2023-06-19, 19:41
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Precis, frågorna kommer typ en gång om året lr vartannat år. Men man vet inte när dem kommer.

På t.ex. LF kan du frivilligt gå in o svara på penningtvättformuläret när som helst för att "nolla" respittiden. (vilket är utmärkt om du ska ut o resa).

Tror inte det går på Nordea, om de inte lagt in det på nya internetbanken.

Definitivt detta som triggat.
Eftersom nordea inte kan se kontohavare på ditt LF konto så blir det som att du skickar bort pengar till okänd.
Samma när pengar kommer in, då är det också okänd person.

De kan givetvis kontakta varandra vid t.ex. utredningar och felskickningar för att ta rätt på vem som skickat lr tagit emot, men man stänger hellre av en kund än drar igång en kostsam penningtvättutredning.
Beror nog lite på historiken sedan tidigare. Jag har "öppnat" Nordea för större överföringar och bollat 500k - 700k i bland utan konstigheter. Men du har rätt i att när de kommer med dessa dumma frågor någon gång vartannat år eller så bör man svara snabbt. Brukar få mail att jag har notiser i Internetbanken. Har ca. 10 olika banker.. och de skickar dumma frågor i varierande rytm, men en gång i månaden har jag aldrig varit med om.

Lite kul en gång när Nordea frågade mig vem den här Joakim Von Onanikrem är som fört över en större summa? Det är Jag sa jag bara.. så ramlade poletten ner hos banktjänstemannen. (Har tre förnamn)
Citera
2023-06-19, 19:54
Medlem
oiiihs avatar
samma sak för mig .får några är sedan,,men annan bank...trevligt...poff borta.....vad har jag gjort..inte använt kontot..? det kan du inte ha..fick man till svar..............och ett brev på posten.
Citera
2023-06-19, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Med anledning av TS inlägg så ringde jag Nordea angående mitt eget sparkonto. Jag satt i telefon med dem i över en halvtimme. Jag var tvungen att öppna tillgång till mitt konto via BANK-id och det var oerhört komplicerat och bankens support hade inte ens själva koll på hur det fungerar och dom gjorde fel flera ggr bland annat startade ett personkonto till mig av misstag som inaktiverades efterråt. Jag har själv haft konto på Nordea sedan dett hette PK-banken, riktigt bajsdåligt att det fungerar på det här sättet. Jag fick nu även i supporten svara på alla idiotiska frågor tex om jag är svensk medborgare, och om jag vill spara pengar...det är ju helt befängt att behöva svara på sådant trams om och om igen.

Men det handlar ju om att bekämpa penningtvätt och terrorism säger man, så då måste dom jävlas med vanligt folk, i storbankens ögon är man visst som småsparare skyldig till brott tills motsatsen bevisats. 😂

Ja, jag själv flydde från Nordkorea för 20 år sedan då de plötsligt böt företagsledning och började trilskas med det ena och det andra. Jag såg till att ett dussin föreningar böt från Nordkorea-företag av samma anledning. Nordkorea-företag är ätter värre och det tar nästan ett helt år att förnya firmatecknare. Föreningarna hinner byta styrelse igen innan Nordkorea-företag godkänner den senaste ändringen.

Swedbank och Nordkorea är de två banker man absolut inte ska ha något att göra med då de inte har någon kundkännedom utåt.

TS, få tillgång till dina pengar och sedan säger du till dem att du prompt säger upp dina konton pga dålig service. Det finns betydligt säkrare och bättre banker för privata personer att hålla till på. Det är även Norkorea och Swedbank som är de som har drivit igenom att körkort inte är en giltig ID-handling hos bankerna. Tur är har polismyndigheten kontrat med att de inte tar emot bankernas egna ID-kort.
Citera
2023-06-19, 19:59
Medlem
Eoppoyzs avatar
Min bank stängde ner mig trots att jag hade skickat in mina papper om deras frågor om penningtvätt. Jag skickade in det två gånger. Det var SEB dock.
Citera
2023-06-19, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Lite kul en gång när Nordea frågade mig vem den här Joakim Von Onanikrem är som fört över en större summa? Det är Jag sa jag bara.. så ramlade poletten ner hos banktjänstemannen. (Har tre förnamn)

Det är då man stället motfrågan: "Du erkänner därmed att ni på Nordea inte har någon kundkännedom alls över era förvaltade pengar?" "Hade ni haft kännedom om era transaktioner hade ni vetat vem det var"
Citera
2023-06-19, 20:10
Medlem
På ämnet, om ett konto blir nedstängt/spärrat hos Bank X och man vill öppna hos Bank Y - är det en smidig process eller krånglar bank Y också med frågor om pengarnas ursprung vid öppning? Har Bank X rätt att "ta" pengarna om man inte kommer in med 100% korrekt underlag?

Mvh ett hundratals transaktioner på spelsidor jag inte minns längre. Dessutom ett par konton nedstängda pga multipla sådana när man blivit limiterad. Svårt att få ut kontoutdrag från de sidorna.
Citera
2023-06-19, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av room6527
Har svårt att tro att dom missar b-post, email eller meddelande i appen för Nordea samt kontosidan.
Inte någonstans spår av någon "kundkännedom". Och jag minns samtalet tydligt att det var just "kundkännedom" iom att jag gick över beloppsgränsen på Swish och körde 2ggr 10k.

Som sagt, BYT BANK!
När tillräckligt många byter från Swebank och Nordkorea till de mer seriösa mindre bankerna så kommer de snart att vara lite mer försiktiga med sina kunder.

Du ska kunna köpa en bil utan att få hundra frågor efteråt. På tal om det, är det någon som har testat att driva med Nordkorea och svara att man är president i något land, man är en fyrstjärnig general och att man givetvis har tillgångar i Österrike samt att man givetvis ger 50 000kr till Ryssland varje lön?
Citera
2023-06-19, 20:50
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Du ska kunna köpa en bil utan att få hundra frågor efteråt. På tal om det, är det någon som har testat att driva med Nordkorea och svara att man är president i något land, man är en fyrstjärnig general och att man givetvis har tillgångar i Österrike samt att man givetvis ger 50 000kr till Ryssland varje lön?
För 20-25 år sedan när de började med dessa dumma frågor så fick jag frågan när jag hämtade ut. 25 - 35 ish k,cash. Vad skall du göra? Köpa burgare på donken svarade jag. Så var det klart, dock var de dumma frågorna i sina lindor då. Idag skulle jag inte göra det för man vet aldrig om de låser ihop hela skiten och då sitter man där med skägget i brevlådan, man är ju inte i någon maktposition...
Citera
2023-06-19, 21:32
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Det handlar nog mindre om att jävlas med folk och mer om att de har en lagstadgad skyldighet att se till att deras kunder inte sysslar med sådana olagligheter. Banken är hellre lite jobbig mot sina kunder än att riskera att betala miljonbelopp p.g.a. att det inte har uppfyllt sina skyldigheter.
Jag anser att jag fick ett trevligt bemötande hos Nordea i deras telefonsupport, även om de hade dålig koll själva, vilket är ganska dåligt. Min kritik ligger i att banken brister grovt i kommunikationen med kunderna. Om det handlar om frågeformulär som handlar om att kunden skall få sitt konto spärrat om det inte besvaras så anser jag att det minsta man kan begära är att banken åtminstone ger ut tydlig information om när och hur och var frågorna skall besvaras. Detta helt oberoende av hur dumma frågorna än är. Det är inte bara jag som anser att detta fungerar uselt, Nordea håller med mig. Nordea medgav i telefonsupporten till mig att informationen angående frågorna fungerar dåligt och att vägledningen är bristfällig.

I 99,9% av fallen är deras kunde varnliga hederliga Svenssons, inte så sällan gamla människor med vanliga jävla sparkonton. Så man kan ju förvänta sig att de åtminstone har vett att förse dessa kunder med relevant, tydlig information till kunderna vad som skall göras innan kundernas konton spärras, innan de behandlas kriminella. Så har inte skett, och det tycker jag är rejält uselt.

Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Min bank stängde ner mig trots att jag hade skickat in mina papper om deras frågor om penningtvätt. Jag skickade in det två gånger. Det var SEB dock.
Vilka argument hade dom till försvar för sitt agerande som innebar att de behandlar dig som kriminell, trots att du gjort allt rätt?
Senast redigerad av Pinoputchin 2023-06-19 kl. 21:57.
Citera
2023-06-19, 21:34
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
För 20-25 år sedan när de började med dessa dumma frågor så fick jag frågan när jag hämtade ut. 25 - 35 ish k,cash. Vad skall du göra? Köpa burgare på donken svarade jag. Så var det klart, dock var de dumma frågorna i sina lindor då. Idag skulle jag inte göra det för man vet aldrig om de låser ihop hela skiten och då sitter man där med skägget i brevlådan, man är ju inte i någon maktposition...

Nu är det ju inte bankernas "dumma frågor" utan något som grundar sig i svensk lagstiftning utifrån EU-regler. Det borde även en elev på säris förstå.

https://www.swedishbankers.se/foer-b...aella-fraagor/
Citera
2023-06-19, 21:41
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Beror nog lite på historiken sedan tidigare. Jag har "öppnat" Nordea för större överföringar och bollat 500k - 700k i bland utan konstigheter. Men du har rätt i att när de kommer med dessa dumma frågor någon gång vartannat år eller så bör man svara snabbt. Brukar få mail att jag har notiser i Internetbanken. Har ca. 10 olika banker.. och de skickar dumma frågor i varierande rytm, men en gång i månaden har jag aldrig varit med om.

Citat:
Ursprungligen postat av Iifyousayso
Nu är det ju inte bankernas "dumma frågor" utan något som grundar sig i svensk lagstiftning utifrån EU-regler. Det borde även en elev på säris förstå.

https://www.swedishbankers.se/foer-b...aella-fraagor/
Väljer att citera mig själv då jag inte ids skriva det två gånger. Väljer även att inte förolämpa elever på särskola med att jämföra dem med den bankmannen. Var det du?

Som jag skrev tidigare, har ca. 10 olika banker och skyfflar över större summor på dem alla. Men det här stod ut som ovanligt dumt. Var det DU?
Citera
2023-06-19, 22:16
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin

Vilka argument hade dom till försvar för sitt agerande som innebar att de behandlar dig som kriminell, trots att du gjort allt rätt?

Det gick nästan två månader innan jag dök upp på deras kontor för att skälla ut dem och säga upp kontot, då de inte har hjälpt mig, och det tog flera samtal för att få fram basala saker. En av deras kundstjänstmedarbetare var dessutom otrevlig. Ingen av dem hade nämnt att kontot inte ens fanns kvar, vilket jag fick reda på först när jag gick in oanmäld för att säga upp kontot med omedelbar verkan pga deras dåliga bemötande. Jag har fortfarande inte fått något argument för detta, utöver att de inte har fått in detta, vilket betyder att de antingen ljuger, eller så har posten slarvat bort två viktiga brev på raken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in