Citat:
Ursprungligen postat av Panzerkampf
Jag läste en intressant artikel om en stridsvagn Israel(om jag inte minns fel).
Som även hade plats för skyttesoldater, likt en ifv.
Jag kommer bara inte ihåg vad den heter.
Merkavan, du nämner den till och med.
Den kan dock inte bära särskilt många skyttesoldater egentligen.
Merkavan är byggd lite annorlunda från normala stridsvagnar, som brukar ha förare och extra ammunition fram, tornet i mitten och motorn bak.
Merkavan flyttade motorn fram, och tornet lite längre bakåt, samtidigt som de gjorde en "flyktväg" från tornet till vagnens akter, och en gång och ett ammuitionslager i vagnens bakre del.
I denna flyktväg får det plats två utrustade soldater som den kan ha med sig.
På uppvisningar skryter de dock oftast om mer, genom att tömma ut all extraammunition och klämma in skyttesoldater även i själva tornet, så kan de få in en hel skyttegrupp i vagnen.
Detta nedsätter dock vagnens effektivitet ganska betydligt, och är knappast ingenting man gör under realistiska förhållanden.
Däremot har de byggt om Merkavan till ett trupptransportfordon genom att ta bort tornet och sätta ett vanligt "tak" över, och rensat ut ammunition och inredning, och fått ett rymligt och väldigt välbepansrat fordon.
Namir tror jag den heter.
Citat:
Ursprungligen postat av Randy Savage
Jag vet att en tysk stridsvagn gick förlorad på tre ryska. Det förändrara dock inte det faktum att det var T-34:an som vände kriget för ryssarna och att T-34orna hade sönder betydligt fler tyska stridsvagnar än vice värsa.
Eftersom det fanns fler T-34: or än vad det totalt fanns tyska stridsvagnar, så tvivlar jag starkt på detta.
När T-34 var ny, så var den en chock för de då omoderna tyska Panzer III och IV, detta åtgärdades dock relativt fort, och Panzer V och VI projekten högprioriterades (Panther och Tiger).
Bland annat StuG-vagnarna visade sig vara närmast groteskt effektiva mot T-34, och är de vagnar som producerades i störst antal av alla tyska tunga vagnar.