• 3
  • 4
2023-06-27, 18:45
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
ja kryddburken har varit inspiration, finns massa recept och ska influeras av det andra du länkade nästa gång - borde mixat fruktblandningen en smula och ska testa CG's smörgåstårtebröd - visste inte ens det fanns!

Det blev röra 3-2-1 vispgrädde-CF-Mayo och lager med skinka, en burk fruktkocktail, Lidl skagen med hackat ägg i varje.

Färskost som täck och skinka/räkor/ägg/gurka/tomat/citron/dill som garnityr.
Skippade leverpastej pga flera kommentarer men det kanske är fel.
Borde haft lite rostbiff på garneringen tänker jag nu men det får vara till nädta försök.

Jag är big fan av smörgåstårta och ambitionen är att hitta en kombination mellan budget och smak.

Så ska jag summera budget blir det såhär:
En tårta motsvarande denna tror jag landar på ~2.7Kg vilket borde funka till 10-12 personer.
Läste någon som räknar 250g / person.

Räknade på inköpen och hamnade på strax under 300:-, och det blir 27:- per person.
Jag fick känslan att smörgåstårta man gjör själv är ganska billig mat.

Får se hur det mottages senare idag!

Smörgåstårta är gott och det ska inte behöva vara mycket pickkel för att det ska bli gott
Vill du komma verkligen ner i pris handlar det om smakförstärkare, MSG, räk krabb mm extrakt, buljong av densamma, E ämnen osv. Det är så löpande band produktionen gör iaf och säljer dyrt

Tex
http://nyhlenshugosons.se/sortiment/...or-raekstubbe/

Sen att det inte blir lika gott är väl en definitionsfråga i förhållande till priset

Börja med att slå din egen majonäs, sen gör egen färskost hemma, baka brödet osv
Senast redigerad av Sladdaren 2023-06-27 kl. 18:53.
Citera
2023-06-28, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Smörgåstårta är gott och det ska inte behöva vara mycket pickkel för att det ska bli gott
Vill du komma verkligen ner i pris handlar det om smakförstärkare, MSG, räk krabb mm extrakt, buljong av densamma, E ämnen osv. Det är så löpande band produktionen gör iaf och säljer dyrt

Tex
http://nyhlenshugosons.se/sortiment/...or-raekstubbe/

Sen att det inte blir lika gott är väl en definitionsfråga i förhållande till priset

Börja med att slå din egen majonäs, sen gör egen färskost hemma, baka brödet osv

Har funderat på crabfish som är billigt med mycket smak, sedan kan man ju koka buljong av räkskalen från räkorna till garneringen.
Bröd bakar jag alltid men till SGT (SmörGåsTårta) har jag aldrig gjort det, gissar det får bli bak i bakform då men där finns pengar!
På Willys har dom ofta Skagenröra i salladsbaren som funkar bra med deras räkor som fyllning.

Egen färskost hag jag aldrig testat så det hamnar på listan att prova.
Citera
2023-06-28, 15:41
Medlem
Bertil85s avatar
Mjukost med ren kan passa till smörgåstårta.
Citera
2023-06-28, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Lidl har ingen västkustsallad.

Skagen eller räk då, spelar ingen större roll. Annars gör man sin egen röra
Citera
2023-06-28, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Mjukost med ren kan passa till smörgåstårta.

Rökt ren med lite majonäs, färskost och pepparrot + dill, mmmm...
Citera
2023-06-28, 20:58
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Har funderat på crabfish som är billigt med mycket smak, sedan kan man ju koka buljong av räkskalen från räkorna till garneringen.
Bröd bakar jag alltid men till SGT (SmörGåsTårta) har jag aldrig gjort det, gissar det får bli bak i bakform då men där finns pengar!
På Willys har dom ofta Skagenröra i salladsbaren som funkar bra med deras räkor som fyllning.

Egen färskost hag jag aldrig testat så det hamnar på listan att prova.

Ang bakning tänkte jag ju ochså på vad det kan vara för bröd man vill använda i smörgåstårtan
antingen enskilt fibrigare brunt bröd eller tillsammans med ljust bröd tex smörrebröd eller danskt rågbröd mfl typer av polarbröd eller typiska smörgåstårta bröd

Definitivt värt att koka buljong på räkskalena. Blir en stark räk-smakförstärkare till att blanda i lite buljong med räkorna i rörorna eller annan fisk istället för kräftdjur

Färskost är enkelt

Majjo är enkelt

Smörgåstårta är i annat fall en ganska dyr skapelse om man ska köpa in allt i hel och halvfabrikat
Citera
2023-06-29, 12:42
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ser många recept med CF & mayo men många med en bad av vispgrädde.
Vad är bäst?
Nå, berätta.
Blev den tilltänkta svärmodern nöjd?
Citera
2023-06-30, 13:04
Medlem
Det gick hem!
gjorde till 12-14 gissar jag och 8 vuxn personer slukade allt (varav ett par är storätare :/)
Den vägde nog ~2.5kg färdig.

Inte sista gånger jag gör smörgåstårta, alla imponerades att jag gjort den själv, den verkar dyr o lyxig men ganska lite jobb för man gör ju samma till alla.
Har man vegeterianer vid kan man ju ta bort kött från en del av tårtan med det är ett mindre problem.

Körde med avbarkat rostbröd - alterntiv?
Citera
2023-07-01, 21:17
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Det gick hem!
gjorde till 12-14 gissar jag och 8 vuxn personer slukade allt (varav ett par är storätare :/)
Den vägde nog ~2.5kg färdig.

Inte sista gånger jag gör smörgåstårta, alla imponerades att jag gjort den själv, den verkar dyr o lyxig men ganska lite jobb för man gör ju samma till alla.
Har man vegeterianer vid kan man ju ta bort kött från en del av tårtan med det är ett mindre problem.

Körde med avbarkat rostbröd - alterntiv?

Vad kul att det lyckades !

Hönekaka
Surdegsbröd
Formfranska
Landgångsbröd
Polarbröds polarkaka
Skogaholms orginalrost
Pågens Jätterasker
Frasiga smörgåstårtsbottnar

https://www.smorgastartor.se/brod-till-smorgastarta

https://www.smorgastartor.se/kul

Hehe rolig kille de här :-D

https://www.youtube.com/watch?time_c...channel=Robbaz
Senast redigerad av Sladdaren 2023-07-01 kl. 21:22.
Citera
2023-07-03, 12:51
Bannlyst
Läste ett recept här på flashback om kärringröran.
Gjorde den i helgen och hade som bas till smörgåstårtan.

Tog receptet, minskade lite på varmröktlax, och lite på abbas caviar/rom
Hade i Surimisticks även. Väldigt gott ha lite varmröktlax i, alltså en Kärringröra light som bas.
Gjorde tårstan med denna som bas. Sen lät jag den dra under natten i kylskåp.

På morgonen garneringen
Bara toppa med räkorna, ägg, vindruvor kärnfria, sallad, små tomat halvor, citron skivor.

Använde annars samma teknik som i Videon nere i länk, med grädde innan garnering och samma
bröd exakt
https://youtu.be/UmL8jNERt8c

Prima ballerina. Mitt nya go to recept med kärringröra som grund 10 av 10 möjligaste
Citera
2023-07-22, 00:02
Medlem
DeValeras avatar
Har gjort en smörgåstårta som föregående inlägg med röks lax, dock kallrökt sådan. Den blev riktigt bra.

Kallrökt lax, färskost, creme fresh, lite majonäs, hackad rödlök, nedklippt gräslök, röd/orange kaviar, lite pepparotsvisp, en skvätt pressad citron.

Andra lagret, bredde på lite mjukräkost på brödet sedan röra bestående av mjukost, majonnäs, räkor, hackad ägg och hackad dill.

Garnering, gurkskivor runt tårtan, sallad så det täcker toppen av tårtan sedan på med äggskivor, lax, räkor, citronskivor och halva småtomater och lite dill.
Citera
2023-07-25, 17:30
Medlem
Testat lite och den mest krävande personen (70+, pensionär, smörgåstårtans vänner, jobbat på chark, bla bla) blev imponerad!

Formfranska 2X3 rakade från skalk
Grundröra 3x2x1 (vispad grädde/CF/Mayo)

Då hade jag denna blandning:
1) bröd (2x3)
2) 2 dl grund + leverpastej - fint mixad med stav
3) bröd (2x3)
4) 2 dl grund + 400g avrunnen fruktcocktail + 2 hårdkokta ägg - fint mixad med stav
5) bröd (2x3)
6) 2dl grund + 200g kokt skinka + 2 hårdkokta ägg- fint mixad med stav
7) bröd (2x3)
8) 200g färskost som täckning runt hela
9) 200g kokt skinka + 200g rostbiff varvat som täckning ovan färskosten

Här är botten klar och fick provsmakas med bra omdömme.

Borde man ha lite sallad med i denna botten för att göra den bättre, typ salladsblad i steg 9 varvat med köttet?
Borde man ha 2 ägg i steg 2 oxå? Ägg är ju mättande och smakneutralt tycker jag.

Är detta en bra botten att garnera på tycker ni?
Jag har fått bra kommentarer från provsmakare, bl.a att jag hoppar gurka gillar vissa.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in