2008-07-07, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Randy Savage
Jag vet att en tysk stridsvagn gick förlorad på tre ryska. Det förändrara dock inte det faktum att det var T-34:an som vände kriget för ryssarna och att T-34orna hade sönder betydligt fler tyska stridsvagnar än vice värsa.

Skulel vara intressant att se källa, då jag är väldigt skeptisk till det.
Citera
2008-07-07, 17:45
Medlem
Citat:
Jag vet att en tysk stridsvagn gick förlorad på tre ryska. Det förändrara dock inte det faktum att det var T-34:an som vände kriget för ryssarna och att T-34orna hade sönder betydligt fler tyska stridsvagnar än vice värsa.
Hur förklarar du detta faktum rent matematiskt, var det tyska pv-pjäser som slog ut dom ryska stridvagnarna?
Citera
2008-07-07, 17:52
Medlem
Panzerkampfs avatar
Citat:
Onödigt att sitta o diskutera tyska stridsvagnar när den mest effektiva stridsvagnen någonsin skickade de tyska stridsvagnarna ner i diket; den ryska T-34:an. Säg mig en stridsvagn som har varit mer överlägsen i strid för sin tid?

Citat: "Lauri A. Heino (1918–2001) was a Finnish soldier, awarded the Mannerheim Cross (2nd class) on November 11, 1943. At the time, he held the rank of sergeant and was serving as a tank driver in the 3rd Company, I Armoured Battalion of the Finnish Armoured Brigade.

Heino was the first foreign soldier to capture an intact Soviet T-34 tank and drive it."
Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Lauri_Heino

Finnarna var bra på att sätta käppar i hjulet för sovjetiskt pansar, bara under slaget Tali-Ihantala 1944 övertogs och förstördes ungefär 300 av ryssarnas stridsvagnar. Nu var dem inte alla T-34or.

Poängen är att under den tiden var inte en stridsvagn som idag en näst intill oövervinnerlig maskin, på den tiden räckte det med en molotov cocktail i luftinsuget som ströp syretillförseln till motorn, tände eld på skiten och på så sätt fick stopp på stridsvagnen.

Ett enkelt panzerfaust eller varför inte spruta lite grovkalibrigt då pansaret heller inte var i det kraftigaste slaget.
Citera
2008-07-07, 18:45
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panzerkampf
Jag läste en intressant artikel om en stridsvagn Israel(om jag inte minns fel).
Som även hade plats för skyttesoldater, likt en ifv.
Jag kommer bara inte ihåg vad den heter.
Merkavan, du nämner den till och med.

Den kan dock inte bära särskilt många skyttesoldater egentligen.

Merkavan är byggd lite annorlunda från normala stridsvagnar, som brukar ha förare och extra ammunition fram, tornet i mitten och motorn bak.

Merkavan flyttade motorn fram, och tornet lite längre bakåt, samtidigt som de gjorde en "flyktväg" från tornet till vagnens akter, och en gång och ett ammuitionslager i vagnens bakre del.

I denna flyktväg får det plats två utrustade soldater som den kan ha med sig.
På uppvisningar skryter de dock oftast om mer, genom att tömma ut all extraammunition och klämma in skyttesoldater även i själva tornet, så kan de få in en hel skyttegrupp i vagnen.
Detta nedsätter dock vagnens effektivitet ganska betydligt, och är knappast ingenting man gör under realistiska förhållanden.

Däremot har de byggt om Merkavan till ett trupptransportfordon genom att ta bort tornet och sätta ett vanligt "tak" över, och rensat ut ammunition och inredning, och fått ett rymligt och väldigt välbepansrat fordon.
Namir tror jag den heter.

Citat:
Eftersom det fanns fler T-34: or än vad det totalt fanns tyska stridsvagnar, så tvivlar jag starkt på detta.

När T-34 var ny, så var den en chock för de då omoderna tyska Panzer III och IV, detta åtgärdades dock relativt fort, och Panzer V och VI projekten högprioriterades (Panther och Tiger).
Bland annat StuG-vagnarna visade sig vara närmast groteskt effektiva mot T-34, och är de vagnar som producerades i störst antal av alla tyska tunga vagnar.
Citera
2008-07-07, 18:58
Medlem
Panzerkampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Merkavan, du nämner den till och med.

Den kan dock inte bära särskilt många skyttesoldater egentligen.

Merkavan är byggd lite annorlunda från normala stridsvagnar, som brukar ha förare och extra ammunition fram, tornet i mitten och motorn bak.

Merkavan flyttade motorn fram, och tornet lite längre bakåt, samtidigt som de gjorde en "flyktväg" från tornet till vagnens akter, och en gång och ett ammuitionslager i vagnens bakre del.

I denna flyktväg får det plats två utrustade soldater som den kan ha med sig.
På uppvisningar skryter de dock oftast om mer, genom att tömma ut all extraammunition och klämma in skyttesoldater även i själva tornet, så kan de få in en hel skyttegrupp i vagnen.
Detta nedsätter dock vagnens effektivitet ganska betydligt, och är knappast ingenting man gör under realistiska förhållanden.

Däremot har de byggt om Merkavan till ett trupptransportfordon genom att ta bort tornet och sätta ett vanligt "tak" över, och rensat ut ammunition och inredning, och fått ett rymligt och väldigt välbepansrat fordon.
Namir tror jag den heter.

Eftersom det fanns fler T-34: or än vad det totalt fanns tyska stridsvagnar, så tvivlar jag starkt på detta.

När T-34 var ny, så var den en chock för de då omoderna tyska Panzer III och IV, detta åtgärdades dock relativt fort, och Panzer V och VI projekten högprioriterades (Panther och Tiger).
Bland annat StuG-vagnarna visade sig vara närmast groteskt effektiva mot T-34, och är de vagnar som producerades i störst antal av alla tyska tunga vagnar.

Det du tänker på är en "Merkava IFV Namer", dom dem tagit bort tornet på. Som är baserad på merkava-chassit.

Det andra du sade om stridsutrymmet är fel, då Merkavavagnen är anpassad för optimal överlevad för besättningen.
Citera
2008-07-07, 20:21
Medlem
Citat:
Finnarna var bra på att sätta käppar i hjulet för sovjetiskt pansar, bara under slaget Tali-Ihantala 1944 övertogs och förstördes ungefär 300 av ryssarnas stridsvagnar. Nu var dem inte alla T-34or.

Endast en liten del av det sovjetiska pansaret förstördes av finska StuG, pansarvärnskanoner och närpansarvärn som Panzerfaust (Panssarinyrkki F1 och F2) och Panzerschreck (Panssarikauhu). Större delen förstördes av artillerikoncentrationer, finskt flyg, och framförallt av tyskt flyg (Gefechtsverband Kuhlmey).

Citat:
Förbandet bestod i juni 1944 av:

* I/SG3 33 stycken Junkers Ju 87 D5 Stuka
* II/JG54 29-62 stycken Focke-Wulf Fw 190 A6
* I/SG5 16 stycken Focke-Wulf Fw190 F3 och F8
* I/NaGr5 1-8 stycken Messerschmitt Bf 109 G8
* Till förbandet hörde också TGr 10, ett transportförband med 35 stycken Savoia Marchetti SM.81/AR och ett varierande antal andra transport- och spaningsplan.

Tyskarnas andel av förstörda sovjetiska vagnar ligger någonstans mellan hälften till hela två tredjedelar. Stukas fungerade alldeles utmärkt som pansardödare så länge tyska Fw 190/Bf 109 samt finska Bf 109 etablerade ett tillfälligt luftherravälde så att de kunde operera. Då som nu kan pansar endast överleva om antingen ett luftherravälde etableras, eller om pansarförbanden har ett tillräckligt starkt luftvärn.
Senast redigerad av Fennicum 2008-07-07 kl. 20:31.
Citera
2008-07-07, 20:57
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Onödigt att sitta o diskutera tyska stridsvagnar när den mest effektiva stridsvagnen någonsin skickade de tyska stridsvagnarna ner i diket; den ryska T-34:an. Säg mig en stridsvagn som har varit mer överlägsen i strid för sin tid?

Tja, eftersom T-34/76:an var underlägsen samtida Pzkw III och Pzkw IV,
så blir mitt korta svar:

De flesta stridsvagnar.

Citat:

Grotesk lögn.
Tyskarna slog ut 3-4 sovjetiska stridsvagnar för varje egen förlust.

Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Hur förklarar du detta faktum rent matematiskt, var det tyska pv-pjäser som slog ut dom ryska stridvagnarna?

Det var det i.o.f.s., precis som det var sovjetiska pvpjäser som slog ut tyskt pansar.

Citat:
Det andra du sade om stridsutrymmet är fel, då Merkavavagnen är anpassad för optimal överlevad för besättningen.

Jag kan inte se något felaktigt i Jeckes inlägg,
eller att detta skulle stå i motsatsförhållande till att general Tal
lade mycket vikt vid besättningens överlevnadsmöjlighet.
Citera
2008-07-07, 21:06
Medlem
one-weaks avatar
challanger 2
eftersom teknologi blir bättre med åren, så måste ju den vara bäst?
Senast redigerad av one-weak 2008-07-07 kl. 21:38.
Citera
2008-07-07, 22:14
Medlem
Friedensengels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av one-weak
challanger 2
eftersom teknologi blir bättre med åren, så måste ju den vara bäst?

Var det inte en Challenger II som blev utslagen av en RPG av något slag(?) genom fronten?
Citera
2008-07-07, 22:56
Medlem
Neus avatar
Den tidiga T-72 borde räknas som en av de absolut bästa om man ska jämföra med dåvarande motsvarigheter. T-72 var vida överlägsen sin amerikanske motsvarighet M60. Bland annat så var T-72 mycket lägre än M60 något som säkert skulle visa sig vara en fördel om de skulle rycka fram över de tyska slätterna. Dessutom så var stridsvagnen relativt snabb, vilket skulle fylla sin funktion då de västtyska och amerikanska divisionerna skulle omringas och förgöras. Förövrigt så skulle de från Tjeckien i princip kunna nå Wiesbaden på en fylld tank.

EDIT: Sen kan man väl fundera på hur T-72or hade klrat sig mot Leopolds.
Senast redigerad av Neu 2008-07-07 kl. 23:03.
Citera
2008-07-08, 17:51
Bannlyst
Om man ska tro på Discovery's 'Top Ten: Tanks.' så är Leopard 2 den bästa vagnen i världen. Det var svenska värnpliktiga som stod för "uppvisningen".

Fö var strv 103 med i top tio också.
Citera
2008-07-08, 17:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wronkan
Om man ska tro på Discovery's 'Top Ten: Tanks.' så är Leopard 2 den bästa vagnen i världen. Det var svenska värnpliktiga som stod för "uppvisningen".

Fö var strv 103 med i top tio också.

Där har vi två skäl till att inte tro på just den listan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in