• 1
  • 2
2023-06-24, 18:54
Medlem
cerns avatar
Hej!

Person A i Sverige har 140.000 lagliga och skattade svenska kronor på sitt konto hos Handelsbanken som han ska föra över till person B som har utländskt konto via Revolut.

Vilket är det bästa sättet att föra över pengar på? Person B bor i Asien.

Vi har varit i kontakt med Western Union som säger "Nej vi kan inte hjälpa till med det beloppet"

Och Revolut säger att om man för över IBAN-SWIFT så kan risken finnas att andra banker överföringen går via kan ta avgifter för överföringen men mera info hade de inte.

Vad skulle det handla om för avgifter? Är det någon här som har erfarenhet om detta?

Vad gäller? Vad skulle ni rekommendera att göra i detta fall?

Tacksam för svar!

Ha en fortsatt trevlig midsommar!
Citera
2023-06-24, 19:05
Medlem
Jag skulle skicka pengarna via brev.
Citera
2023-06-24, 19:10
Medlem
Har inte fört pengar till Asien via swift men USA och det har blivit max en 100 lapp eller nåt sånt i extra avgift av mellanliggande banker

På ett så stort belopp som 140k spelar nog växelavgiften större roll. Bästa är nog att låta svenska banken växla pengarna till samma valuta som mottagarkontot. Alltså om mottagkontot är i USD klicka i direkt du vill skicka USD och skriv beloppet i USD.

Jag skulle använda iban-swift
Citera
2023-06-24, 19:14
Medlem
pn222jws avatar
Bägge öppnar NETELLER eller PayPal?
Citera
2023-06-24, 19:17
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Bägge öppnar NETELLER eller PayPal?
Ja person A har ju PayPal också!

Så det funkar med ett stort belopp som detta då?
Hur blir det med att växla också?

Tack för hjälpen!
Citera
2023-06-24, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Hej!

Person A i Sverige har 140.000 lagliga och skattade svenska kronor på sitt konto hos Handelsbanken som han ska föra över till person B som har utländskt konto via Revolut.

Vilket är det bästa sättet att föra över pengar på? Person B bor i Asien.

Vi har varit i kontakt med Western Union som säger "Nej vi kan inte hjälpa till med det beloppet"

Och Revolut säger att om man för över IBAN-SWIFT så kan risken finnas att andra banker överföringen går via kan ta avgifter för överföringen men mera info hade de inte.

Vad skulle det handla om för avgifter? Är det någon här som har erfarenhet om detta?

Vad gäller? Vad skulle ni rekommendera att göra i detta fall?

Tacksam för svar!

Ha en fortsatt trevlig midsommar!

Bara att föra över från person A’s bank till person B’s bank. Men vet att svenska banker är otroligt känsliga och konstiga. Bara att säga till dom att hålla käft och göra sitt jobb. Dom tar lite betalt för att skicka. Dock inte så mycket.

Jag har alltid lite problem med de svenska bankerna när jag gör detta. Det har varit allt från six digits to seven digits Men som sagt de gör det.
Citera
2023-06-24, 19:29
Medlem
pn222jws avatar
"The maximum amount that can be transferred in a single day is $100,000." PayPal

Växling borde ske automatiskt - testa med 1/10 del i en första transferering - sen 9/10 G L
Citera
2023-06-24, 20:13
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Bara att föra över från person A’s bank till person B’s bank. Men vet att svenska banker är otroligt känsliga och konstiga. Bara att säga till dom att hålla käft och göra sitt jobb. Dom tar lite betalt för att skicka. Dock inte så mycket.

Jag har alltid lite problem med de svenska bankerna när jag gör detta. Det har varit allt från six digits to seven digits Men som sagt de gör det.
Ja exakt vad jag tänkte på, jävlar vad Sverige har blivit känsliga med transfer av pengar och uttag osv.. Dom vill veta varenda detalj osv.. Mycket märkligt sätt att ta hand om kunder på men det är väl för att de vill sitta med alla pengarna och inte en spänn ska ut från deras bank.
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
"The maximum amount that can be transferred in a single day is $100,000." PayPal

Växling borde ske automatiskt - testa med 1/10 del i en första transferering - sen 9/10 G L
Ja tackar! Men då måste person B öppna ett Pay-Pal konto i sitt land.
Hoppas det inte sker någonting skumt med växlingskurs osv.. Även fast kronan nu är skit
Citera
2023-06-24, 20:18
Medlem
sebastian66s avatar
Det
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Ja person A har ju PayPal också!

Så det funkar med ett stort belopp som detta då?
Hur blir det med att växla också?

Tack för hjälpen!
Jag tror att du kommer att få problem om hela summan kommer att föras över. Jag tror att man måste fördela detta på tre eller fyra gånger. Om man nyligen öppnat ett nytt konto. Så kan man bara föra över en viss summa innan man måste verifiera hit och dit. Det känns som att det är väldigt viktigt att veta hur gammalt kontot är. Du säger att summan ska skickas till Asien. Kan det vara ett svenskt Paypal konto eller ett asiatiskt paypal-konto. Det är väldigt stor skillnad på svenska och asiatiska Paypal. Asiatiska Paypal har inte så stora krav. Svenska Paypal är värdelösa på massa krav.
Citera
2023-06-24, 21:00
Medlem
Starobrnos avatar
Remitly är, som jag vet, bästa tjänst för mindre summor; hygglig växelvaluta och liten avgift. Om du loggar in och testar vad som erbjuds blir du kanske nöjd.
Citera
2023-06-24, 21:22
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Det
Jag tror att du kommer att få problem om hela summan kommer att föras över. Jag tror att man måste fördela detta på tre eller fyra gånger. Om man nyligen öppnat ett nytt konto. Så kan man bara föra över en viss summa innan man måste verifiera hit och dit. Det känns som att det är väldigt viktigt att veta hur gammalt kontot är. Du säger att summan ska skickas till Asien. Kan det vara ett svenskt Paypal konto eller ett asiatiskt paypal-konto. Det är väldigt stor skillnad på svenska och asiatiska Paypal. Asiatiska Paypal har inte så stora krav. Svenska Paypal är värdelösa på massa krav.

Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Remitly är, som jag vet, bästa tjänst för mindre summor; hygglig växelvaluta och liten avgift. Om du loggar in och testar vad som erbjuds blir du kanske nöjd.
Tusen tack för era svar! Ena svenskt paypal och andra Asiatiskt i sådan fall.

Liten sidofråga men varför har Sverige blivit så jävla hemska när det gäller vad man ska göra med sina pengar? Varför är de så otroligt rädda?

40.000 kr är maxbelopp att skicka med Western Union har jag fått reda på nu. Detta kan endast göras var 3e dag.

Är Western Union ett bra alternativ då? Hur många % av beloppet tar dom typ?
Citera
2023-06-24, 22:13
Medlem
che3s avatar
Jag vill föreslå att du kollar upp Hawala om det kan passa för dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in