Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-06-19, 13:08
Medlem
room6527s avatar
Hej.

Skulle betala räkningarna som vanligt via internet-banken. Upptäcker då att Nordea stängt av mig utan att på något sätt meddela mig om detta och Nordea har alla mina uppgifter i kontaktväg. Ursäkten verkar vara "penningtvättslagen", men här hamnar jag nu i en moment 22 situation.

Först meddelar Nordea att kontot ska öppnas så fort jag svarat på frågorna inom 5-10 min(se 1), för att sen 3 rader ner (se 1) istället meddela att mitt konto öppnas upp först dagen efter

När jag ska logga in för att besvara frågorna (se 2) med mitt personnummer ska jag då använda en startkod som för mig är helt okänd, var finns den, jag kan alltså inte besvara frågorna !

Ringer det nummer som anges, anger mitt personnummer, och får höra en automatröst som meddelar väntetid på 42 minuter. Ingen uppringningsservice finns på detta nummer och efter just 42 min som jag ringt via mobilen för en kostnad, blir jag frankt nedkopplad. Ringer sen igen, och får då beskedet att prova igen senare.

Jag minns att jag svarat just på frågor gällande penningtvätt tidigare, så i mitt fall handlar då denna cirkus om någon jävla uppdatering, det verkar alltså som det är ett program som helt enkelt fimpar mina konton efter viss tidsrymd.

Bifogar en skärmdump på eländet, klicka på bild för förstoring.
https://imgur.com/a/aqg43JO

Så, hu många här som har Nordea har råkat ut för detta och hur fan ska man få tag i en startkod ?
Kan man anmäla Nordea, det här är ju direkt skadligt för mig om jag inte kan betala räkningarna inom utsatt tid, och nu är vi bara 4 dar från den stora midsommarhelgen.
Citera
2023-06-19, 13:12
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av room6527
Hej.

Skulle betala räkningarna som vanligt via internet-banken. Upptäcker då att Nordea stängt av mig utan att på något sätt meddela mig om detta och Nordea har alla mina uppgifter i kontaktväg. Ursäkten verkar vara "penningtvättslagen", men här hamnar jag nu i en moment 22 situation.

Först meddelar Nordea att kontot ska öppnas så fort jag svarat på frågorna inom 5-10 min(se 1), för att sen 3 rader ner (se 1) istället meddela att mitt konto öppnas upp först dagen efter

När jag ska logga in för att besvara frågorna (se 2) med mitt personnummer ska jag då använda en startkod som för mig är helt okänd, var finns den, jag kan alltså inte besvara frågorna !

Ringer det nummer som anges, anger mitt personnummer, och får höra en automatröst som meddelar väntetid på 42 minuter. Ingen uppringningsservice finns på detta nummer och efter just 42 min som jag ringt via mobilen för en kostnad, blir jag frankt nedkopplad. Ringer sen igen, och får då beskedet att prova igen senare.

Jag minns att jag svarat just på frågor gällande penningtvätt tidigare, så i mitt fall handlar då denna cirkus om någon jävla uppdatering, det verkar alltså som det är ett program som helt enkelt fimpar mina konton efter viss tidsrymd.

Så, hu många här som har Nordea har råkat ut för detta och hur fan ska man få tag i en startkod ?
Kan man anmäla Nordea, det här är ju direkt skadligt för mig om jag inte kan betala räkningarna inom utsatt tid, och nu är vi bara 4 dar från den stora midsommarhelgen.

Har du sysslat med penningtvätt eller andra olagligheter som innefattar pengar och dina konton?
Citera
2023-06-19, 13:16
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Hej.

Jag har varit inne och svarat på frågor angående mitt sparkonto på Nordea då loggade jag in med bank-id på deras hemsida (men det var mycket svårt att hitta rätt), det är den typ av frågor som du pratar om. Jag har dock ingen infomation om hur ofta jag skall svara på frågorna, det borde dom ju informera om innan det skall ske kan man tycka. Ganska frapperande att dessa banker kan stänga våra konton hur som helst.
Senast redigerad av Pinoputchin 2023-06-19 kl. 13:25.
Citera
2023-06-19, 13:16
Medlem
sebnies avatar
Du behöver gå till ett fysiskt bankkontor och legitimera dig.
De kommer sedan skicka en "startkod" brevledes till dig via rekommenderad post.

Anledningen till att de stängt kontot är för att du inte svarat på frågorna i tid.
När banken skickar ut frågorna har du 14 dagar på dig att svara.
Loggar du då bara in på banken 1 ggr i månaden så åker du ut.

Du måste således logga in en gång i veckan åtminstonde. Det kommer inget "meddelande" utan du måste själv kolla manuellt.
Citera
2023-06-19, 13:20
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie

Anledningen till att de stängt kontot är för att du inte svarat på frågorna i tid.

Du måste således logga in en gång i veckan åtminstonde. Det kommer inget "meddelande" utan du måste själv kolla manuellt.

Gäller samma sak sparkonton? Så om en pensionär har pengar sparade så ska dom in och svara på frågor 12 ggr om året annars blir dom av med tillgängligheten till sina egna pengar?
Citera
2023-06-19, 13:46
Citat:
Hej.

Det är nog ingen ide att stämma banken och dra igång en process mot dom. Eftersom banken har lagen på sin sida så kommer dom förmodligen i slutändan att vinna och då blir du ännu fattigare i slutändan när du skall betala deras advokatkostnader.

Jag har varit med om samma sak som dig faktiskt och hade typ bara några hundralappar på mitt Nordea personkonto. Jag svarade på frågorna och fick tillgång till Internetbanken direkt efteråt. Det dom sedan har skrivit nedan är för att gardera sig att du senast får tillgång till kontot nästa dag om dom behöver utreda någonting som du angivit i frågeunderlaget.

Med andra ord svarar du på frågorna vilket tar 8-10 min och sedan får du senast nästa dag tillgång till Internetbanken igen. Om du inte kan logga in då heller så kan du räkna med att dom har något mer på dig och då kan du inte förvänta dig att dom öppnar kontona till dig, förrän den utredningen då är klar.

Jag håller med dig om att bankerna är riktigt fula fiskar men dom har EU rätt med sig och även svensk lagstiftning i ryggen. Dom förlorar ingenting på att förhala något mot en enskild kund utan endast denne själv blir drabbad om lön kommer in på kontot och kunden ej kan komma åt sina pengar till att betala räkningar och liknande. Kanske kan dom rekommendera dig att ansöka om deras kreditkort undertiden utredning pågår, så du kan betala dina räkningar, skämt å sida.
Citera
2023-06-19, 13:46
Medlem
room6527s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Har du sysslat med penningtvätt eller andra olagligheter som innefattar pengar och dina konton?

Nej.
Det är mitt gamla lönekonto sen 80-talet,som sen utökats med swish-konto, där jag skickar stålar till grabben rätt ofta för luncher där han inte gillar skolmaten, typ 70 spänn per tillfälle, knappast penningtvätt...

Citat:

Ingen post, inget mail, inget sms har skickats från Nordea ang "frågor".
Jag loggar in flera ggr per vecka, och skulle det finnas något meddelande blänker en ruta till.
Nordea har alltså inte hört av sig ang frågor ytan helt frankt bara stängt av.
Sen, att gå in på ett Nordea-kontor blir inte så lätt eftersom de lagt ner flera kontor av de som fanns i min närhet.
Citera
2023-06-19, 13:53
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Nej.
Det är mitt gamla lönekonto sen 80-talet,som sen utökats med swish-konto, där jag skickar stålar till grabben rätt ofta för luncher där han inte gillar skolmaten, typ 70 spänn per tillfälle, knappast penningtvätt...

Absolut inte, då borde inte banken säga så mycket så tyvärr är nog tipset att du helt enkelt sitter i deras telefonkö och löser problemet. Berätta också samtidigt om din son som ska ha pengar till lunch även om jag tycker det låter för jävligt att inte barnen kan äta maten som serveras i skolan.

Ring annars deras vanliga telefonservice och se om de kan hjälpa dig och i värsta fall kanske koppla dig vidare till rätt nummer men då via andra linjer där man slipper den långa väntetiden.
Citera
2023-06-19, 14:30
Medlem
room6527s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Absolut inte, då borde inte banken säga så mycket så tyvärr är nog tipset att du helt enkelt sitter i deras telefonkö och löser problemet. Berätta också samtidigt om din son som ska ha pengar till lunch även om jag tycker det låter för jävligt att inte barnen kan äta maten som serveras i skolan.

Ring annars deras vanliga telefonservice och se om de kan hjälpa dig och i värsta fall kanske koppla dig vidare till rätt nummer men då via andra linjer där man slipper den långa väntetiden.

Du kan glömma Nordea:s "telefonservice", det är Sveriges mest nedsablade telefonväxel.
Exempelvis måste du alltid slå personnummer först, sen lyssna på massa uppmaningar typ inspelade samtal och kundundersökningar, för att sen få rösten att man kommit i telefonkö, med väntetid 15-55min, MEN nästan uteslutande säger rösten, alla linjer är f.n upptagna, v.g försök igen senare.

Inse alltså hur man blockerar en hel telefonväxel genom att köra hela proceduren och sen lägga på, för att istället direkt meddela direkt i första svaret att alla linjer är upptagna, dom låser alltså upp varje uppringare någon minut för att köra alla standardfraser, istället för att direkt meddela överbelastning.

Däremot har jag fått en misstanke nu, vi köpte en beg bil för 2 veckor sen där jag bollade 20k mellan Nordea och Länsförsäkringar då säljaren ville ha summan via Swish, som jag var tvungen att utöka swish-limiten och då göra 2 utbetalningar a 10k, vilket var en jävla cirkus, antar att detta triggade någon snokrobot på Nordea som sen drog igång en automatiserad spärr, eftersom Nordea inte kontaktat mig om ev frågor.
Citat:

Här får du då ange källa, då du i andra trådar även påstått saker som inte stämt och heller aldrig länkat källa till. Det är solklart i mitt fall att Nordea ALDRIG hört av sig innan avstängningen skedde så dina 14 dagars"respit'" saknar alltså grund.
Senast redigerad av room6527 2023-06-19 kl. 14:35.
Citera
2023-06-19, 14:36
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Gäller samma sak sparkonton? Så om en pensionär har pengar sparade så ska dom in och svara på frågor 12 ggr om året annars blir dom av med tillgängligheten till sina egna pengar?
Man behöver inte svara på kundkännedomsfrågor varje månad. Om jag förstått Sebnie rätt så syftar han på hur ofta man måste logga in för att vara säker på att ha koll på eventuella deadlines, och alltid kunna svara på frågorna i tid.

I praktiken måste man svara på frågor någon gång vartannat år eller så, kanske. Vad jag förstått så varierar det lite på vilken sorts aktivitet banken ser på kontona.

Vad gäller din fråga om konton: ja, man måste svara på frågorna även om man bara har sparkonto(n).
Citera
2023-06-19, 14:49
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
vara säker på att ha koll på eventuella deadlines

Precis, frågorna kommer typ en gång om året lr vartannat år. Men man vet inte när dem kommer.

På t.ex. LF kan du frivilligt gå in o svara på penningtvättformuläret när som helst för att "nolla" respittiden. (vilket är utmärkt om du ska ut o resa).

Tror inte det går på Nordea, om de inte lagt in det på nya internetbanken.

Citat:
bollade 20k mellan Nordea och Länsförsäkringar

Definitivt detta som triggat.
Eftersom nordea inte kan se kontohavare på ditt LF konto så blir det som att du skickar bort pengar till okänd.
Samma när pengar kommer in, då är det också okänd person.

De kan givetvis kontakta varandra vid t.ex. utredningar och felskickningar för att ta rätt på vem som skickat lr tagit emot, men man stänger hellre av en kund än drar igång en kostsam penningtvättutredning.
Senast redigerad av sebnie 2023-06-19 kl. 14:56.
Citera
2023-06-19, 14:53
Medlem
Pinoputchins avatar
Med anledning av TS inlägg så ringde jag Nordea angående mitt eget sparkonto. Jag satt i telefon med dem i över en halvtimme. Jag var tvungen att öppna tillgång till mitt konto via BANK-id och det var oerhört komplicerat och bankens support hade inte ens själva koll på hur det fungerar och dom gjorde fel flera ggr bland annat startade ett personkonto till mig av misstag som inaktiverades efterråt. Jag har själv haft konto på Nordea sedan dett hette PK-banken, riktigt bajsdåligt att det fungerar på det här sättet. Jag fick nu även i supporten svara på alla idiotiska frågor tex om jag är svensk medborgare, och om jag vill spara pengar...det är ju helt befängt att behöva svara på sådant trams om och om igen.

Men det handlar ju om att bekämpa penningtvätt och terrorism säger man, så då måste dom jävlas med vanligt folk, i storbankens ögon är man visst som småsparare skyldig till brott tills motsatsen bevisats. 😂
Senast redigerad av Pinoputchin 2023-06-19 kl. 14:56.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in