bruk. Ingen person skadadas i samband med branden. Den man som bor i villan upptäckte själv branden och kunde ta sig ut ur huset och larma brandkåren.

10 september 2005 - vid halv två-tiden (natten) på Båtyxvägen började det brinna på altanen där en kvinna (28 år) och en man (31 år) sov med deras sexmånaders bebis. Ingen skadades.

20 september 2005 - en cykelaffär i centrala Örebro började brinna vid halvsjutiden (kvällen). Boende i närheten fick evakueras på grund av den kraftiga röken men ingen skadades.



Försökte extrahera så mycket jag kunde från de digitiserade tidningar som KB har online men gick bet ibland och fick bara fram delar av meningar:

"Hjälmare 2 Det har varit ytterligare en brand i Rynninge vid Grenadjärstaden"

"TORP 5 Hjortstorpsvägen olika brandtillbud"

"6 Skolgatan och Norra Lillåstrand bränder på balkonger i flerfamiljshus"

Sen sist och kanske minst, Expressens artikel 2005-10-09 är intressant: "Pyroman kan ha slagit till igen" är rubriken eller en mening i artikeln. Men vet inte vad som brann då.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback