Flashback bygger pepparkakshus!
2023-07-29, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Varför måste han veta att han har missat kött för 400 kr?
Jag kollar heller aldrig på slutsumman när jag betalar. Jag köper det jag vill ha, jag tittar ytterst sällan på prislappen. Vill jag ha saken så köper jag den, när det kommer till mat.

Anders verkar vara en stressad person, typ ADHD och lite att han svävar iväg. Jag har inte svårt att se hur han som person skulle kunna missa saker o ting, om det nu är så att han har missat eller om han har blivit lurad.

Jag tycker det finns för många frågetecken i detta fall för att man med säkerhet skall kunna säga att Anders har fuskat med flit.

Att butikschefen ber vakten att hålla ett öga på en kille de länge misstänkt för snatteri och 5 minuter senare missar exakt den killen att regga 3 av butikens bästa köttbitar är ett makalöst sammanträffande

Edit: Aha jag ser att du tror på idiotkonspirationer. Butikschefen är förstås en transsexuell ödelmänniska från Dracos. Dåså.
Senast redigerad av Herbert.Spencer 2023-07-29 kl. 19:57.
Citera
2023-07-29, 19:56
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Jag kollar heller aldrig på slutsumman när jag betalar. Jag köper det jag vill ha, jag tittar ytterst sällan på prislappen. Vill jag ha saken så köper jag den, när det kommer till mat.

Anders verkar vara en stressad person, typ ADHD och lite att han svävar iväg. Jag har inte svårt att se hur han som person skulle kunna missa saker o ting, om det nu är så att han har missat eller om han har blivit lurad.

Jag tycker det finns för många frågetecken i detta fall för att man med säkerhet skall kunna säga att Anders har fuskat med flit.

Eftersom han är en offentlig person borde han ha bättre koll. Det jag menar är att han först sa till media/press att han missat scanna någon ost och mjölk, att han skulle vara så väck i huvudet att han glömt att han stoppats för tre köttbitar till värdet 400 kr är inte rimligt.
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2023-07-29 kl. 20:04.
Citera
2023-07-29, 20:11
Medlem
Citat:
Varför skulle butikskontrollanten Rudolf släppa allt och kontrollera "en person som ser precis ut som arga snickaren i TV" ?
Detta med påståendet (som någon skrev härinne) om att ägaren till butiken sagt att Anders stulit varor i butiken sedan 2013.
Detta tyder på ett visst agg mot Anders anser jag.

Hur vet butiken att det inte är något fel på utrustningen?
Har man mätt signalstyrkan över hela butiken, bakom hyllor, i hörn, vid åskväder och vid varmt väder?
Alla som har använt trådlös uppkoppling vet att den inte är helt tillförlitlig.
Vilket företag skötte denna mätning under just denna dagen?
Kontrolleras systemet överhuvudtaget någon gång för att se att det fungerar?
Polisens mätutrustning kalibreras och kontrollers ofta, annars är dess resultat inte giltiga i en domstol.
Varför är räknas affärens system som sanningen när ingen har kontrollerat systemet?

Jag tycker inte något talar för att Anders är skyldig.
Han förklarade till och med att han hade blippat för mycket vid någon avstämning.

Men jag tror min konspirationsteori håller. Ägaren hatar Anders (oklart varför) och vill klämma dit honom. Därför tar han bort tre av de inskannade köttbitarna o skickar sedan vakten på honom.
Nej, din teori låter extremt mer osannolik än det uppenbara händelseförloppet, bland annat krävs det att väktaren i ditt scenario ska begå mened - ett bra mycket värre brott än snatteri. Att ägaren hyser agg mot Anders är ju uppenbarligen för att det inte är första gången han har fuffens för sig, något han tom erkänner (när han scannar om allt i kassan istället för att bli kontrollerad).

Också det orimliga i att inte notera en 400kr diff när man påstår sig haft problem med självscanningen tidigare är också konstigt, och även om handenheten strulat så intygar han ju där på skärmen att allt är rätt på kvittot så att han har snattat är ju klarlagt utom tvivel.
Citera
2023-07-29, 20:13
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Det är ett datorsystem.
Användaren kan själv lägga till och ta bort varor via gränssnittet i handskannern.
Ägaren hade en padda där han i realtid kunde se om alla varor blivit inskannade.
Varuhuset har presenterat ett kvitto över vilka varor som Anders betalade för. Anders själv kontrollerade aldrig slutsumman utan betalade och gick ut.

Anders har varor i sin kasse som inte finns med på kvittot.

Så långt är det fakta. Efter det går meningarna isär.

Anders påstår att han skannat alla varor.
Varuhuset påstår att han inte har skannat alla varor.

Nu vet jag inte exakt hur detta datorsystem är uppbyggt men rimligtvis måste även kassapersonalen/någon högre betrodd kunna addera/ta bort varor till ett kvitto.

Kan man gå in och se vad en kund handlar i realtid så kan man med största sannolikhet även ta bort varor för kunden i realtid.

På något sätt har man hittat just Anders handskanner bland alla andra skannrar i en butik som är full med kunder. Hur gick denna procedur till?
Hur fick man fram att den skanner som Anders håller i är just den man fick upp på varuhuschefens padda?
Det måste vara en hel del skannrar i omlopp under just denna tidpunkt. Kunde man se på håll att Anders höll i (exempelvis) skanner nummer 33 och på så sätt hitta honom i listan över kanske hundratalet skannrar som befanns sig runt om i butiken?

Kunde man söka på vem som skannat kött precis eller hur fungerade det?

Varukorgen består av varor som läggs i en databas.,
Systemtekniker med tillgång till systemet kan lätt ta bort en vara bakvägen.
Frågan är om ägarens gränssnitt tillhandahåller denna tjänst lätt tillgänglig via hans padda?

Vad jag vet togs denna fråga inte upp överhuvudtaget under rättegången.

Nu är jag lätt konspiratoriskt men om ägaren har något emot Anders, vilket han verkar ha, så kan detta mycket väl vara ett sätt att mörda någons karriär och anseende.

Det går att söka upp kunden på enbart namn (för-, och/eller efternamn) i systemet.

Är inget udda att om man ser en kund som man vet har ”kli i fingrarna” sedan innan då kollar upp vad personen scannar in under tiden denna handlar (man brukar som oftast ha koll på vad dessa heter), för att sedan klicka i en avstämning.

Edit; ja, man kan även söka på specifik vara/tidpunkt/totalsumma/kortnummer/kassaplats osv osv.
Citera
2023-07-29, 20:45
Medlem
roppert67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Det går att söka upp kunden på enbart namn (för-, och/eller efternamn) i systemet.

Är inget udda att om man ser en kund som man vet har ”kli i fingrarna” sedan innan då kollar upp vad personen scannar in under tiden denna handlar (man brukar som oftast ha koll på vad dessa heter), för att sedan klicka i en avstämning.

Edit; ja, man kan även söka på specifik vara/tidpunkt/totalsumma/kortnummer/kassaplats osv osv.
Vilken leverantör har byggt detta system? Har det något namn? Är det specialbyggt för just ICA eller säljs det till fler butikskedjor?
Citera
2023-07-29, 21:08
Medlem
Citat:

Om nu Anders frias, trots väktarens vittnesmål (som är proffs på att haffa snattere), och butikschefens vittnesmål, så ges det fan grönt ljus att plocka på sig varor och skita i att scanna. Går det så går det, åker man dit så blir det inga konsekvenser förutom att man får betala och sen gå hem.
Sänder ju skitkonstiga signaler om han frias.
Citera
2023-07-29, 21:27
Bannlyst
Citat:
Varför skulle butikskontrollanten Rudolf släppa allt och kontrollera "en person som ser precis ut som arga snickaren i TV" ?
Detta med påståendet (som någon skrev härinne) om att ägaren till butiken sagt att Anders stulit varor i butiken sedan 2013.
Detta tyder på ett visst agg mot Anders anser jag.

Hur vet butiken att det inte är något fel på utrustningen?
Har man mätt signalstyrkan över hela butiken, bakom hyllor, i hörn, vid åskväder och vid varmt väder?
Alla som har använt trådlös uppkoppling vet att den inte är helt tillförlitlig.
Vilket företag skötte denna mätning under just denna dagen?
Kontrolleras systemet överhuvudtaget någon gång för att se att det fungerar?
Polisens mätutrustning kalibreras och kontrollers ofta, annars är dess resultat inte giltiga i en domstol.
Varför är räknas affärens system som sanningen när ingen har kontrollerat systemet?

Jag tycker inte något talar för att Anders är skyldig.
Han förklarade till och med att han hade blippat för mycket vid någon avstämning.

Men jag tror min konspirationsteori håller. Ägaren hatar Anders (oklart varför) och vill klämma dit honom. Därför tar han bort tre av de inskannade köttbitarna o skickar sedan vakten på honom.

Därför butikschefen sa att Anders gäckat dom länge genom att snatta i butiken.
Rudolf gjorde som han blev tillsagd och snickaren ertappades med att stjäla kött redan efter några minuter i butiken.
Bevisen mot honom är solida och det finns inte en chans att han blir friad.
Fattar inte varför domen inte kom på en gång, blir väl ändå vara dagsböter..
Citera
2023-07-29, 21:31
Medlem
Vet någon när domen väntas komma?
Från vilken domstol kan man begära ut domen senare?
Citera
2023-07-29, 21:32
Medlem
HVIT.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taxidriver66
Därför butikschefen sa att Anders gäckat dom länge genom att snatta i butiken.
Rudolf gjorde som han blev tillsagd och snickaren ertappades med att stjäla kött redan efter några minuter i butiken.
Bevisen mot honom är solida och det finns inte en chans att han blir friad.
Fattar inte varför domen inte kom på en gång, blir väl ändå vara dagsböter..

Tänkte samma sak. Här borde en dom kunnat ges direkt då det kommer att bli dagsböter. Kanske surar domstolen då Snattar-Anders inte godtog ett strafföreläggande.
Citera
2023-07-29, 22:11
Medlem
Hela rättegången mot Anders Öfvergård (köttet).

Prime crime Youtube.
Citera
2023-07-29, 22:17
Medlem
Tarmstuvnings avatar
HELA RÄTTEGÅNGEN MOT ANDERS ÖFVERGÅRD
https://youtu.be/VnMYGSUmUI4
Senast redigerad av Tarmstuvning 2023-07-29 kl. 22:21.
Citera
2023-07-29, 22:32
Medlem
Citat:
Det är ett datorsystem.
Användaren kan själv lägga till och ta bort varor via gränssnittet i handskannern.
Ägaren hade en padda där han i realtid kunde se om alla varor blivit inskannade.
Varuhuset har presenterat ett kvitto över vilka varor som Anders betalade för. Anders själv kontrollerade aldrig slutsumman utan betalade och gick ut.

Anders har varor i sin kasse som inte finns med på kvittot.

Så långt är det fakta. Efter det går meningarna isär.

Anders påstår att han skannat alla varor.
Varuhuset påstår att han inte har skannat alla varor.

Nu vet jag inte exakt hur detta datorsystem är uppbyggt men rimligtvis måste även kassapersonalen/någon högre betrodd kunna addera/ta bort varor till ett kvitto.

Kan man gå in och se vad en kund handlar i realtid så kan man med största sannolikhet även ta bort varor för kunden i realtid.

På något sätt har man hittat just Anders handskanner bland alla andra skannrar i en butik som är full med kunder. Hur gick denna procedur till?
Hur fick man fram att den skanner som Anders håller i är just den man fick upp på varuhuschefens padda?
Det måste vara en hel del skannrar i omlopp under just denna tidpunkt. Kunde man se på håll att Anders höll i (exempelvis) skanner nummer 33 och på så sätt hitta honom i listan över kanske hundratalet skannrar som befanns sig runt om i butiken?

Kunde man söka på vem som skannat kött precis eller hur fungerade det?

Varukorgen består av varor som läggs i en databas.,
Systemtekniker med tillgång till systemet kan lätt ta bort en vara bakvägen.
Frågan är om ägarens gränssnitt tillhandahåller denna tjänst lätt tillgänglig via hans padda?

Vad jag vet togs denna fråga inte upp överhuvudtaget under rättegången.

Nu är jag lätt konspiratoriskt men om ägaren har något emot Anders, vilket han verkar ha, så kan detta mycket väl vara ett sätt att mörda någons karriär och anseende.

Du kan ta bort ordet lätt när det gäller konspirationsteoretiker. Bara för att det från centralt håll går att se vad som finns på skannern gör inte att det lätt går att gå in och uppdatera. Det skulle dessutom var väldigt riskabelt för butiken om dom skulle försöka sätta dit någon utan att ha ordentligt med bevisning. Om det skulle framgå att dom skulle ha vart inne och trixat med databasen vore det en katastrof för butiken. Den som skulle ligga bakom det riskerar fängelsestraff. Det är inte osannolikt att företags it skulle tillämpas och problemet skulle hamna i knät på Ica centralt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in