2023-06-27, 06:04
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceyifam2
Då säger jag som vanligt: Även med ökade löner i åtanke, hur i helvete kan det kosta MER idag att lägga nya rör, och hur kan det ibland ta LÄNGRE tid än det gjorde förr? Hur kan det kosta MER idag att lägga ut billiga jämra plaströr jämfört med betong eller JÄRN? Eller bly. Har ingen effektivisering skett? Bygg- och anläggningsbranscherna är skyddade verkstäder?

Jag blir så förbannad.

Det är idag dyrare att lägga plåttak på ett redan existerande hus än det var för min farfar att lägga tegel (ren superlyx idag) på sin kåk. Justerat för KPI givetvis. Och, inte går det mycket snabbare heller. Var arbetskraften gratis förr? Det kan man ju tro, men gubben som la tegel på taket tjänade inte mer än min farfar som jobbade i fabrik - visst är skatterna högre idag, men inte 500% högre liksom. Ok, det kanske de är. Men industrin är flera tusen procent effektivare än då, varför sackar en del branscher efter? Har aldrig sett mer och bättre utrustade bygg- och anläggningsarbetare än idag, då borde det ju inte bara gå fortare utan även kosta mindre (om än till högre timpenning) än förr.

Jag är säkert naiv. Ekonomisk idiot. Men hur tusan kan det exempelvis kosta mer att lägga ner billig fiber än det förr kostade att dra ut separata kopparledningar för el- och tele? Ja, jag vet att många torp inte fick någondera, men det var (återigen) inga problem för min farfar att få el och tele framdraget, att få fiber däremot var både dyrt och svårt. 2km från kommunhuset fågelvägen så inte direkt ödebygd.

Maskiner kostar mycket? Absolut, men det tycks som att mycket i samhället är optimerat för att bygga sådant som inte är så nödvändigt. Småjobb som mindre avloppsledningar (fast många och långa), kabeldragning i mindre skala, kanske det inte finns (företagsekonomiska) skäl att rationalisera - pengarna tickar in ändå.

Det verkar ibland som att det borde vara billigare att bygga en helt ny stad från scratch än att uppgradera nuvarande. Lägger man ihop kostnaden för vattenrör till/från hus, stambyte, tak, fasad, fönster, osv, är kostnaden snabbt mer än rimligt pris för nyproduktion.

Trist för alla som tvångsanslutits till kommunalt vatten/avlopp, tycks som att egen brunn och eget avlopp kan vara en god affär framöver.

En orsak är säkerligen alla säkerhetsföreskrifter som införts sedan 100 år tillbaks - de lär ha en rejält återhållande effekt på framfarten i byggandet och utbytet av ex. vattenledningar. Därtill tillkommer ofta att vattenledningarna ligger under vägar och gator, kanske till och med där byggnader nu står, något som kanske inte fanns där när rören lades ned initialt och därmed blir det både dyrare och svårare, samt trögare att byta ut befintlig infrastruktur. Finns såklart fler orsaker.
Citera
2023-06-27, 06:12
Medlem
Lucienne.camilles avatar
Tidigare i Sverige satsade vettiga politiker på områden som gynnade medborgarna, landet och skattebetalarna.
Priserna för el, bostad och vatten/avlopp etc var låga.
Idag satsas det på trams, genuskurser och babeluringar.
Citera
2023-06-27, 07:32
Medlem
Jag trodde att vi betalade kommunalskatt för att vi skulle bidra långsiktigt till kommunens investeringsbehov. Just för såna samhällsbyggande underhållskostnader vi pratar om här.
Lite på samma sätt som vi betalar vägskatt för att bidra till nödvändigt vägunderhåll.
Men nej, på vissa håll drar man nu till och med in på barnens skolmjölk. Trots att man till exempel kan lägga pengar utan knorr på religös specialkost i skolor.

Men man är nog ganska blåögd tyvärr, det nya i samhället är uppenbarligen att dessa pengar vi betalar går till annat och man förväntas som medborgare betala extra för normalt förväntat underhåll i många fall.
Citera
2023-06-27, 07:42
Medlem
Christopher.s avatar
Verkar som man försöker göra oss fattigare överlag, höjda matkostnader, elkostnader, vattenkostnader, drivmedelkostnader mm samtidigt som lönerna står närmast still - tråkig utveckling.
Citera
2023-06-27, 07:45
Medlem
Hackenbush55s avatar
Nu turas de om att håva in pengar, först var det elen som höjdes mycket, snart är det vattnet som kommer att bli enormt dyrt, efter det kommer de att höja sophämtningsavgiften med flera 100%.

Alla vill ha sin bit av kakan.
Citera
2023-06-27, 07:46
Medlem
Christopher.s avatar
3000 i månaden för vatten till ett hushåll eller 36.000 kronor per år är i min värld dyrt med tanke på att kostnaden för att gräva egen brunn ligger på ca 60.000......
Citera
2023-06-27, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanaltrollet
Jag trodde att vi betalade kommunalskatt för att vi skulle bidra långsiktigt till kommunens investeringsbehov. Just för såna samhällsbyggande underhållskostnader vi pratar om här.
Lite på samma sätt som vi betalar vägskatt för att bidra till nödvändigt vägunderhåll.
Men nej, på vissa håll drar man nu till och med in på barnens skolmjölk. Trots att man till exempel kan lägga pengar utan knorr på religös specialkost i skolor.

Men man är nog ganska blåögd tyvärr, det nya i samhället är uppenbarligen att dessa pengar vi betalar går till annat och man förväntas som medborgare betala extra för normalt förväntat underhåll i många fall.
Du har missförstått det hela. Våra skattepengar skall gå till helkassa administativa chefer som dessutom måste köpas ut för ett par årslöner med jämna mellanrum.
Så när du ser en lön för en komunalt anställd chef så måste du ta den ggr. 2 för komunen avlönar konstant 2 personer paralellt, den ena som fick sparken och den som är anställd.
Citera
2023-06-27, 07:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Men den framtida höjningen beror på att ledningsnätet behöver bytas. Vattentaxan kan naturligtvis ha en fast del och en rörlig. En sak som inte diskuterats i detta sammanhang är att avloppsvattenrening är en mycket stor kostnad.

Vad menar du? Kommuner byter ut vattenledningar konstant. Det är ett ständigt pågående underhållsarbete. Avloppsvattenrening ska de klara av med hjälp av vårt enorma skattetryck.

Varför behövs så mycket mer pengar just nu? Vattentäkten i Stockholm är den outsinliga mälaren. Alltid fulla depåer. Varför dessa höjningar?
Citera
2023-06-27, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obskyrdelfin
Vad menar du? Kommuner byter ut vattenledningar konstant. Det är ett ständigt pågående underhållsarbete. Avloppsvattenrening ska de klara av med hjälp av vårt enorma skattetryck.

Varför behövs så mycket mer pengar just nu? Vattentäkten i Stockholm är den outsinliga mälaren. Alltid fulla depåer. Varför dessa höjningar?

Gången är att allt statligt och som är billigt ska bli mycket dyrare, sedan omfördelas dessa pengarna till alla andra slukhål som finns i detta lands ekonomi som det egentligen inte finns någon nytta med och som inte något skulle vilja slänga en krona på om man hade kunnat välja bort det.
En gång i tiden, så var det princip gratis både med el och sophanteringen också, så är det absolut inte idag och ändå har vi världens högsta skatter och avgifter på längden och tvären som ska täcka upp just infrastrukturen som ex. underhålla av vattenledningar.
Citera
2023-06-27, 08:31
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halvarvinkel
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/desperata-laget-i-filipstad-efter-flyktingkrisen-inrikesfodda-lamnar-kom

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/kravet-fran-filipstad-vill-ha-ersattning-for-nyanlanda-i

Vem hade kunnat ana att ett befolkningsutbyte skulle innebära problem. VA-systemet behöver betalande kunder. Inte kommunalt bidragsförsörjda kunder.

Ja. Vem kunde ana…

PS Länkarna fungerar inte.
Kan Svt ha bytt adresser för att inte spela mörka krafter i händerna?
Citera
2023-06-27, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Ja en prisökning håller såklart ner konsumtionen i vart fall om man har individuell mätning. Men huvudproblemet kvarstår. Ledningarna behöver bytas ut även om vi minskar förbrukningen. Detta skall betalas av någon . Någon är konsumenterna.

Vattenbristen påverkas positivt av de kommande prishöjningarna.

Jag lägger märke till att få deltar i tråden. Det beror nog på att den inte har någon koppling till invandring !

Va?

Vad tror du en befolkningsökning på 10% på 10 år gör med tillgången på vatten?
Citera
2023-06-27, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zobra
Vatten är inte statligt och har aldrig varit det.
Bedömer kommuninvånarna att ett privat alternativ är bättre har dom rätt att skifta leverantör och producent.

Sluta försök göra Sverige till en 52a stat av jänkarland.

Den dag Nestlé börjar kränga vatten till svenskarna till överpris fattar du vad jag syftade på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in