2023-07-30, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar

Det är bra om man inte köper allt med hull och hår utan ifrågasätter vissa saker.

Nej, det är inte bra att blanda ihop vår tids sociala psykos, konspirationsnonsens, denna paranoida USA-sjukdom som vi tidigare skrattade åt med deras förvirrade Big Foots och fejkade månlandningskonspirationsinställning till allt som dessvärre vuxit sig stark och smittat hela världen genom amerikanska sociala medier, med kritisk tänkande. Hela analysprocessen handlar om att hela tiden försöka utvärdera mest kontra minsta sannolikheter. Du hoppar på de minst sannolika och mest ovanliga lösningarna du kan komma på för att de känns mer spännande. Helt fel och helt ovetenskaplig ansats. Men är man uppfödd på en diet av gul press och infotainment så blir det lätt så.
Senast redigerad av Herbert.Spencer 2023-07-30 kl. 13:38.
Citera
2023-07-30, 13:38
Medlem
Scrollade igenom prime crime rättegångs-ljudet.

Jag förväntade mig en njutbar föreställning där arga snickaren ertappades med vilken tjuv och dåre han var, för jag har bara stört mig på honom..... MEN herregud vafan, man kan inte sätt dit folk för små misstag bara för att man ogillar dom.

Det väsentliga för mig när det gäller om någon ska anses brottslig eller inte, är om dom haft uppsåt eller varit påverkade eller grovt allmänfarliga av andra själ.

I detta fall är det helt uppenbart att dom har jagat honom på oklara grunder (vilket kanske inte är första gången) och valt att trycka till honom för något han helt uppenbart inte haft uppsåt att göra.

Han är ingen snattare, bara en psykopat och hater skulle påstå det efter att ha lyssnat.

Det är småpengar, han är inte pank och nej han är inte nån som fått nån kick av att stjäla några köttbitar . Jävla jävla stolpskott till butiksägare och kontrollant.
Citera
2023-07-30, 13:43
Medlem
olasvenssons avatar
Rättegång angående hans snatteri:

https://www.youtube.com/watch?v=VnMYGSUmUI4

Prime Crime.
Citera
2023-07-30, 14:03
Medlem
Citat:
Eller såg Rudolf helt enkelt fel och tror på sin egen minnesbild då den bekräftas av att butiksägaren säger över telefon att alla varor inte är inskannade.
Vittnesuppgifter är väldigt ofta felaktiga på flera punkter.
Minnet är en lustig grej och det är väldigt lätt att ändra någons minnesbild.
Rudolf såg och hörde att Anders bara blippade två varor, vilket stämmer helt överens med vad som sen fanns på kvittot. Han ska alltså både uppfatta situationen fel, minnas fel och butiksägaren ska på chans ta bort just tre varor för att din konspiration ska hålla, eller så ljuger Anders.

Citat:
Just den där biten förstår jag inte, angående att ägaren påstår att Anders har snattat i butiken ända sedan 2013. Varför har ingen agerat o portat Anders eller som minst, tagit bort möjligheterna till självskanning?

Nej, Anders erkänner inte att han har begått fuffens, han medger att ibland har det inte gått så bra o skannat o därför valt en manuell kassa där de går igenom hans inköp.
Fel. Han säger att han har scannat om allt i en kassa efter att hans köp åkt dit för kontroll, innan han kontrolleras. Det är alltså efter att man kryssat i att allt man köpt är med på kvittot och hade han inte fått kontroll på köpet hade han alltså bara knatat ut med vad för varor han den gången hade med sig.
Citat:
Är man tankspridd och sedan kommer det mängder med folk som sliter i en o vill ha tips o råd om hur man bygger om, ja då kan jag förstå att det lätt blir fel i inköpen.
Har du testat att köra bil o prata i telefon samtidigt? Det är inte helt lätt att koncentrera sig både på samtalet och bilkörningen.

Ja, kan inte annat än att hålla med om att Anders borde vara bättre på att kontrollera slutsumman om han vet med sig att han är tankspridd.
Av egen erfarenhet så vet jag med mig att jag trycker bara okej på att allt har gått bra. Checka ut så snabbt som möjligt. Jag vill bara hem efter en energidränerande tur i affären.
Nu är jag dock lite mer noga än vad Anders verkar vara då jag har stenkoll på allt jag skannar.
Dock har handenheten jag använt fallerat vid minst ett tillfälle då den blippade en vara som sedan inte dök upp i min varukorg.
Så saker fallerar ibland.

Frågan är om man skall ge tillit till detta okontrollerade system?
Skall man ge affärens system samma status som polisens hastighetsinstrument när det kommer till juridik?
Nja, alltså, juridiskt ansvarar du väl helt enkelt för att blippa alla varor du vill ha och kontrollera att det stämmer i kassan sen, det är såklart inte felfritt system men alternativet att bara handla i kassan om man ofta gör fel som Anders verkar säga att han får finns ju kvar.

Jag är rätt naiv av mig, jag har alltid gillat Anders och trodde den där fyrhjulingagrejen var överdriven men jag har väldigt väldigt svårt att se ditt förslag som mer trovärdigt än det uppenbara här - hade butiksägaren bara velat sätta dit honom hade han ju också vara kunnat plocka honom någon gång och påstå sig hitta mer i hans korg än vad som fanns, det hade varit enklare än att blanda in en väktare och ändra i en kunds varukorg digitalt (vilket vi fortfarande inte vet om det går? Dessutom skulle jag tro att borttagna varor fortfarande står med i det digitala kvittot så det borde gå att få fram om så var fallet)
Citera
2023-07-30, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aloc
Rudolf såg och hörde att Anders bara blippade två varor, vilket stämmer helt överens med vad som sen fanns på kvittot. Han ska alltså både uppfatta situationen fel, minnas fel och butiksägaren ska på chans ta bort just tre varor för att din konspiration ska hålla, eller så ljuger Anders.

Fel. Han säger att han har scannat om allt i en kassa efter att hans köp åkt dit för kontroll, innan han kontrolleras. Det är alltså efter att man kryssat i att allt man köpt är med på kvittot och hade han inte fått kontroll på köpet hade han alltså bara knatat ut med vad för varor han den gången hade med sig.

Nja, alltså, juridiskt ansvarar du väl helt enkelt för att blippa alla varor du vill ha och kontrollera att det stämmer i kassan sen, det är såklart inte felfritt system men alternativet att bara handla i kassan om man ofta gör fel som Anders verkar säga att han får finns ju kvar.

Jag är rätt naiv av mig, jag har alltid gillat Anders och trodde den där fyrhjulingagrejen var överdriven men jag har väldigt väldigt svårt att se ditt förslag som mer trovärdigt än det uppenbara här - hade butiksägaren bara velat sätta dit honom hade han ju också vara kunnat plocka honom någon gång och påstå sig hitta mer i hans korg än vad som fanns, det hade varit enklare än att blanda in en väktare och ändra i en kunds varukorg digitalt (vilket vi fortfarande inte vet om det går? Dessutom skulle jag tro att borttagna varor fortfarande står med i det digitala kvittot så det borde gå att få fram om så var fallet)

Det är inte direkt så det funkar. Butiksägaren vågar knappast bara stoppa en köttbit i hans påse och påstå att han snott den. Han söker däremot små misstag han kan förstora upp och få att se ut som något mycket värre.

Absolut han har missat att blippa varorna, men det fanns verkligen inget uppsåt, det är helt uppenbart. Och JA det spelar roll här att han burkar handla för stora belopp och inte är pank.

Det är lätt hänt när man är disträ som jag själv att man gör något utan att ens tänka på det. med flera barn och karriär är det faktiskt inte så jävla konstigt att man missar sånt ibland. Inte konstigt alls.
Citera
2023-07-30, 14:56
Medlem
Inthemoves avatar
Mycket saklig väktare, hög trovärdighet i det vittnesmålet. Åklagaren hade kunnat vara mer "på tårna" och ifrågasatt Anders utsago mer. Men hon tyckte kanske inte det behövdes. Inte ens stjärnadvokaten lär kunna få till ett friande här. När faller dom?
Citera
2023-07-30, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johan8585
Det är lätt hänt när man är disträ..

Nej, det ska till extrem adhd för att det ska bli "lätt hänt".

Jag föreslår att du slutar handlar med scanner, håll dig till bemannade kassor som kan hjälpa dig i din vardag.
Citera
2023-07-30, 15:10
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Rättegång angående hans snatteri:

https://www.youtube.com/watch?v=VnMYGSUmUI4

Prime Crime.

Vad gillade du hans utlägg om att han är särskilt drabbad för att han är en offentlig person? Har tydligen snattat öl på golfklubben också

Jag undrar lite vad det är för scannings apparatur dem har i den butiken? Enligt Anders så "känner" man i handtaget när man blippar. Samtidigt står kontrollanten en bit därifrån och hör tydligt att så är inte fallet.
Vilken sopa
Citera
2023-07-30, 15:39
Medlem
sebertos avatar
Citat:
Scrollade igenom prime crime rättegångs-ljudet.

Jag förväntade mig en njutbar föreställning där arga snickaren ertappades med vilken tjuv och dåre han var, för jag har bara stört mig på honom..... MEN herregud vafan, man kan inte sätt dit folk för små misstag bara för att man ogillar dom.

Det väsentliga för mig när det gäller om någon ska anses brottslig eller inte, är om dom haft uppsåt eller varit påverkade eller grovt allmänfarliga av andra själ.

I detta fall är det helt uppenbart att dom har jagat honom på oklara grunder (vilket kanske inte är första gången) och valt att trycka till honom för något han helt uppenbart inte haft uppsåt att göra.

Han är ingen snattare, bara en psykopat och hater skulle påstå det efter att ha lyssnat.

Det är småpengar, han är inte pank och nej han är inte nån som fått nån kick av att stjäla några köttbitar . Jävla jävla stolpskott till butiksägare och kontrollant.
Då har vi inte lyssnat på samma. Är ju fullkomligt uppenbart att han med vilje stal köttet. Helt otroligt att folk sitter och försvarar en välbeställd. Desto sjukare är hans fasoner. Detta är ett psykologiskt fenomen varför han gör det men att han gör det medvetet står helt klart för en normalbegåvad men du har väl dina skäl till ditt nonsenssnack.
Citera
2023-07-30, 15:46
Medlem
sebertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Jobbig situation för arga snickaren.
Tänk att en vakt kommer ut och vill titta i ens kasse och märker att det inte stämmer.
Och när Anders då säger, detta måste vi rätta till. Och får till svar, nej vi kommer ringa polisen.

Den är inte rolig, oavsett om han gjort fel eller inte.
Snickaren hade gäckat dem länge sas det. Man kan ju förstå butiken mot den bakgrunden att de ville dätta dit honom med all rätt. Högfärdig och stöddig tror han väl att han kan bete sig som han vill där ute på värmdö för han är en KÄNDiiis.
Citera
2023-07-30, 15:56
Medlem
Kan folk bara läsa fup:en innan ni börjar gissa vad som har hänt.
Detta är inte första gången arga tjuven stjäl och nog åkte han dit med handen i kakburken.
Det finns flera tillfällen där han kan göra rätt för sig men väljer att fortsätta, så kom inte med bortförklaringar att man kan vara lite trött m.m..Det finns säkerhetsåtgärder så att även den trötta inte ska göra fel men han väljer medvetet att skippa betala.
Så ni som säger att det är lätt hänt måste gå på tunga mediciner /droger .
Detta fallet är glasklart.
Citera
2023-07-30, 16:06
Medlem
Citat:
Det är inte direkt så det funkar. Butiksägaren vågar knappast bara stoppa en köttbit i hans påse och påstå att han snott den. Han söker däremot små misstag han kan förstora upp och få att se ut som något mycket värre.

Absolut han har missat att blippa varorna, men det fanns verkligen inget uppsåt, det är helt uppenbart. Och JA det spelar roll här att han burkar handla för stora belopp och inte är pank.

Det är lätt hänt när man är disträ som jag själv att man gör något utan att ens tänka på det. med flera barn och karriär är det faktiskt inte så jävla konstigt att man missar sånt ibland. Inte konstigt alls.
Nej det är klart inte butiksägaren skulle göra så, vad har han att vinna på det? Mitt exempel var bara en enklare variant av butiksägaren i maskopi med väktare som den andra killen trodde.

Alltså, hade det bara varit den här gången så hade ju inte butiksägaren satt väktaren på att kolla Anders, och som redan påpekats i tråden är det inte första gången Anders felscannar, han säger ju själv att han fick kontroll på scanningen en gång tidigare och eftersom att han visste att den kontrollen inte skulle gå igenom avbröt han köpet och gick till en vanlig kassa istället. Jag förstår faktiskt inte om ni är seriösa eller bara trollar med den här "butiksägaren är genomond"-teorin, om han kommer undan här så finns det ju inte på kartan att man kan ha självscanning kvar, det förstår ni väl?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in