• 2
  • 3
2023-06-25, 08:41
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Är bara föra över från bank till bank? Eller har inte mottagaren ett bankkonto? Jag har fört över stora summor pengar åt båda håll utan problem. Är det över miljonen är det bra att ha underlag på pengarna som ska till Sverige men ut ska det väl inte vara problem med en sån summa?
Jo mottagaren har Revolut men det jag undrade med trådstarten var ju vad det skulle handla om för avgifter när man för över mellan kontona och det är detta beloppet det rör sig om?

Enligt Revolut så sa dom bara att "Vi har ingen kontroll över eventuella avgifter som kan dras när beloppet skickas via de externa bankerna"

Det kändes lite som rysk roulett det där tänkte jag.

Kanske det är bäst som folk här säger att dela upp sändningen
Citera
2023-06-25, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Hej!

Person A i Sverige har 140.000 lagliga och skattade svenska kronor på sitt konto hos Handelsbanken som han ska föra över till person B som har utländskt konto via Revolut.

Vilket är det bästa sättet att föra över pengar på? Person B bor i Asien.

Vi har varit i kontakt med Western Union som säger "Nej vi kan inte hjälpa till med det beloppet"

Och Revolut säger att om man för över IBAN-SWIFT så kan risken finnas att andra banker överföringen går via kan ta avgifter för överföringen men mera info hade de inte.

Vad skulle det handla om för avgifter? Är det någon här som har erfarenhet om detta?

Vad gäller? Vad skulle ni rekommendera att göra i detta fall?

Tacksam för svar!

Ha en fortsatt trevlig midsommar!
Jag har smidigt fört över större summa än så från svensk bank till bank i Asien, men det var ca :20 år sedan
Citera
2023-06-25, 12:18
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Jag har smidigt fört över större summa än så från svensk bank till bank i Asien, men det var ca :20 år sedan
Jag tänkte att det inte skulle vara några konstigheter men dagens Sverige ser tyvärr mycket annorlunda ut just nu med maxtak på överföringar/uttag och penningstvättlagar och allt vad det heter.
Väldigt Maffia-kontrollerat samhälle kan man tycka, Varenda krona ska redovisas känns det som..

Person A kan redovisa vart pengarna kommer ifrån och bevisa att pengarna är lagliga och skattade
Men person A kan inte redovisa vad person B ska göra för pengarna.
Citera
2023-06-25, 14:34
Medlem
jtds avatar
Citat:
Problemet är ju att hans pengar är på Sparkonto på Handelsbanken så han måste ju fortfarande få över pengarna därifrån till Revolutkontot och då kommer väl det där Swift-Hindret upp igen?

Pengarna går väl att föra över till ett konto som är slutet till något form utav kort? För att fylla på sitt egna skapade revolut är det en transaktion med kort till sitt egna konto i Revolut, dvs, du kopplar ditt kort från en annan bank som paypal om du inte har fått in pengarna där från början. Du behöver således inte göra en swift överföring. Alternativ 2 är att mottagaren skickar en länk som går att skapa i revolut för att betala direkt till dennes konto med det svenska kortet.
Citera
2023-06-25, 18:43
Citat:
Jo mottagaren har Revolut men det jag undrade med trådstarten var ju vad det skulle handla om för avgifter när man för över mellan kontona och det är detta beloppet det rör sig om?

Enligt Revolut så sa dom bara att "Vi har ingen kontroll över eventuella avgifter som kan dras när beloppet skickas via de externa bankerna"

Det kändes lite som rysk roulett det där tänkte jag.

Kanske det är bäst som folk här säger att dela upp sändningen

Vad är det för avgifter du vill undvika?

Sätter du över till ett utländskt konto via IBAN/SWIFT/ routing number(wires) direkt från Swebank så får du swebanks kurs plus avgift.

Fördelen med Wise är att du gör en överföring nationellt dvs till ett svenskt Wisekonto till ingen avgift sen ger de dig en bättre kurs och tar en avgift och sen sätter de in motsvarande lokalt på banken i destinationslandet.

De flesta länder brukar ha ett maxtak per överföring ut och dygnsgräns (för privatpersoner) men du kan göra upp till tio överföringar i rad utan problem så det där fixar du på två överföringar.

edit: det går således fort pengarna brukar vara framme inom någon timme om du synkar tidszoner när bankerna är öppna dvs tidig morgon svensk tid dvs eftermiddag asiatisk tid, eller tvärtom om du sänder härifrån, datumgränsen osv
Senast redigerad av NewRomancers 2023-06-25 kl. 18:51.
Citera
2025-05-03, 07:36
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av che3
Jag vill föreslå att du kollar upp Hawala om det kan passa för dig.
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Kolla upp WISE också..
Citat:
Ursprungligen postat av jtd
Varför skaffar inte person A revolut? Omsätter dubbla den här summan i månaden där utan frågor. Har både utländsk och svenska kort kopplade till min revolut.
Funkar detta fortfarande? Att via Revolut kunna överföra så mycket utan att skatteverket börjar lägga sig i?
Jag sitter och grubblar över hur jag ska föra över pengar till ett värde av 500.000 kr från ett konto i en Engelsk bank till Sverige utan att bli "bestraffad" eller utfrågad av skatteverket.
Citera
2025-05-03, 11:34
Medlem
jtds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Funkar detta fortfarande? Att via Revolut kunna överföra så mycket utan att skatteverket börjar lägga sig i?
Jag sitter och grubblar över hur jag ska föra över pengar till ett värde av 500.000 kr från ett konto i en Engelsk bank till Sverige utan att bli "bestraffad" eller utfrågad av skatteverket.

Ja, eller så skickar du pengar från engelska banken direkt till din Revolut och använder dina medel därifrån utan att sätta in dessa på en svensk gammelbank. Det är då du får problem.
Citera
2025-05-03, 16:05
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jtd
Ja, eller så skickar du pengar från engelska banken direkt till din Revolut och använder dina medel därifrån utan att sätta in dessa på en svensk gammelbank. Det är då du får problem.
Men Revolut har ju sedan över ett år tillbaka krävt att man redovisar sin skattehemvist. Det var där jag slutade att använda den banken. Men du menar att det inte är några problem än idag?
Citera
2025-05-03, 19:34
Medlem
jtds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Men Revolut har ju sedan över ett år tillbaka krävt att man redovisar sin skattehemvist. Det var där jag slutade att använda den banken. Men du menar att det inte är några problem än idag?

Japp, när dom startade den faktiska banken (UAB). Men det är inget som egentligen förändrar något. Faktorer som spelar in är egentligen var pengarna är ifrån, vad för typ av konto som skickar pengarna och dennes aktivitet på den banken tillsammans med mottagarens. CRS (Common reporting standard) inom banksektorn generellt gällande utländska pengar sker sällan om det inte är dubbelt gränsöverskridande då du har deklarationsplikt i din skattehemvist. Det vill säga, får du pengar från UK till Sverige finns det ingen rapport att göra enligt reglerna, om du INTE har uppgett skatteplikt i UK men har gjort det till mottagarlandet. Banken kan inte ansvara eller utföra utredningsarbete hur du deklarerar efter lokal lag, det är polisiärt ärende. Dom följer bara sina åtaganden.

Eftersom att Revolut är i Litauen (EU) rapporteras typ ingenting EU till EU därför. Jag har dock inte gjort uk överföringar sen brexit, så kan inte svara på om det är skarpa kontroller eller ej..

Det som kan bli körigt om du varit helt inaktiv på Revolut i många år är att trigga någon AML punkt i systemet. Mycket hänger också på kontot som skickar pengarna som sagt ovan, innehavare, mönster i övrigt, typ av bank, valuta, aktivitet på det kontot (annars kanske den banken flaggar istället).

Om du har någon betrodd i UK som kan göra överföringen åt dig som inte är riskgrupp ekonomiskt, så skulle jag rekommendera att köra det i omgångar (ej jämna belopp, t.ex 50tkr x10 samma kväll) under 100tkr. Typ 29, 51, 37, etc med ojämna mellanrum så det inte finns logik i det, alternativt skriv ett gåvobrev? Gåvor är fortfarande i Sverige befriade från deklarationsplikt och skatteplikt.
Senast redigerad av jtd 2025-05-03 kl. 19:38.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in