2023-06-26, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
Vattenavgiften, den s.k. VA-taxan, kan komma att bli fyra gånger så hög i framtiden. Den bedömningen gör branschorganisationen Svenskt vatten.

Orsaken är alla gamla vattenledningar som behöver bytas ut. Med dagens takt tar det 200 år att byta ut dem.

– Vi behöver jobba minst dubbelt så snabbt, säger Pär Dalhielm, vd på Svenskt vatten, till SVT Nyheter.

Enligt Dalhielm kan VA-taxan för en snittvilla öka från 700 kr/mån till 3 000 kr/mån inom 10-20 år. Han efter-lyser även en ”nationell diskussion” om priserna som varierar inom landet.

Källa: https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/vattenavgiften-kan-fyrfaldigas

Det betyder att 1 liter vatten som kostar nu 0,05 kr kommer att bli 0,20 kr. Detta var enbart för kommunalt kallvatten. Varmvatten vet jag inte.
Men vad tycker ni?
Är väl dags att sälja ut vatten till någon miljardär i Kina så de kan maxa vinsten och höja med några kronor direkt. Det är ju så högern tänker
Citera
2023-06-26, 10:19
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Märkligt att man inte hade någon aning om att man måste underhålla infrastrukturen...

Eller menar man att:
Billigt vatten = måste underhålla.
Dyrt vatten = behöver inte underhålla.

Borde inte tidigare avgifter ligga i fas med renoveringsbehovet eller har man inte använt pengarna som konsumenten betalat in för att underhålla enligt plan?
Citera
2023-06-26, 10:50
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Automatik
Det slösas något ofantligt med vatten i dagsläget eftersom det knappt kostar någonting. En prisökning skulle motivera Svensson att tänka lite mer på sin vattenkonsumtion och det välkomnar jag.

Svinnet pga läckor i ledningarna innan det kommer fram till konsumenterna är astronomiskt på sina håll. Tiotals procent. Det krävs en uppryckning på alla fronter.

Som innehavare av egen borrad brunn blir jag chockad över hur folk slösar med vatten. Det genomsnittliga lägenhetsmongot skulle utan problem kunna halvera sin förbrukning.
Citera
2023-06-26, 11:11
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
Kan du ge några exemplar på priset förr när det gället år X och priset nu?

Det är ju olika pris beroende på vilken kommun du tillhör. Vissa kommuner har betydligt billigare vatten än andra. Här kommer dom att höja taxan med 30% som jag sa tidigare på grund av högre ränta och inköp av kemikalier blivit 200% dyrare på 1 år.
Dessutom sa dom att det förmodligen blir dyrare nästa år.

Har man kommunalt vatten så är det liksom bara att betala.
Citera
2023-06-26, 11:24
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Märkligt att man inte hade någon aning om att man måste underhålla infrastrukturen...

Det är inte helt förvånande ett genomgående brist i hela samhället: tåg, energi, VA, osv. Allt förfaller. Totalt fokus på vad som är nytt och hett för stunden och politiker som drömmer om att få klippa bandet till ett nytt skrytbygge.

Inget unikt svenskt fenomen dock: Såg en amerikansk dokumentär om hur man eftersatt underhållet på landets broar så länge att en ansenlig mängd numera är livsfarliga att färdas på.
Citera
2023-06-26, 11:27
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Som innehavare av egen borrad brunn blir jag chockad över hur folk slösar med vatten. Det genomsnittliga lägenhetsmongot skulle utan problem kunna halvera sin förbrukning.

Behöver vattenledningar som transporterar en mindre mängd vatten inte underhållas menar du? För det är ju det tråden handlar om, inte vattenförbrukningen i sig.
Citera
2023-06-26, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Svinnet pga läckor i ledningarna innan det kommer fram till konsumenterna är astronomiskt på sina håll. Tiotals procent. Det krävs en uppryckning på alla fronter.

Jag bor i Stockholms stad i en gammal villa där jag också har egen brunn. Det vattnet använder jag till trädgård, pool osv och kör bara kommunalt till dricksvatten, tvätt (för brunnens vatten är så kalkigt) och hygien. Gör skillnad. Men jag tror jag och några till i mitt område är bland de få som har den lyxen inom Stockholm stad.
Citera
2023-06-26, 11:55
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Någon måste betala för upprustningen. Det rimliga är att vattenkonsumenten gör det.

Det görs väl redan av de som brukar vattnet. Vad gör vattenbolagen för vinster? De bör rimligen ha avsatt pengar löpande för kommande underhåll.

Detta är inget nytt utan de har vetat om detta i flera decennier.
Citera
2023-06-26, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Skönt med egen brunn när man läser nyheter som dessa. Betalar inget för vatten.

Man betalar främst för avloppet och det gör man även med egen brunn
Citera
2023-06-26, 12:04
Medlem
Karmans avatar
Inte förvånad. Det har varit känt länge att det är så här med infrastrukturen i Sverige, den har helt enkelt inte skötts ordentligt, man har inte haft en realistisk underhållsplan, då blir det så här. Järnväg, elnät, vattenledningar, avlopp... ja ni känner igen det.
Citera
2023-06-26, 12:05
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
Man betalar främst för avloppet och det gör man även med egen brunn
Finns de som har eget avlopp också, dit de kommunala ledningarna inte når.
Citera
2023-06-26, 12:09
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Det görs väl redan av de som brukar vattnet. Vad gör vattenbolagen för vinster? De bör rimligen ha avsatt pengar löpande för kommande underhåll.

Detta är inget nytt utan de har vetat om detta i flera decennier.

Ja men nu med klimatförändringarna så är det mer akut för nu finns det heller inte lika mycket vatten att slösa med. Här i Spanien går mer än hälften av allt vatten åt i svinn från trasiga ledningar. Och det råder vattenransoneringar i större delen av landet, snart kanske man inte ens får duscha mer än några minuter här i Andalusien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in