Citat:
Ursprungligen postat av
45Lokar
Eller såg Rudolf helt enkelt fel och tror på sin egen minnesbild då den bekräftas av att butiksägaren säger över telefon att alla varor inte är inskannade.
Vittnesuppgifter är väldigt ofta felaktiga på flera punkter.
Minnet är en lustig grej och det är väldigt lätt att ändra någons minnesbild.
Rudolf såg och hörde att Anders bara blippade två varor, vilket stämmer helt överens med vad som sen fanns på kvittot. Han ska alltså både uppfatta situationen fel, minnas fel och butiksägaren ska på chans ta bort just tre varor för att din konspiration ska hålla, eller så ljuger Anders.
Citat:
Ursprungligen postat av
45Lokar
Just den där biten förstår jag inte, angående att ägaren påstår att Anders har snattat i butiken ända sedan 2013. Varför har ingen agerat o portat Anders eller som minst, tagit bort möjligheterna till självskanning?
Nej, Anders erkänner inte att han har begått fuffens, han medger att ibland har det inte gått så bra o skannat o därför valt en manuell kassa där de går igenom hans inköp.
Fel. Han säger att han har scannat om allt i en kassa efter att hans köp åkt dit för kontroll, innan han kontrolleras. Det är alltså efter att man kryssat i att allt man köpt är med på kvittot och hade han inte fått kontroll på köpet hade han alltså bara knatat ut med vad för varor han den gången hade med sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
45Lokar
Är man tankspridd och sedan kommer det mängder med folk som sliter i en o vill ha tips o råd om hur man bygger om, ja då kan jag förstå att det lätt blir fel i inköpen.
Har du testat att köra bil o prata i telefon samtidigt? Det är inte helt lätt att koncentrera sig både på samtalet och bilkörningen.
Ja, kan inte annat än att hålla med om att Anders borde vara bättre på att kontrollera slutsumman om han vet med sig att han är tankspridd.
Av egen erfarenhet så vet jag med mig att jag trycker bara okej på att allt har gått bra. Checka ut så snabbt som möjligt. Jag vill bara hem efter en energidränerande tur i affären.
Nu är jag dock lite mer noga än vad Anders verkar vara då jag har stenkoll på allt jag skannar.
Dock har handenheten jag använt fallerat vid minst ett tillfälle då den blippade en vara som sedan inte dök upp i min varukorg.
Så saker fallerar ibland.
Frågan är om man skall ge tillit till detta okontrollerade system?
Skall man ge affärens system samma status som polisens hastighetsinstrument när det kommer till juridik?
Nja, alltså, juridiskt ansvarar du väl helt enkelt för att blippa alla varor du vill ha och kontrollera att det stämmer i kassan sen, det är såklart inte felfritt system men alternativet att bara handla i kassan om man ofta gör fel som Anders verkar säga att han får finns ju kvar.
Jag är rätt naiv av mig, jag har alltid gillat Anders och trodde den där fyrhjulingagrejen var överdriven men jag har väldigt väldigt svårt att se ditt förslag som mer trovärdigt än det uppenbara här - hade butiksägaren bara velat sätta dit honom hade han ju också vara kunnat plocka honom någon gång och påstå sig hitta mer i hans korg än vad som fanns, det hade varit enklare än att blanda in en väktare och ändra i en kunds varukorg digitalt (vilket vi fortfarande inte vet om det går? Dessutom skulle jag tro att borttagna varor fortfarande står med i det digitala kvittot så det borde gå att få fram om så var fallet)