2023-06-26, 18:36
Medlem
Käre Flashback,

Ska iväg på ett uppdrag med jobbet till USA, ska jobba två hela dagar och sen hem igen. Då det är 7 tidszoner bort kommer jag jobba dag där men det kommer vara natt här.

När går gränsen för OB i dethär fallet?
Citera
2023-06-26, 18:51
Avstängd
Har väl aldrig hört talats om OB när det är fråga om tjänsteresa.
Är du typ resemontör?
Citera
2023-06-26, 18:56
Medlem
Tranquility Bass avatar
Om du inte har ett avtal som säger annat gäller samma tider som i Sverige. Att du är i en annan tidszon påverkar inte vilket klockslag som gäller och ja lokal tid gäller.
Citera
2023-06-26, 19:07
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boozy321
Käre Flashback,

Ska iväg på ett uppdrag med jobbet till USA, ska jobba två hela dagar och sen hem igen. Då det är 7 tidszoner bort kommer jag jobba dag där men det kommer vara natt här.

Kära du (bakom flötet).

Vad ett traktamente är: https://sv.wikipedia.org/wiki/Traktamente

Belopp, även för utomlands.
https://skatteverket.se/privat/skatt...f80006547.html

Du vet kunskap är ofta några sekunder med google och bing från att finnas.

OB för att det är en annan tidszon.. 🤣

Kanske i en parallell verklighet.

//MVH Iifyousayso
Senast redigerad av Iifyousayso 2023-06-26 kl. 19:21.
Citera
2023-06-26, 19:16
Medlem
Citat:
Käre Flashback,

Nu är det länge sen jag hade OB eller övertidsersättning.
Men när jag hade det så gällde den lokala tiden skulle säga att det är det samma idag.
Så räkna inte med OB, om du jobbar dagtid på plats.
Citera
2023-06-27, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Har väl aldrig hört talats om OB när det är fråga om tjänsteresa.
Är du typ resemontör?

De skulle man nästan kunna säga, är ingenjör. Jobbar på ett relativt nytt bolag som nyligen börjat få ut sina produkter på marknaden. När produkten inte fungerar som planerat hos kund, skickar de ut någon som mig för att fixa det på plats. Det kan i princip vara för vadsomhelst, barndomsfelen är många. Kan tillägga att detta inte är min huvudsakliga sysselsättning.

Det låter rimligt som ni säger, att det är lokal tid som gäller! Arbetstiden i sig är obekväm eftersom det är under såpass kort tid som man vänder dygnet. Har tidigare bara rest inom EU med OB och då har det varit mer självklart hur OB tiden ska sättas. Eftersom allt detta är nytt, vi rapporterar in vår tid själva och det finns inga guidelines om vad som gäller har alla rapporterat väldigt olika. I princip blir alla glada om uppdraget lyckas, oberoende om vad som har rapporterats även om detta innebär extra OB tillägg.
Citera
2023-06-27, 23:22
Avstängd
Citat:
De skulle man nästan kunna säga, är ingenjör. Jobbar på ett relativt nytt bolag som nyligen börjat få ut sina produkter på marknaden. När produkten inte fungerar som planerat hos kund, skickar de ut någon som mig för att fixa det på plats. Det kan i princip vara för vadsomhelst, barndomsfelen är många. Kan tillägga att detta inte är min huvudsakliga sysselsättning.

Det låter rimligt som ni säger, att det är lokal tid som gäller! Arbetstiden i sig är obekväm eftersom det är under såpass kort tid som man vänder dygnet. Har tidigare bara rest inom EU med OB och då har det varit mer självklart hur OB tiden ska sättas. Eftersom allt detta är nytt, vi rapporterar in vår tid själva och det finns inga guidelines om vad som gäller har alla rapporterat väldigt olika. I princip blir alla glada om uppdraget lyckas, oberoende om vad som har rapporterats även om detta innebär extra OB tillägg.
Jag har åkt på hundratals tjänsteresor från Kina till Californien. Aldrig någonsin har ”ob” varit aktuellt. Man flyger in och ut i business, gör jobbet och tar sen sin ledighet som kompensation hemma.
Det jag vet om kollektivavtal är att ”ob” inte brukar vara tillämpligt vid utrikes tjänsteresor.
Tips från coachen, snacka med chefen eller chefens chef.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in