• 3
  • 4
2023-06-19, 22:21
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Det gick nästan två månader innan jag dök upp på deras kontor för att skälla ut dem och säga upp kontot, då de inte har hjälpt mig, och det tog flera samtal för att få fram basala saker. En av deras kundstjänstmedarbetare var dessutom otrevlig. Ingen av dem hade nämnt att kontot inte ens fanns kvar, vilket jag fick reda på först när jag gick in oanmäld för att säga upp kontot med omedelbar verkan pga deras dåliga bemötande. Jag har fortfarande inte fått något argument för detta, utöver att de inte har fått in detta, vilket betyder att de antingen ljuger, eller så har posten slarvat bort två viktiga brev på raken.
Det här du beskriver låter oacceptabelt. Hederliga arbetare ska få tydliga underrättelser innan de behandlas som brottslingar. Det är så vämjeligt vederstyggligt bemötande som vi vanliga kunder får i denna kontext.
Citera
2023-06-19, 22:37
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Det här du beskriver låter oacceptabelt. Hederliga arbetare ska få tydliga underrättelser innan de behandlas som brottslingar. Det är så vämjeligt vederstyggligt bemötande som vi vanliga kunder får i denna kontext.

Det här är inte det enda jag har råkat ut för. En annan bank stängde ner mitt BankID medan jag försökte betala en faktura online. Jag befann mig inte ens i Sverige, och det tog två år innan jag återvände till Sverige och sade upp kontot omedelbart. Jag hade även råkat ut för stöld, och banken vägrade spärra mitt kort. Jag förlorade en del pengar under några månader, men jag kunde inte se det förrän långt senare när jag begärde utdrag den perioden jag inte hade tillgång till transaktionslistan. De bad mig att ringa dem för spärr av kort, men jag frågade dem hur man ringer utan telefon, vilket jag inte fick svar på.

Jag har Revolut nu, men tyvärr kan man inte ha BankID där. Där har jag blivit väl behandlad åtminstone.
Citera
2023-06-19, 22:47
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Det här är inte det enda jag har råkat ut för. En annan bank stängde ner mitt BankID medan jag försökte betala en faktura online. Jag befann mig inte ens i Sverige, och det tog två år innan jag återvände till Sverige och sade upp kontot omedelbart. Jag hade även råkat ut för stöld, och banken vägrade spärra mitt kort. Jag förlorade en del pengar under några månader, men jag kunde inte se det förrän långt senare när jag begärde utdrag den perioden jag inte hade tillgång till transaktionslistan. De bad mig att ringa dem för spärr av kort, men jag frågade dem hur man ringer utan telefon, vilket jag inte fick svar på.

Jag har Revolut nu, men tyvärr kan man inte ha BankID där. Där har jag blivit väl behandlad åtminstone.

Vi kan här konstatera att det brister brutalt i informationsöverföringen. Faktum är att det i och med den digitala kommunikationen numera förekommer brister som vi absolut inte skulle kunna acceptera förr i tiden, men som tydligen anses helt normalt idag. Man kan komma undan med i stort sett vad som helst. Banker kan i nutid gömma sig bakom bortförklaringar som att det är kundens anvar, trots att det är banken själv som felar i sin kommunikation. Det är vidrigt.
Citera
2023-06-19, 22:56
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Vi kan här konstatera att det brister brutalt i informationsöverföringen. Faktum är att det i och med den digitala kommunikationen numera förekommer brister som vi absolut inte skulle kunna acceptera förr i tiden, men som tydligen anses helt normalt idag. Man kan komma undan med i stort sett vad som helst. Banker kan i nutid gömma sig bakom bortförklaringar som att det är kundens anvar, trots att det är banken själv som felar i sin kommunikation. Det är vidrigt.

Jag har aldrig brytt mig om bankfrågor, men nu vill jag trycka ner dem politiskt, genom att bli mer selektiv politiskt. Jag jobbar själv i finansbranschen och vi tvingas skicka ut KYC/AML till våra kunder också som blir förbannade. Till de som är mest irriterade säger jag bara att de får kontakta partier eller rösta på alternativ som vill förändra detta.
Citera
2023-06-19, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av room6527
Du kan glömma Nordea:s "telefonservice", det är Sveriges mest nedsablade telefonväxel.
Exempelvis måste du alltid slå personnummer först, sen lyssna på massa uppmaningar typ inspelade samtal och kundundersökningar, för att sen få rösten att man kommit i telefonkö, med väntetid 15-55min, MEN nästan uteslutande säger rösten, alla linjer är f.n upptagna, v.g försök igen senare.

Inse alltså hur man blockerar en hel telefonväxel genom att köra hela proceduren och sen lägga på, för att istället direkt meddela direkt i första svaret att alla linjer är upptagna, dom låser alltså upp varje uppringare någon minut för att köra alla standardfraser, istället för att direkt meddela överbelastning.

Däremot har jag fått en misstanke nu, vi köpte en beg bil för 2 veckor sen där jag bollade 20k mellan Nordea och Länsförsäkringar då säljaren ville ha summan via Swish, som jag var tvungen att utöka swish-limiten och då göra 2 utbetalningar a 10k, vilket var en jävla cirkus, antar att detta triggade någon snokrobot på Nordea som sen drog igång en automatiserad spärr, eftersom Nordea inte kontaktat mig om ev frågor.

Här får du då ange källa, då du i andra trådar även påstått saker som inte stämt och heller aldrig länkat källa till. Det är solklart i mitt fall att Nordea ALDRIG hört av sig innan avstängningen skedde så dina 14 dagars"respit'" saknar alltså grund.
Trams. Har ringt Nordea 50 ggr. Aldrig några problem. Steppa upp lite.
Citera
2023-06-20, 09:43
Medlem
room6527s avatar
Nordea:s nya internetbank dras med en bugg.

När jag loggar in finns det en meddelande-symbol uppe i höger fält, när jag läst detta meddelande försvinner sen denna symbol. Loggar jag sen in på nytt finns ingen symbol eller länk att klicka på deras sida för att hitta meddelanden, den göms undan. I stället får man gå in på sökmotorn, som då länkar till en sökrobot, som i sin tur fiskar upp meddelanden igen.....

Och kundtjänst svarar med goddag yxskaft:
Citat:
Hej,

Tack för ditt meddelande.
Vi kan se att du uppdaterat dina kunduppgifter och nu har tillgång till nätbanken igen.
Via länken nedan kan du läsa om varför vi ställer frågor.

https://www.nordea.se/privat/kundser...en-fragor.html

Med vänlig hälsning
Nordea

Och i deras bifogade länk anges följande:
Citat:
Har din nätbank och mobilbank blivit blockerad?

För kunder som fått frågor vid upprepade tillfällen utan att svara måste vi tillfälligt blockera nätbanken eller mobilbanken, eftersom vi enligt lag inte får tillhandahålla banktjänster till kunder vi inte känner. Blockeringen hävs när kunden har svarat på våra frågor.

Problemet var som sagt att Nordea inte ställt några frågor, utan bara stängde av.
Det finns inga loggar som kan påvisa kontaktförsök från Nordea:s sida, utan nu länkar Nordea bara till en text som saknar grund för åtgärd, istället blir det en moment 22 situation
Citat:
Ursprungligen postat av Djuse
Trams. Har ringt Nordea 50 ggr. Aldrig några problem. Steppa upp lite.
Om man ringer från mobil, fast analog lina eller ip-telefoni till samma nummer SAMTIDIGT, får man 3 helt olika svarstider, dessutom stor skillnad för mobiler beroende på om det är Telia,Tele2 eller 3. Vi testade faktiskt på jobbet igår där vi har både analogt och ip samt olika mob-abonnemang då jag fick en väntetid på c:a 40 min med Telia först och ip telefonen var 11 minuter.

IP gick snabbast medans Telia mobil hade sämst, och tyvärr råkar jag ha just Telia, också en detalj när det rör kundtjänst på banker. Varför kan jag inte svara på, bör vara någon säkerhetsinställning etc.
Senast redigerad av room6527 2023-06-20 kl. 09:52.
Citera
2023-06-20, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av room6527
Nordea:s nya internetbank dras med en bugg.

När jag loggar in finns det en meddelande-symbol uppe i höger fält, när jag läst detta meddelande försvinner sen denna symbol. Loggar jag sen in på nytt finns ingen symbol eller länk att klicka på deras sida för att hitta meddelanden, den göms undan. I stället får man gå in på sökmotorn, som då länkar till en sökrobot, som i sin tur fiskar upp meddelanden igen.....

Och kundtjänst svarar med goddag yxskaft:

Och i deras bifogade länk anges följande:

[/i] Problemet var som sagt att Nordea inte ställt några frågor, utan bara stängde av.
Det finns inga loggar som kan påvisa kontaktförsök från Nordea:s sida, utan nu länkar Nordea bara till en text som saknar grund för åtgärd, istället blir det en moment 22 situation

Om man ringer från mobil, fast analog lina eller ip-telefoni till samma nummer SAMTIDIGT, får man 3 helt olika svarstider, dessutom stor skillnad för mobiler beroende på om det är Telia,Tele2 eller 3. Vi testade faktiskt på jobbet igår där vi har både analogt och ip samt olika mob-abonnemang då jag fick en väntetid på c:a 40 min med Telia först och ip telefonen var 11 minuter.

IP gick snabbast medans Telia mobil hade sämst, och tyvärr råkar jag ha just Telia, också en detalj när det rör kundtjänst på banker. Varför kan jag inte svara på, bör vara någon säkerhetsinställning etc.

Anmäl då förfarandet till FI. I anmälan skriver du att banken blockerar dig som kund och din privatekonomi utan anledning. Du skriver att det inte finns några bevis i form av loggar eller dokumentation som gör gällande att du inte har följt bankens uppmaning. Sedan byter du helt enkelt bank då Nordea som sagt är Nordkorea och är ingen seriös bank att ha och göra med om man har viktiga saker att ta hand om.
Citera
2023-07-04, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Det här är så sjukt. Vi behöver verkligen något liknande "the fifth" i staterna, så att när man blir misstänkt för pengatvätt och får den här sortens misstänksamma frågor borde man verkligen ha rättigheten att inte svara på dom.

Även i Sverige gäller åtminstone att man inte får straffas förrän det varit något slags bevis om skuld (dvs man får tillfälligt gripas men snabbt måste något slags överprövning ske av åklagare och domstol), men det gäller brottmål.

Men bankernas penningtvättarjakt grundas i avtalsrätt, där bankerna fåtts att skriva in i sina avtal att de får spärra och säga upp kunder som de vill vid misstanke om penningtvätt, dvs brottslig verksamhet, och själva överpröva fallen med egen tidsplan, utan praktisk överklagandemöjlighet, och i samband med det bryta mot eller utnyttja kryphål i mängder med andra lagar eller tvinga kunder göra det.
Avtalsrätten har inte samma rättssäkerhet.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in