2023-08-16, 19:57
Medlem
branndasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturen2021
Här finns en misstänkt gm .

https://sverigesradio.se/artikel/730411

Misstänkt mordbrännare begärd häktad
Vem är detta?

Dela
Publicerat onsdag 9 november 2005 kl 12.30
Den 42-årige man från Sydsverige som anhållits bland annat för de anlagda bränderna vid Olnispagården i Sälen och Zorns gammelgård i Mora har i dag begärts häktad.
Mannen är på sannolika skäl misstänkt för två fullbordade mordbränder, och för tre försök till mordbrand i Mora.

Polisen i Örebro misstänker att mannen kan ha koppling till mordbränder i Örebro.
Vid en av bränderna omkom en tvåårig pojke.

Den misstänkte mannen har figurerat i flera mordbrandsutredningar sedan hösten 2003

Den person de refererar till är U*f B*rgström (*=L,O) aka "Gryningspyromanen".
Han bor/bodde i Örebro för inte så länge sen efter att ha blivit frisläppt efter att ha avtjänat straff för tidigare mordbränder.
Citera
2023-08-17, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av branndasen
Den person de refererar till är U*f B*rgström (*=L,O) aka "Gryningspyromanen".
Han bor/bodde i Örebro för inte så länge sen efter att ha blivit frisläppt efter att ha avtjänat straff för tidigare mordbränder.

Misstänkte honom men såg ingen koppling till Örebro... hm. lever han?
Citera
2023-08-17, 16:36
Medlem
branndasens avatar
Citat:
Misstänkte honom men såg ingen koppling till Örebro... hm. lever han?

Senast jag hörde något om/från honom var sent 2021/tidigt 2022. Då umgicks han flitigt med Örebros avdankade missbrukare och småkriminella. Han sågs till en hel del i stan under den tiden. Men nu var det ett bra tag sedan jag såg eller hörde något om honom.

Men det ska väl inte vara allt för svårt att luska fram om karln är i livet eller inte. Skulle det nu vara så att han inte lever och kalla fall-gruppen skulle ha honom som sitt huvudspår så skulle de väl knappast skrämma liv i utredningen igen.
Citera
2023-08-17, 18:16
Medlem
Citat:
Senast jag hörde något om/från honom var sent 2021/tidigt 2022. Då umgicks han flitigt med Örebros avdankade missbrukare och småkriminella. Han sågs till en hel del i stan under den tiden. Men nu var det ett bra tag sedan jag såg eller hörde något om honom.

Men det ska väl inte vara allt för svårt att luska fram om karln är i livet eller inte. Skulle det nu vara så att han inte lever och kalla fall-gruppen skulle ha honom som sitt huvudspår så skulle de väl knappast skrämma liv i utredningen igen.

Ja fy om det var han men allt verkar så oklart kring allt vad gäller det här fallet .
Citera
2023-08-17, 18:23
Medlem
branndasens avatar
Citat:
Ja fy om det var han men allt verkar så oklart kring allt vad gäller det här fallet .

Den stora frågan är om han hade koppling till Örebro så tidigt som 2005. Han är ju dessutom primärt känd för att elda ner kulturbyggnader för att hämnas samhället, det här är ju mer riktat mot privatpersoner. Detta sammantaget gör att jag personligen inte tycker att det låter troligt, men givetvis sitter kalla fall säkerligen på info som inte kommit ut.
Citera
2023-08-17, 19:20
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:

Han lever och bor i Norrköping:
https://www.ratsit.se/19631106-Ulf_Robert_Magnus_Borgstrom_Norrkoping/IzzDSqjTySs7Jttf0LBGvyyLWzkxs6E_NRKU4GD-BTA
Citera
2023-08-17, 21:55
Medlem
Citat:
* känns som farlig person, oklart om han suttit häktad 2005
https://sverigesradio.se/artikel/850117

25-åring misstänks för mordbrand i Lindesberg

Dela
Publicerat torsdag 4 maj 2006 kl 07.24
En man i 25-årsåldern häktades på onsdagen på sannolika skäl misstänkt för mordbrand.

Vid fem olika tillfällen ska han ha eldat i Lindesbergs kommun under 2003 och 2004, bland annat ska han ha satt eld på två bostadshus. Mannen nekar till brott.

Svd. * är det samma som ovan då låter det ju misstänkt

https://www.svd.se/a/aa481d7c-24b5-3a3c-bb21-38a523517a6b/par-fick-fangelse-for-mordbrander

Par fick fängelse för mordbränder
Två personer, en 26-årig man och hans tidigare sambo, en 24-årig kvinna, dömdes i dag av Örebro tingsrätt till två och ett halvt års respektive två års fängelse för mordbrand, grov skadegörelse och skadegörelse.

* väldigt makabert ett par åker runt och tänder eld på olika saker runtom Örebro. ? Någon som vet något om gm??

* fortsatt pyromani?

https://lindenytt.com/nyheter/barn-planerade-mordbrand-och-inbrott-i-skola/

Barn planerade mordbrand och inbrott i skola
Fyra pojkar i yngre tonåren är misstänkta för att ha planerat ett attentat mot Brotorpsskolan. Polisen rubricerar brottet som förberedelser till mordbrand.

Denna skrämmande upptäckt gjorde personalen på Stadsskogsskolan i onsdags, sedan tre av pojkarna hotat den fjärde då de misstänkte att han skulle ”tjalla” om deras planer. Under ett gemensamt samtal med dem framgick vad de planerat att genomföra. Ofattbara uppgifter lades fram till skolpersonalens fasa.
I detalj har pojkarna gjort en plan. Varje pojke hade fått en uppgift att följa, allt är mycket välplanerat, uppger polisen.
Attentatet riktar sig alltså mot Brotorpsskolan och enligt den skrivna planeringen skulle en brandbomb användas i sammanhanget.
Polisen ser mycket allvarligt på händelsen och rubricerar brottet som förberedelser till mordbrand. Pojkarna, som är under 15 år gamla, kommer nu förhöras av polisen.

Publicerad 12 november 2004 klockan 10:51

Misstänkt mordbrand i fellingsbro

https://sverigesradio.se/artikel/971525

Citerar mig själv. Men har kalla fall teamet gjort förIIör med dom här? Ser ut som någon av dem varit fri runt 2005. Åkt runt och tänt på privatbostäder i Lindesberg cirka 3 mil från Örebro. Osv....

Någon av dom får jag ändå känslan av att de varit kapabla till dådet på brickevägen. Var kanske samma ålder som föräldrarna. Har dom någon gemensam kompis eller kanske rentav kände varandra

Den sista med Lindeskolan känns rent spontant långt borta men man vet aldrig.
Citera
2023-08-20, 21:00
Medlem
branndasens avatar
Citat:
Citerar mig själv. Men har kalla fall teamet gjort förIIör med dom här? Ser ut som någon av dem varit fri runt 2005. Åkt runt och tänt på privatbostäder i Lindesberg cirka 3 mil från Örebro. Osv....

Någon av dom får jag ändå känslan av att de varit kapabla till dådet på brickevägen. Var kanske samma ålder som föräldrarna. Har dom någon gemensam kompis eller kanske rentav kände varandra

Den sista med Lindeskolan känns rent spontant långt borta men man vet aldrig.

Ja med historiken av att elda på bostäder blir han ju mer intressant än "Gryningspyromanen", dettuom kopplingen till Örebro under början på 00-talet. Fortsatte han elda i Örebro efter att polisen kommit honom på spåren i Lindesberg? Det var ju en serie mordbränder runt -05 i Örebro och således skulle han ju kunnat flytta från Lindesberg till Örebro eftersom att hans brandserie han blev misstänkt för i Lindesberg var under -03/-04.
Citera
2023-10-14, 21:22
Medlem
Citat:
Ja med historiken av att elda på bostäder blir han ju mer intressant än "Gryningspyromanen", dettuom kopplingen till Örebro under början på 00-talet. Fortsatte han elda i Örebro efter att polisen kommit honom på spåren i Lindesberg? Det var ju en serie mordbränder runt -05 i Örebro och således skulle han ju kunnat flytta från Lindesberg till Örebro eftersom att hans brandserie han blev misstänkt för i Lindesberg var under -03/-04.
Det är verkligen tyst kring det här. Någon från Örebro Lindesberg borde kunna tänkas ha information och hjälpa till med fallet?
Citera
2023-10-14, 21:35
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Hur kan man missa att få med sig en bebis ut när det brinner? Låg han och sov helt separat från hela familjen eller?
En berättigad fråga. Tycker också det är konstigt att de inte fick med sig bebisen. I den åldern sover man vanligtvis i samma rum som föräldrarna.
Citera
2023-10-15, 14:09
Medlem
branndasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proff-Pojkstreck
En berättigad fråga. Tycker också det är konstigt att de inte fick med sig bebisen. I den åldern sover man vanligtvis i samma rum som föräldrarna.

Vad jag har hört (dvs ej bekräftade uppgifter) så ska det lilla barnet ha gömt sig under någon säng eller dylikt då han blivit rädd. Betänk även kaoset som uppstår när det brinner i halva huset, alla tänker inte så rationellt i sådana situationer.
Citera
2023-10-15, 14:11
Medlem
branndasens avatar
Citat:
Det är verkligen tyst kring det här. Någon från Örebro Lindesberg borde kunna tänkas ha information och hjälpa till med fallet?

Jag är övertygad om att det finns ett flertal som sitter på information men drar sig från att delge den av en eller annan anledning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in