2023-06-24, 22:21
Medlem
Kolla upp WISE också..
Citera
2023-06-25, 04:54
Medlem
Om du ska skicka 140.000kr kommer du nog att få dela upp den i omgångar.

När pengarna skickas så skickas de oftast från ett SEK-konto som du har i banken, finns såklart EUR, USD-konton men lite ovanligt att vanliga svenskar har den typen av konto.

När pengarna skickas så väljer du vilken valuta som ska nå mottagaren, är det exempelvis Thailand så är det Baht som används där.

Sveriges banker har ingen direktkontakt med de asiatiska bankerna utan använder väldigt ofta Deutchebank där SEK växlas till EUR, sedan skickas EUR vidare till Bangkokbank där de gör om EUR till Bath.

Kostnader som kommer in är såklart valutaväxlingar samt att viabank (Deutche) vill ha en avgift då de blir mellanhand.

När man lägger den internationella betalningen väljer man om avsändaren ska stå för avgifterna eller om mottagaren ska göra det.
Väljs avsändare och exempelvis 10.000kr skickas som ska bli annan valuta, får du räkna med att lägga in 100-200kr extra i överföringen så inte för lite kommer fram.

Vad avgiften totalt blir kan ingen svara på då det ibland endast behövs 1 viabank och ibland upp till 2-3, bankerna har olika avgifter samt valutaväxlingspåslaget kan man såklart inte veta.

En internationell betalning brukar som snabbast vara framme på 2 dagar, normaltid mer 3-4 dagar.
Europabetalningar 1-2 dagar.
Citera
2023-06-25, 05:13
Medlem
jtds avatar
Varför skaffar inte person A revolut? Omsätter dubbla den här summan i månaden där utan frågor. Har både utländsk och svenska kort kopplade till min revolut.
Citera
2023-06-25, 05:41
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Tusen tack för era svar! Ena svenskt paypal och andra Asiatiskt i sådan fall.

Liten sidofråga men varför har Sverige blivit så jävla hemska när det gäller vad man ska göra med sina pengar? Varför är de så otroligt rädda?

40.000 kr är maxbelopp att skicka med Western Union har jag fått reda på nu. Detta kan endast göras var 3e dag.

Är Western Union ett bra alternativ då? Hur många % av beloppet tar dom typ?
Jag tycker att Western Union krånglar väldigt mycket. Man kan skicka till en viss gräns sedan blir det massa frågor speciellt när man ska skicka till Asien.
Jag kan bara rekommendera att skicka via Paypal. Det är aldrig några problem att skicka från svensk PayPal till Asien. Däremot Om du gör tvärtom kan det bli stora restriktioner.. Första restriktioner kommer vid 2600 euro. Efter detta kommer det flera verifikationer hela tiden med olika papper vattenräkningar elräkningar etc. Jag känner att du ska fördela denna summa på fyra gånger. Då känns det inte som att det blir några konstiga problem. Jag brukar få ut ungefär mellan 45 och 55.000 varje månad fördelad på två eller tre gånger. Min sambo har ett Paypal som gör att Paypal aldrig frågar något. Hon var tvungen att verifiera sig en gång för typ två år sedan. Jag tror att hon har haft ett flöde på ungefär 800.000 svenska utan komplicerade varianter eller frågor. Däremot om du vänder på alltihopa Om jag skickar från Asien till Sverige. Då blir det många konstiga frågor och verifikationer.
Citera
2023-06-25, 05:56
Medlem
Nisse71s avatar
Att överföra pengar till utlandet är inga problem. Själv köpte jag ett hus i Thailand och det var inga problem med överföringen. Du måste dock svara på frågor om vad pengarna ska användas till men detta är mest en formalitet som banken måste ställa. Har själv skickat över 500000kr och skrivit övriga reseutgifter som skäl och jag har aldrig haft några problem eftersom transaktionerna varit lagliga.
Citat:
Hej!

Person A i Sverige har 140.000 lagliga och skattade svenska kronor på sitt konto hos Handelsbanken som han ska föra över till person B som har utländskt konto via Revolut.

Vilket är det bästa sättet att föra över pengar på? Person B bor i Asien.

Vi har varit i kontakt med Western Union som säger "Nej vi kan inte hjälpa till med det beloppet"

Och Revolut säger att om man för över IBAN-SWIFT så kan risken finnas att andra banker överföringen går via kan ta avgifter för överföringen men mera info hade de inte.

Vad skulle det handla om för avgifter? Är det någon här som har erfarenhet om detta?

Vad gäller? Vad skulle ni rekommendera att göra i detta fall?

Tacksam för svar!

Ha en fortsatt trevlig midsommar!
Citera
2023-06-25, 06:25
Medlem
Varför är det skillnad på företag och privatpersoner? Skulle en gång köpa en maskin från Polen till mitt företag för 2600 euro. Överföringen gick inte igenom. Kontaktade banken som ville ha mailkonversationer och fakturan på produkten. Det var såklart stundande långhelg så jag låg på lite för att få det fixat innan den. De hade dock mycket att göra just då så jag skulle få räkna med svar mellan 1-3 veckor. Förde tillslut över summan till mitt privatakonto och beskrev vad det gällde för köp. Kunde sen från mitt privata konto göra överföringen direkt. Detta var ju en mycket mindre summa än det TS vill föra över men varför detta strul? Hade swedbank som företagskonto då.
Citera
2023-06-25, 07:09
Medlem
Citat:
Hej!

Person A i Sverige har 140.000 lagliga och skattade svenska kronor på sitt konto hos Handelsbanken som han ska föra över till person B som har utländskt konto via Revolut.

Vi har varit i kontakt med Western Union som säger "Nej vi kan inte hjälpa till med det beloppet"

Och Revolut säger att om man för över IBAN-SWIFT så kan risken finnas att andra banker överföringen går via kan ta avgifter för överföringen men mera info hade de inte.

Vad skulle det handla om för avgifter? Är det någon här som har erfarenhet om detta?

Tacksam för svar!

Revolut har ju stöd för insättningar via Apple Pay så borde inte vara några problem. Det blir i praktiken som att du drar kortet hos en bilhandlare och betalar 100K för en bil du köpt.
Citera
2023-06-25, 08:06
Citat:
Hej!

Tacksam för svar!

Hej, vet en privatperson som skickat stora summor mellan Sverige och asien via Wise vid ett par tillfällen, de brukar fråga om du har papper på att de är skattade om det är stora summor och sen de vanliga frågorna om du skickar till dig själv eller till familj och att du inte är terrorist osv.

Noll problem. Se till att ha pappren i ordning och var beredd att deklarera pengarna som vita så kan du skicka betydligt större summor än 140,000 SEK via Wise.

Wise brukar ta någon hundring men de har mycket bättre kurser än många stora banker vid valutaväxlingen och dessutom håller de på med filantropi. Men det är ett bra tips om du lever någorlunda digitalt nomadiserande livsstil. De har debitkort i valfria valutor och whatever om man vill.
Citera
2023-06-25, 08:27
Medlem
Ghastens avatar
Kolla upp gränsen skicka mindre summor åt gången. Om du inte måste skicka allt på engång.
Citera
2023-06-25, 08:30
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jtd
Varför skaffar inte person A revolut? Omsätter dubbla den här summan i månaden där utan frågor. Har både utländsk och svenska kort kopplade till min revolut.
Problemet är ju att hans pengar är på Sparkonto på Handelsbanken så han måste ju fortfarande få över pengarna därifrån till Revolutkontot och då kommer väl det där Swift-Hindret upp igen?
Citera
2023-06-25, 08:32
Citat:
Hej!

Tacksam för svar!

Är bara föra över från bank till bank? Eller har inte mottagaren ett bankkonto? Jag har fört över stora summor pengar åt båda håll utan problem. Är det över miljonen är det bra att ha underlag på pengarna som ska till Sverige men ut ska det väl inte vara problem med en sån summa?
Citera
2023-06-25, 08:38
Medlem
Trakessons avatar
Om person A har ett plastkort är det väl inga problem att betala med kortet till person B:s Revolutkonto. Så gör jag själv när jag vill flytta pengar från mitt lönekonto (i Swedbank) till mitt Revolutkonto. En del svenska banker krånglar till överföringar till Revolut för att R tillåter kryptohandel, men kortbetalningar till Revolut funkar så länge man har visa eller mastercard.
Om kortet har en beloppsgräns kanske man måste dela upp betalningarna. Jag vet inte för jag har aldrig flyttat så stora summor, men bortsett från det måste det ju vara det enklaste sättet och man slipper blanda in fler parter som ju antagligen vill ha betalt för sina tjänster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in