2023-06-26, 18:36
Medlem
Kre Flashback,

Ska ivg p ett uppdrag med jobbet till USA, ska jobba tv hela dagar och sen hem igen. D det r 7 tidszoner bort kommer jag jobba dag dr men det kommer vara natt hr.

Nr gr grnsen fr OB i dethr fallet?
Citera
2023-06-26, 18:51
Medlem
Har vl aldrig hrt talats om OB nr det r frga om tjnsteresa.
r du typ resemontr?
Citera
2023-06-26, 18:56
Medlem
Tranquility Bass avatar
Om du inte har ett avtal som sger annat gller samma tider som i Sverige. Att du r i en annan tidszon pverkar inte vilket klockslag som gller och ja lokal tid gller.
Citera
2023-06-26, 19:07
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boozy321
Kre Flashback,

Ska ivg p ett uppdrag med jobbet till USA, ska jobba tv hela dagar och sen hem igen. D det r 7 tidszoner bort kommer jag jobba dag dr men det kommer vara natt hr.

Kra du (bakom fltet).

Vad ett traktamente r: https://sv.wikipedia.org/wiki/Traktamente

Belopp, ven fr utomlands.
https://skatteverket.se/privat/skatt...f80006547.html

Du vet kunskap r ofta ngra sekunder med google och bing frn att finnas.

OB fr att det r en annan tidszon.. 🤣

Kanske i en parallell verklighet.

//MVH Iifyousayso
Senast redigerad av Iifyousayso 2023-06-26 kl. 19:21.
Citera
2023-06-26, 19:16
Medlem
Citat:
Kre Flashback,

Nu r det lnge sen jag hade OB eller vertidsersttning.
Men nr jag hade det s gllde den lokala tiden skulle sga att det r det samma idag.
S rkna inte med OB, om du jobbar dagtid p plats.
Citera
2023-06-27, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Har vl aldrig hrt talats om OB nr det r frga om tjnsteresa.
r du typ resemontr?

De skulle man nstan kunna sga, r ingenjr. Jobbar p ett relativt nytt bolag som nyligen brjat f ut sina produkter p marknaden. Nr produkten inte fungerar som planerat hos kund, skickar de ut ngon som mig fr att fixa det p plats. Det kan i princip vara fr vadsomhelst, barndomsfelen r mnga. Kan tillgga att detta inte r min huvudsakliga sysselsttning.

Det lter rimligt som ni sger, att det r lokal tid som gller! Arbetstiden i sig r obekvm eftersom det r under spass kort tid som man vnder dygnet. Har tidigare bara rest inom EU med OB och d har det varit mer sjlvklart hur OB tiden ska sttas. Eftersom allt detta r nytt, vi rapporterar in vr tid sjlva och det finns inga guidelines om vad som gller har alla rapporterat vldigt olika. I princip blir alla glada om uppdraget lyckas, oberoende om vad som har rapporterats ven om detta innebr extra OB tillgg.
Citera
2023-06-27, 23:22
Medlem
Citat:
De skulle man nstan kunna sga, r ingenjr. Jobbar p ett relativt nytt bolag som nyligen brjat f ut sina produkter p marknaden. Nr produkten inte fungerar som planerat hos kund, skickar de ut ngon som mig fr att fixa det p plats. Det kan i princip vara fr vadsomhelst, barndomsfelen r mnga. Kan tillgga att detta inte r min huvudsakliga sysselsttning.

Det lter rimligt som ni sger, att det r lokal tid som gller! Arbetstiden i sig r obekvm eftersom det r under spass kort tid som man vnder dygnet. Har tidigare bara rest inom EU med OB och d har det varit mer sjlvklart hur OB tiden ska sttas. Eftersom allt detta r nytt, vi rapporterar in vr tid sjlva och det finns inga guidelines om vad som gller har alla rapporterat vldigt olika. I princip blir alla glada om uppdraget lyckas, oberoende om vad som har rapporterats ven om detta innebr extra OB tillgg.
Jag har kt p hundratals tjnsteresor frn Kina till Californien. Aldrig ngonsin har ob varit aktuellt. Man flyger in och ut i business, gr jobbet och tar sen sin ledighet som kompensation hemma.
Det jag vet om kollektivavtal r att ob inte brukar vara tillmpligt vid utrikes tjnsteresor.
Tips frn coachen, snacka med chefen eller chefens chef.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in