Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-16, 08:15
  #133
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deddd
Det är tidigare i andra trådar uttryckt av det användarkonto du skriver under (användarkonto: admin) att det går att se ip-adresser. Att det bara är vissa användare som har tillgång till det. Alltså inte alla mods/admins. Men vissa.

Så var det innan. Går vi tillbaka 20 år så kunde alla moderatorer se vilken e-post man använde när man skulle registrera ett konto, och det fanns även loggar som visade vilka ip-adresser man varit uppkopplad med. Senare ändrades detta så att enbart ett fåtal moderatorer kunde se dessa. Allt detta var vi hela tiden öppna med, och det var ingen hemlighet. Senare så plockades även dessa uppgifter bort. Idag finns inga ip-loggar sparade, och medlemmarnas e-postadresser är krypterade, och vi kan inte ens se ifall en användare har en e-postadress kopplad till sitt konto.

Citat:
Ursprungligen postat av deddd
Din användare kanske inte har det, vad vet jag. Att detta ändrats tror jag är en regelrätt lögn.

Trist att du tror att jag ljuger, men det kan i sammanhanget vara bra att veta att ifall vi lagrade sådana uppgifter som du tror så hade vi varit tvingade enligt GDPR att redovisa detta. Vi har ingen skyldighet att lagra några uppgifter, men ifall vi gör det så är vi enligt lag tvingade att informera om detta, och om vi lagrar sådana uppgifter så kan vi ibland bli tvingade att lämna ut dessa till Polisen.

Flashback har aldrig någonsin lämnat ut någon användardata till Polisen. En förutsättning för detta är att vi inte lagrar informationen från början.

Citat:
Ursprungligen postat av deddd
Imponerande att blockera tor-exit nods utan att ha koll på ip-adresser. Inte direkt att flashback anställt en synsk människa som blockerar anslutningar på känsla dygnet runt.

Vid exempelvis en DDoS-attack så kan du se från vilka ip belastningsattackerna kommer. Det som tidigare diskuterades var ifall vi (jag eller någon annan på Flashback) kunde se vilken ip-adress en specifik användare var uppkopplad ifrån. Vilket inte är samma sak som att se från vilka länder eller IP range belastningarna kommer från.

Citat:
Ursprungligen postat av deddd
Så ni vet inte vad folk har för IP-adresser. Men ni har klarat binda donations-banköverföringarna som sker under folks riktiga namn, till vilka användare dessa är och hur de ansluter till Flashback?

Hur i alla världen skulle vi kunna veta detta? Den som ger en donation behöver inte ens vara medlem.

Citat:
Ursprungligen postat av deddd
Om det inte går att se IP-adresser förstår jag inte hur blockering av tor skulle skydda mot ryska trollfabriker. Kan lika väl starta sitt hundrade konto från sin vanliga ip-adress, som att göra det genom tor.

Det skyddar inte mot ryska trollfabriker eller annan form av missbruk, men det gör det sannolikt svårare för dem. Det finns olika sorters sabotage som utförs mot forumet, och dessa har minskat radikalt efter att Tor blockerades.

Citat:
Ursprungligen postat av deddd
Gällande DDOS hjälper inte blockering av tor någonting. Ska man DDOS:a med 1000 noder behöver man fortfarande 1000 noder med eller utan tor, 1 byte ut från tornätverket kräver 1 byte in i tornätverket. , enda skillnaden är att det eventuellt minskas något på grund av bandbreddsbegränsningar i tornätverket. Tor är inte någon aggregator, och UDP stöds inte. Konstant lite ökad onödig belastning kan man nog använda tor till, that's it.
Men har attacker upprepat kommit från tor, och det hjälpte att slå av tor, så köper jag det. Även om ur enda orsaken att utföra sådana attacker genom tor är att få sidan att blockera tor. Det vill man av en enda orsak. Nämligen att för att nu eller vid senare tillfälle, kunna identifiera användare av sidan.

Det är inte bara DDoS-attacker som är problemet, men för att besvara frågan så har problemen minskat radikalt genom att blockera Tor.

Citat:
Ursprungligen postat av deddd
Citarade inlägget är mer mot upplysningen dock. Då flashback tydligt inte har samma agenda som för 10 eller 15 år sedan. Om det faktiskt har att göra med ekonomiska orsaker, eller andra påtryckningar, eller rena tysta maktövertaganden, låter jag vara onämnt, men oavsett orsaker man fått skära ner på sina tidigare principer så har dessa principer skurits ned, och bör speglas i sin presentation. Att ändra den kostar inte någonting.

Samma agenda? Jag skulle nog hävda att den inte har förändrats så jättemycket. Men det finns vissa områden där vi smärtsamt måste erkänna att allmänhetens intresse har ändrat fokus. Frågan om integritet har mycket lågt intresse idag. Vilket är orsaken till att vi idag exempelvis erbjuder programmatisk annonsering. Alternativet är att plocka bort annonserna helt och istället driva forumet via donationer. Vi testade, och det funkade inte. Personligen är jag något förvånad över att inte fler anser att frågan om integritet är viktig, men respekterar att samhällssynen förändras med tiden. Jag kan dock försäkra alla om att vi från Flashbacks sida (vad vi sparar om användarna) snarare gått i motsatt riktning, och vi har aldrig någonsin historiskt lagat så få uppgifter om användarna som idag.

Nu vet jag att inte alla anser att integriteten är oviktig. Men vi pratar om en mycket, mycket liten del av samhället som inte anser att detta är en icke-fråga. En kraftfull majoritet har idag konton på plattformar som Facebook, Instagram och TikTok, och ingen av dessa - noll procent - bryr sig om sin integritet då det är omöjligt att ha konto på dessa plattformar om så var fallet. (De som bryr sig om sin integritet vet också hur det funkar bakom kulisserna, och det är därför jag säger att INGEN av de som har konton där bryr sig om sin integritet).

Citat:
Ursprungligen postat av deddd
Försvann e-post som registreringskrav för att skydda användarnas identitet efter det? Nej.

Det finns goda skäl till varför man måste ha en e-postadress för att registrera ett nytt konto, men man kan fortfarande välja att senare plocka bort samma e-postadress. Men nu är vi väldigt långt borta från topic. Hoppas dock att du har fått svar på dina frågor, även om du tror att jag ljuger.

admin
Citera
2024-04-16, 08:31
  #134
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defectum
Detta eviga tjat om ni lagrar IP eller ej.

Om ni inte kör forumet utan hårddiskar tror jag nog att IP lagras i en loggfil. Er leverantör har med största sannolikhet sådana loggar. Har för mig att det är lag på att spara loggar för ISP'ar en tid. Jag tror också att ni kan komma åt loggfilen för att exempelvis banna vissa IP vid DDoS-attacker mm.
Så det där med att ni inte kan se IP tror jag inte är riktigt sant. Däremot kan det vara så att ni inte ser IP i forumets editorläge eller ens i backend. Men IP lagras även för Flashback, det är jag helt säker på.

Flashback lagrar inte användarnas ip-adresser, men kan blockera olika ip range (pga pågående DDoS-attacker etc). Vi äger våra egna servrar och har full kontroll på dessa. Övervakningen av nätet är dock en helt annan fråga, och ligger utanför Flashbacks område. Att nätet övervakas, och att FRA m.fl. sysslar med signalspaning är ingen hemlighet. Men detta ligger utanför Flashbacks ansvarsområde. Ifall Flashbacks servrar beslagtogs så skulle det inte finnas några ip-nummer (kopplade till enskilda användare) att hitta där. Däremot uppgifter om ip-adresser som blockerats (vilket är en förutsättning för att exempelvis kunna blockera Tor).

admin
Citera
2024-04-16, 16:04
  #135
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deddd
Gällande DDOS hjälper inte blockering av tor någonting. Ska man DDOS:a med 1000 noder behöver man fortfarande 1000 noder med eller utan tor, 1 byte ut från tornätverket kräver 1 byte in i tornätverket. , enda skillnaden är att det eventuellt minskas något på grund av bandbreddsbegränsningar i tornätverket. Tor är inte någon aggregator, och UDP stöds inte. Konstant lite ökad onödig belastning kan man nog använda tor till, that's it.
Men har attacker upprepat kommit från tor, och det hjälpte att slå av tor, så köper jag det. Även om ur enda orsaken att utföra sådana attacker genom tor är att få sidan att blockera tor. Det vill man av en enda orsak. Nämligen att för att nu eller vid senare tillfälle, kunna identifiera användare av sidan.

Personligen tror jag det är väldigt få som använder Tor och problemen med att tillåta Tor på FB har tagit allt för mycket av moderatorers tid så man har helt enkelt blockat Tor.

Tor användes bevisligen vid några DDOS-attacker och en nod kan med några få bytes kräva rätt många bytes av Flashbacks servrar - eller helt enkelt sakta ner kommunikationen med en Slow Doris så att alla resurser äts upp/blir upptagna.

Personerna som tycker det är kul med sånt har kört med Tor för att det är gratis att få massa noder och Tor kommer inte stänga av någon användare beroende på hur själva Tor är uppbyggt.

"Vanliga" VPN-tjänster kommer svara på abuse-mail från Flashback och stänga av användaren som sysslar med sånt och så kostar det lite pengar så när användaren bli avstängd från VPN-tjänsten så förlorar personen pengar.
Citera
2024-04-16, 21:39
  #136
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Att just TOR är blockat, men inte VPN, känns mer än lovligt skumt. Det finns något i bakgrunden här, som vi nog inte känner till. Även om man givetvis har sina misstankar.
Vet inte om det här hör hit, men jag kör med Mullvad VPN och kommer inte in på FB om jag loggar upp mig mot Mullvads svenska servrar.
Citera
2024-04-16, 22:49
  #137
Medlem
Blir ju svårare göra nytt konto om man blir bannad när dom blocket TOR ^^
Citera
2024-04-17, 20:10
  #138
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smarree88
Blir ju svårare göra nytt konto om man blir bannad när dom blocket TOR ^^
Hur då menar du? admin påstår ju att IP inte loggas.
Citera
2024-04-17, 21:21
  #139
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av warsmann
Hur då menar du? admin påstår ju att IP inte loggas.

Hur skulle dom annars kunna leta efter användare som försöker göra nytt konto när dom blir bannad?
Lär vara en hel del som försöker gå runt sin bann på det sättet :P
Citera
2024-04-17, 21:23
  #140
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smarree88
Hur skulle dom annars kunna leta efter användare som försöker göra nytt konto när dom blir bannad?
Lär vara en hel del som försöker gå runt sin bann på det sättet :P
Antagligen loggar de väl folks IP men de loggar dem hashade.
Citera
2024-04-17, 21:29
  #141
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av warsmann
Antagligen loggar de väl folks IP men de loggar dem hashade.

Tror admin skrev att dom loggar bannad IP´n
Citera
2024-04-18, 03:08
  #142
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Flashback lagrar inte användarnas ip-adresser, men kan blockera olika ip range (pga pågående DDoS-attacker etc). Vi äger våra egna servrar och har full kontroll på dessa. Övervakningen av nätet är dock en helt annan fråga, och ligger utanför Flashbacks område. Att nätet övervakas, och att FRA m.fl. sysslar med signalspaning är ingen hemlighet. Men detta ligger utanför Flashbacks ansvarsområde. Ifall Flashbacks servrar beslagtogs så skulle det inte finnas några ip-nummer (kopplade till enskilda användare) att hitta där. Däremot uppgifter om ip-adresser som blockerats (vilket är en förutsättning för att exempelvis kunna blockera Tor).

admin
Har er tekniker grottfisk inte tillgång till IP-loggarna?
Citera
2024-04-18, 07:53
  #143
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Flashback lagrar inte användarnas ip-adresser, men kan blockera olika ip range (pga pågående DDoS-attacker etc).

Citat:
Ursprungligen postat av warsmann
Antagligen loggar de väl folks IP men de loggar dem hashade.

Citat:
Ursprungligen postat av Smarree88
Tror admin skrev att dom loggar bannad IP´n

Se mitt svar ovan.
Vi blockerar vissa ip range, men inga specifika ip-adresser. Vi har noll koll på vilka ip-adresser en medlem är uppkopplad från. Frågan om Tor är dock avslutad. Intresset av att använda Tor finns endast hos ett mycket fåtal personer, och dessa personer är oftast inte några som skulle vara villiga att ge donationer, och även om så vore fallet, så är intresset för att ge donationer alldeles för lågt för att kunna motivera hanteringen av Tor.

Tråden kan fortsätta vara öppen, men för de som i framtiden klagar så vet ni nu orsaken. Det finns alldeles för många saker som behöver fixas och förbättras på forumet. Att lägga ner resurser på att hantera Tor, när intresset och behovet av detta uppenbarligen är högst begränsat, vore att fokusera på fel saker. Donationerna lanserades vid en tidpunkt när forumet gick med förlust, och förlorade cirka 100 000 kronor/mån. De var tänkta som hjälp, så att forumet kunde finansieras. Vi har på senare år lyckats få forumet att gå runt, och mot bakgrund till detta så kommer vi att plocka bort informationen längst ner på sidorna om att ge donationer, och endast ha information om detta på en undersida.

Givetvis uppskattar vi om någon vill hjälpa till, men i sammanhanget så står donationerna för en högst marginell del av forumets intäkter (uppskattningsvis cirka 1-2 procent). Över tid så gör dessa givetvis skillnad, men det finns inga skäl att längre påminna besökarna längst ner på sidorna att forumet finansieras främst vi donationer, när så inte länge är fallet. Faktum är att många som använder annonsblockerare inte ens ser denna text. Så möjligheten att ge donationer kommer finnas kvar, för de som verkligen vill hjälpa till, men detta kommer inte synas lika tydligt som innan.

admin
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback