2008-07-06, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NedMedAllt
Är igentligen inte m1a2, challenger leopard 2 Merkava leclerc osv tämligen likvärdiga?

Jag röstar på T34 1941 var den en väldigt överlägsen design jämfört med tyska brittiska och amerikanska vagnar.
Att den inte klarade sig bättre under början av operation barbarossa berodde på
sovjetiska krigsmaktens övriga problem gällande ledning ,brist på luftheravälde
osv .
T34 or var mycket framgångsrika under slaget vid kursk i tyska händer
en t34 sköt sönder 30+ sovietiska stridsvagnar.
Sedan kom ju panthern som jag anser dominerade tills att Centurionvagnen kom i bruk.
T34 ans svaghet var väl att den inte hade någon bra radio och att efter 1943 så hade den inte tillräckligt med pansar för att kunna stå emot tiger och panter.
Citera
2008-07-06, 23:48
Medlem
Imirons avatar
Tyskar är bäst. Kvalité is the shit.

Palla amerikanska wannabes.

Leopard II kör vi på
Citera
2008-07-07, 00:10
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SfinxBlackmage
Kungstigern var alldeles för tung den kunde inte köra över några broar utan att dom rasade och var förmodligen extremt dyr att tillverka.

Äh, snack!
Klart att vissa broar inte klarade av den vikten, men att detta skulle vara ett vanligt problem tror jag inte ett ögonblick på.

Däremot så var ju vagnen kass i andra avseenden.
Opålitlig var bara förnamnet, och många vagnar gick förlorade (läs: övergavs) pga. motorproblem.
Citera
2008-07-07, 09:04
Medlem
Ankdammsmans avatar
Tiger I var den överlägset dyraste tyska stridsvagnen eftersom den var en snabblösning som var dåligt anpassad för masstillverkning. Både Panther och Königstiger var billigare.

När det gäller broar så kunde varken Panthern eller Tigern använda tyska arméns vanliga fältbro. Men det största problemet för alla de tunga tyska stridsvagnarna, inklusive Panthern, var att de gick sönder ofta.
Citera
2008-07-07, 10:31
Medlem
Friedensengels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Tiger I var den överlägset dyraste tyska stridsvagnen eftersom den var en snabblösning som var dåligt anpassad för masstillverkning. Både Panther och Königstiger var billigare.

När det gäller broar så kunde varken Panthern eller Tigern använda tyska arméns vanliga fältbro. Men det största problemet för alla de tunga tyska stridsvagnarna, inklusive Panthern, var att de gick sönder ofta.

Ja, det kan man väl säga var helt riktigt. Undantaget var kanske Panther G, som pimpades upp med en hel del nya lösningar från det nedlagda Panther II projektet. Inte mycket rapporter om haverier där.

Jag vet inte om jag sagt detta tidigare, ursäktar mig isåfall. Efter kriget genomförde sovjeterna (som alla andra nationer) en hel del tester och jämförelser med tysk materiel jmf egen dito. Tigervagnarna var ju såklart intressanta. De hävdade efter prover av hållfasthet av olika slag bestämt att Tiger II led av något mer poröst pansar och inte var så bra som på papperet.

Men vem vet? Kommer inte ihåg var jag läste detta.
Citera
2008-07-07, 11:04
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friedensengel
Efter kriget genomförde sovjeterna (som alla andra nationer) en hel del tester och jämförelser med tysk materiel jmf egen dito. Tigervagnarna var ju såklart intressanta. De hävdade efter prover av hållfasthet av olika slag bestämt att Tiger II led av något mer poröst pansar och inte var så bra som på papperet.
Jag är ganska säker på att de testerna genomfördes redan under kriget, förmodligen under 1944. Orsaken till att kvalitén på det tyska stålet försämrades var brist på legeringsmetaller. Problemen gällde alltså alla nytillverkade vagnar och inte bara Königstigern.

Ryssarna var oroade över de nya tunga tyska vagnarna, men efter testerna lugnade de sig.
Citera
2008-07-07, 15:53
Medlem
Running_mans avatar
Jag tror på T-54/55.
http://sv.wikipedia.org/wiki/T-54

Om man ska kolla på alla tanks genom tiderna...

Inte den mest framgångsrika kanske men troligvid den bästa.
Citera
2008-07-07, 17:18
Medlem
Friedensengels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Jag är ganska säker på att de testerna genomfördes redan under kriget, förmodligen under 1944. Orsaken till att kvalitén på det tyska stålet försämrades var brist på legeringsmetaller. Problemen gällde alltså alla nytillverkade vagnar och inte bara Königstigern.

Ryssarna var oroade över de nya tunga tyska vagnarna, men efter testerna lugnade de sig.

Du har säkert rätt, de borde ju ha testat sakerna så fort de lagt vantarna på dem. Men inget av detta nämns i litteratur om vagnarna, vilket är synd. Som så mycket annat som idag är officiellt.

Bristen på legeringsmetaller var ju en brist på alla vapentyper, men man kan ju tycka att en stridsvagn borde prioriteras...

Paul Hausser tyckte för övrigt att Hetzer (visserligen inte en stridsvagn), var ett av de bästa fordonen alla kategorier, pålitlig och låg profil.
Citera
2008-07-07, 17:23
Medlem
Panzerkampfs avatar
De stora kandidaterna i modern teknik är.
Leclerc - Fra
M1 Abrams - USA
Challenger 2 - Stb
Leopard 2 - Tys
T-90 och Black Eagle - Rys
Type 90 - Jap
Merkava - Isr

Jag läste en intressant artikel om en stridsvagn Israel(om jag inte minns fel).
Som även hade plats för skyttesoldater, likt en ifv.
Jag kommer bara inte ihåg vad den heter.

Man kan dividera i evigheter om svagpunkter och vice verca, men dem håller allihop hög standard i nästan alla typer av terräng.
Citera
2008-07-07, 17:26
Medlem
Randy Savages avatar
Onödigt att sitta o diskutera tyska stridsvagnar när den mest effektiva stridsvagnen någonsin skickade de tyska stridsvagnarna ner i diket; den ryska T-34:an. Säg mig en stridsvagn som har varit mer överlägsen i strid för sin tid?
Citera
2008-07-07, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Randy Savage
Onödigt att sitta o diskutera tyska stridsvagnar när den mest effektiva stridsvagnen någonsin skickade de tyska stridsvagnarna ner i diket; den ryska T-34:an. Säg mig en stridsvagn som har varit mer överlägsen i strid för sin tid?

Hört talas om slaget vid kursk?
Om så är fallet, vet du nog hur många t-34or som slogs ut genemot hur många tyska vagnar som slogs ut.
Citera
2008-07-07, 17:39
Medlem
Randy Savages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amfksp
Hört talas om slaget vid kursk?
Om så är fallet, vet du nog hur många t-34or som slogs ut genemot hur många tyska vagnar som slogs ut.

Jag vet att en tysk stridsvagn gick förlorad på tre ryska. Det förändrara dock inte det faktum att det var T-34:an som vände kriget för ryssarna och att T-34orna hade sönder betydligt fler tyska stridsvagnar än vice värsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in