2023-06-29, 00:13
Medlem
Vet någon var Jetlines besiktningsintyg finns att beställa någonstans?
Citera
2023-06-29, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klipsch28
Var satt hon som avled, alltså vilken vagn?
Det vet vi inte ännu. Det var i varje fall inte i den första vagnen, där satt en ensam tonårskille.
Citera
2023-06-29, 00:18
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanneBagare
Kan det vara så att vänster framhjul lossnar och hamnar i busken. Varpå framvagnen kanar åt höger och hamnar lägre än brukligt. Högra däcket tar i balken i bild nummer 2. Där den berömda balkmannen satt.

Om ett hjul försvinner så kan det ju ta en stund innan det märks beroende på åt vilket håll krafterna verkar. Första vagnen hade ju börjat få mindre bankning och gå uppåt medan den sista vagnen fortfarande befinner sig på väg ner i svängen. Främre vagnen blir ju typ påskjuten av resten av tåget i det läget.

Tämligen komplicerat läge kan man lugnt säga som lekman.. Du får analysera det med hjälp av denna video:

https://www.youtube.com/watch?v=CMQEDm0so38

Det borde vara vid cirka 0.57 som det börjar skita sig. (Om jag inte är helt ute och cyklar.. utan hjul..)
Citera
2023-06-29, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Det vet vi inte ännu. Det var i varje fall inte i den första vagnen, där satt en ensam tonårskille.

Hmm ok. Ja att det satt en kille som bröt tummen längst fram visste jag, men att det inte har kommit fram var kvinnan satt är ju konstigt. Men det kommer säkert fram snart.
Citera
2023-06-29, 00:30
Medlem
På presskonferensen lät alla bli att svara på den raka frågan om attraktionen hade fått någon anmärkning i kontrollerna. Svaret som upprepades på den frågan var "vi skulle inte köra en attraktion om det inte kändes säkert" - om ingen anmärkning hade funnits så borde väl ledningen vara snabb på att svara ett tydligt nej på den frågan tänker jag. Men nej...
Citera
2023-06-29, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumlan23
På presskonferensen lät alla bli att svara på den raka frågan om attraktionen hade fått någon anmärkning i kontrollerna. Svaret som upprepades på den frågan var "vi skulle inte köra en attraktion om det inte kändes säkert" - om ingen anmärkning hade funnits så borde väl ledningen vara snabb på att svara ett tydligt nej på den frågan tänker jag. Men nej...
Verkligen. VD ingav verkligen inte något förtroende...
Citera
2023-06-29, 00:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
De organisatoriska funktionerna inom företag bedrivs enl. de principer som du (i mindre omfattning) har beskrivit Woozah!👍🏼
Att HerrGickhan använt närmare ett 50-tal inlägg till olika felaktiga slutsatser förändrar inte faktaläget.

En styrelse tillsätter/avsätter VD. Under VD finns olika chefskompetenser inom aktuella områden väsentliga för verksamhetens utförande.
Dessa kan t.ex. vara ekonomi-, finans-, produktions-, utvecklings- el. personalchef (HR).
VD informerar styrelsen om hur han har för avsikt att bedriva verksamheten, d.v.s. hans beslut taget efter samråd med hans underlydande chefer, där några ex. nämnts ovan.
That's all the facts!☺

Vad är det du försöker få fram? Tror du att VD har operativt ansvar för alla funktioner som vederbörande är överordnad rent organisatoriskt? Styrelsen har inget med verksamhetens direkta drift att göra. Styrelsen går inte in och har synpunkter på driften eller anställer/säger upp funktionschefer. Respektive funktionschef har en egen budget och ett eget uppdrag.

VD informerar styrelsen om väsentliga frågor, inte driftsfrågor. Sådana tas upp vid ledningsgruppsmöten med funktionscheferna. Hur verksamheten bedrivs framgår i affärs-/verksamhetsidén och den årliga strategiska planen. Ekonomichefen sitter inte som grindvakt för vilka investeringsbeslut som tas på exempelvis teknikavdelningen.
Citera
2023-06-29, 00:43
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:

Jag gissar 3e vagnen som blev tillknycklad och därav så fallerade bygeln
Citera
2023-06-29, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Jag gissar 3e vagnen som blev tillknycklad och därav så fallerade bygeln

Ja jäkla vad tillknycklad den 3e vagnen är, hade inte sett det innan
Citera
2023-06-29, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanneBagare
Kan det vara så att vänster framhjul lossnar och hamnar i busken. Varpå framvagnen kanar åt höger och hamnar lägre än brukligt. Högra däcket tar i balken i bild nummer 2. Där den berömda balkmannen satt.
Inte en dum teori att vänster hjul lossnat först och orsakat det hela.

Hjulet ligger före inbromsningen. Man ser också på häcken/buskarna att hjulpaketet kommit farande snett ner åt vänster. Ser till och med ut på bilder att hjulpaketet åkt inne i häcken då grenar böjts och gått av. Detta borde göra att första vagnen spårar ur och på något sätt tar allt tvärstopp.
Citera
2023-06-29, 00:49
Medlem
Citat:
Verkligen. VD ingav verkligen inte något förtroende...

Nej tyvärr gjorde dom inte det. Det skulle förvåna mig mycket om det visar sig att attraktionen har UA i alla kontroller.
Citera
2023-06-29, 00:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumlan23
Nej tyvärr gjorde dom inte det. Det skulle förvåna mig mycket om det visar sig att attraktionen har UA i alla kontroller.

Naturligtvis är det så. Den har ju gått igenom tredjepartskontrollen i april och godkänts för drift. Brukar du själv motsätta dig besiktningsresultatet på din bil om det inte innehåller anmärkningar och hävda att det inte kan stämma att bilen gick genom besiktningen? Är det din spontana reaktion i så fall att ställa bilen och inte köra den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in