2006-08-10, 14:30
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Det är även intressant att han ger ett högt betyg åt T-72, som blivit ganska utskälld efter Libanonkriget 1982 och Gulfkriget 1991. Han nämner att han mötte T-72 i strid två gånger, och båda gångerna blev hans Chieftainvagn träffad (ena gången utslagen). Chieftain har dock inte kompositpansar, till skillnad från de vagnar som T-72 mött i andra krig.

Finnarna har ju en ansenlig mängd T-72-or och såvitt jag vet så är de ganska nöjda med den? Så det handlar väl som vanligt lite vad man gör med den och hur bra utbildad besättningen/befälen är.
Citera
2006-08-11, 23:59
Medlem
Friedensengels avatar
Tänkte bara på vad Ormen Långe sade om Ardenneroffensiven, och möjligheten om att transportera fram bränsle till denna. Det är väl ett vedertaget faktum militärhistoriker världen över att offensiven i princip grundades på antaganden om att erövra allierade bränsledepåer?
Citera
2006-08-12, 00:12
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Finnarna har ju en ansenlig mängd T-72-or och såvitt jag vet så är de ganska nöjda med den? Så det handlar väl som vanligt lite vad man gör med den och hur bra utbildad besättningen/befälen är.
Det beror också vilken version av T-72 man har, de Finska är betydligt mer moderna än de Irak hade.
Citera
2006-08-12, 08:17
Moderator
Strix m/94s avatar
Tillåt mig...

...bjuda på synpunkter angående "osthyveln" från den verklige experten. Så kan diskussionen om s-vagnen vara över en gång för alla sedan.
http://www.forsvarsframjandet.org/FMF-98-4/Strv-103.htm
Citera
2006-08-12, 13:50
Medlem
Ankdammsmans avatar
Hahaha! Jag har läst den innan, och det är verkligen en sågning som heter duga. Nej, sågning är för milt. Avrättning passar bättre.

Men räkna inte med att det är färdigdiskuterat om S-vagnens förträfflighet förrän Discovery slutar reprisera sitt Topp 10-program. :)
Citera
2006-08-12, 14:44
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...bjuda på synpunkter angående "osthyveln" från den verklige experten. Så kan diskussionen om s-vagnen vara över en gång för alla sedan.

Hehe....det var ord och inga visor det.

Gillar citatet:

Citat:
Vi måste se till att det ej blev känt vilken dålig stridsvagn armén hade.
Citera
2006-08-13, 22:11
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94

Å andra sidan finns det andra officerare som tjänstgjorde på vagnen
som har mer positiva saker att säga om vagnen:

Strv 103 – ett ”Ess” (S) i stridsvagnsleken
Citera
2006-08-14, 02:10
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Å andra sidan finns det andra officerare som tjänstgjorde på vagnen
som har mer positiva saker att säga om vagnen:

Strv 103 – ett ”Ess” (S) i stridsvagnsleken

Jo, han verkar ju nästan mer än lovligt förälskad i den...

Citat:
Det är i stället så att strv 103 under en period av ca 10 år, (1970-1980) var en stridsvagn som var helt överlägsen de huvudstridsvagnar som förekom i övriga delar av världen.
Citera
2006-08-15, 22:40
Medlem
Mr.Robotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball

Jo, en hel del av dom finns kvar och används säkert i träning trots att man skaffat nya Leoparder. Eftersom jag inte var i ett pansarförband i lumpen utan var kustjägare kan jag ju inte direkt säga hur dom var i drift etc. men dom verkade i alla fall jävligt kapabla när dom kom rännande emot en i 80km/h

Hur ligger det till med nya ryska T-90 då? Den verkar ju verkligt bra, men har den haft chans att bevisa sig i fält?
Citera
2006-08-15, 22:48
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Roboto
Jo, en hel del av dom finns kvar och används säkert i träning trots att man skaffat nya Leoparder. Eftersom jag inte var i ett pansarförband i lumpen utan var kustjägare kan jag ju inte direkt säga hur dom var i drift etc. men dom verkade i alla fall jävligt kapabla när dom kom rännande emot en i 80km/h

Hur ligger det till med nya ryska T-90 då? Den verkar ju verkligt bra, men har den haft chans att bevisa sig i fält?
T-90 är även den en fortsättning av T-72.
Citera
2006-08-15, 23:10
Medlem
KimNeilJungs avatar
Låt mig gå en aningens O.T.
Jag sökte men hittade inte att detta nämnts i tråden. Pansarmuseét i Axvall har en ganska förnäm samling med stridsvagnar som är väl värt ett besök.
Utställningen ger inte mycket mer info än vad du få historieinformation om bilarna hos din bilhandlare. Viss förkunskap gör sålunda det hela mycket roligare. Museét är i princip ett antal garage med stridsvagnar och liknande utställt på rad. INte Imperial War Museum alltså.
http://www.pansarmuseet.se/
Ibland åker jag dit och klappar på Hetzer som står där.
Tillbaks till ämnet.
Citera
2008-07-06, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Otroligt onödig fråga och så många felaktiga svar...

Kungstigern såklart!
Kungstigern var alldeles för tung den kunde inte köra över några broar utan att dom rasade och var förmodligen extremt dyr att tillverka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in