• 4
  • 5
2024-02-28, 21:05
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemvarare
Skulle rekommendera "curly girl method" istället för saltvatten eftersom saltvatten kommer skada hårkvalitén i längden.

Uteslut alla sulfater och silikoner i produkter, använd stay in conditioner och gel.
Jag är kille och jag har inte curly hår

Nu har jag googlat och jag finner det väldigt diffust vad som förväntas åstadkomma lockarna av dom där produkterna?
https://www.cosmopolitan.com/style-b...method-how-to/
det är både dyrare och det tar för långt tid att utföra dom där steget, då riskerar
jag hellre skada mitt hår i längden
Senast redigerad av Crapmagic 2024-02-28 kl. 21:11.
Citera
2024-02-28, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Jag är kille och jag har inte curly hår

Nu har jag googlat och jag finner det väldigt diffust vad som förväntas åstadkomma lockarna?
https://www.cosmopolitan.com/style-b...method-how-to/
det är både dyrare och det tar för långt tid att utföra dom där steget, då riskerar
jag hellre skada mitt hår i längden

Ifall du tror att du inte kan använda en metod för att du är kille för du skylla dig själv. Funkar både på lockigt och mindre vågigt hår.

Är bara att byta ut shampo och balsam till utan sulfat och silikon och sen krama in lite gel i håret när du torkar de.

Finns många märken men skulle rekomendera Noughty, vill du köra på en budgetversion finns Barnängen.

Det som åstadkommer lockarna är att man undviker de hårda kemikalierna som tvättar bort de naturliga oljorna som behövs för att håret ska locka sig. Alltså naturliga oljor på hårstrået, inte i skalpen. Du kommer inte gå runt och vara flottig
Citera
2024-02-28, 21:51
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ifall du tror att du inte kan använda en metod för att du är kille för du skylla dig själv. Funkar både på lockigt och mindre vågigt hår.
Jag kände mig bara provocerad att dom döpte en unisex metod till "girl" givetvis

Citat:
Är bara att byta ut schampo och balsam till utan sulfat och silikon och sen krama in lite gel i håret när du torkar de.

Finns många märken men skulle rekomendera Noughty, vill du köra på en budgetversion finns Barnängen.
Jag läser på min Barnängens kokosnötschampo flaska och det innehåller Sodium laureth sulfat (Sodium är ju salt) är det vad som åsyftas ska undvikas?
Keratin schampo innehåller samma, jag tror alla schampon gör det

Inget silikon hittade jag i Keratin & Barnängens schampo dock

Krama in lite?? det behövs gel i hela håret om det ska kunna ersätta saltvatten, med gel kommer stråna vartfall klibba ihop sig mer än med saltvatten och håret kommer ge intryck av att ha mindre volym och vara mer kompakt, veta fasen om hårgel kan stelna dom uppstådda naturliga lockarna utan att förstöra & räta ut dom snarare, det krävs en jävla fingertoppskänsla?.

Citat:
Det som åstadkommer lockarna är att man undviker de hårda kemikalierna som tvättar bort de naturliga oljorna som behövs för att håret ska locka sig. Alltså naturliga oljor på hårstrået, inte i skalpen. Du kommer inte gå runt och vara flottig
Definitionen av fett hår är inte att skalpen blivit fet, utan att stråna blir feta, sen är det möjligt att det är andra faktorer som bidrar till flottiga hårstrån än oljorna, och att det är det andra flottiga man tvättar bort med schampo som inte tvättar bort oljorna

Citat:
Skulle rekommendera "curly girl method" istället för saltvatten eftersom saltvatten kommer skada hårkvalitén i längden.
Det här låter som skydd mot saltvatten?
Citat:
The answer to whether you can use keratin shampoo every day depends on your hair type and its current condition. If you have dry, damaged, or chemically treated hair, using a keratin shampoo daily can be beneficial as it helps
restore moisture and repair the hair shaft.
jag schamponerar mig varje dag med detta numera
Senast redigerad av Crapmagic 2024-02-28 kl. 22:00.
Citera
2024-02-28, 23:26
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Tyvärr finns det vissa som har väldigt tunna hårstrån typ babyhår.
Tror inte att det är skadat utan skört av att det är en viss kvalitet istället.
Tack då vet jag att jag inte behöver sådana schampon iaf

Citat:
Jag sökte på nätet och hittade ett medel som jag hade köpt om jag hade tappat mycket hår:
https://arbuti.com/sv/mot-haravfall/...4aAlmnEALw_wcB
"Laduti är rankad som nummer 1 och vår testvinnare bland de 10 bästa produkterna för hårväxt och mot håravfall. Många står i valet och kvalet mellan en dyr hårtransplantation och skonsammare alternativ. Under vår sökning stötte vi på Laduti serum och var först skeptiska med tanke på före- och efterbilderna.

Jag hade köpt det här serumet till att börja med och om det inte fungerar hade jag sökt medicinsk hjälp och i sista hand en translation.
Jag vet några som har gjort transplantation ser helt naturligt ut.
Men vi som är kvinnor brukar inte tappa håret lika ofta som män.
"
Problemet är bara, att ju bättre det är desto mindre flaska får man, man blir utblottad till slut, jag tänker inte överge mina hårinpackningar med naturliga växtmedel, jag är fin i kanten och satsar allt på ett kort, så jag frågade mest om du kände till något bonusmaterial till själva saltvattnet utan att det är avgörandet

Citat:
Vad säger din frisör om det shampo och balsam som du använder?
En del av det som säljs i vanliga butiker innehåller vissa kemikalier som inte är farliga men de är meningslösa om man vill ha fint hår tyvärr.

Men prata med din frisör om shampo och balsam, testa serumet och fortsätt med saltvatten så håller jag tummarna för att du inte tappar mer hår.
Ni är det närmsta frisör jag kommer, då jag är man och självklart klipper mig själv, det borde ni kvinnor lära er också att den som känner dig bäst endast kan hålla balansen mellan att veta var nånstans & hur många klipp som ska göras på ett givet ställe för din tilltänkta frisyr, frisören är ingen social skvallertillställning

Du förutsätter att jag använder balsam? det gör jag inte, jag tröttnade på mitt balsam av oklara skäl, men kanske borde återstarta givet att jag använder saltvatten? eller vad säger du?
Citat:
Balsamet stänger som sagt fjällskiktet igen, vilket gör ditt hår mycket mer motståndskraftigt och skyddat mot yttre slitage. Använder du dessutom ett balsam som innehåller exempelvis hydrolyserade veteproteiner (som vårt balsam gör) så ger du håret ett ännu högre skydd mot slitage.
Men det står inget om att slitage leder till hårförlust, gör det det?
det står däremot att det blir frissigare fort om det är slitet, men det blir å andra sidan inte frissigt med saltvatten.

Åsyftar du som hemvarare ovan att det är Silikon och Sodium sulfat? som är dom meningslösa kemikalierna som motverkar fint hår
Senast redigerad av Herr Bökberg 2024-02-28 kl. 23:33.
Citera
2024-02-29, 06:16
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Tack då vet jag att jag inte behöver sådana schampon iaf

Problemet är bara, att ju bättre det är desto mindre flaska får man, man blir utblottad till slut, jag tänker inte överge mina hårinpackningar med naturliga växtmedel, jag är fin i kanten och satsar allt på ett kort, så jag frågade mest om du kände till något bonusmaterial till själva saltvattnet utan att det är avgörandet

Ni är det närmsta frisör jag kommer, då jag är man och självklart klipper mig själv, det borde ni kvinnor lära er också att den som känner dig bäst endast kan hålla balansen mellan att veta var nånstans & hur många klipp som ska göras på ett givet ställe för din tilltänkta frisyr, frisören är ingen social skvallertillställning

Du förutsätter att jag använder balsam? det gör jag inte, jag tröttnade på mitt balsam av oklara skäl, men kanske borde återstarta givet att jag använder saltvatten? eller vad säger du?
Men det står inget om att slitage leder till hårförlust, gör det det?
det står däremot att det blir frissigare fort om det är slitet, men det blir å andra sidan inte frissigt med saltvatten.

Åsyftar du som hemvarare ovan att det är Silikon och Sodium sulfat? som är dom meningslösa kemikalierna som motverkar fint hår

Nej känner inte till något mer att blanda tillsammans med det du redan gör.

Fattar inte vad du menar med social tillställning och skvaller hos frisören?
Jag känner inte den som klipper mig och vet ingen som går till samma ställe heller?

Och nej jag har väldigt långt hår som min frisör sköter.
Vet faktiskt inte någon man som klipper sitt eget hår heller.
Men alla får göra som de vill!

Känner inte till sodium eller silikon i samband med schampo / balsam mm.
Men jag själv använder alltid balsam (och många andra hårprodukter).

Så länge som du är nöjd med ditt hår så ska du fortsätta som du gör och många gillar saltvatten och jag har aldrig hört att det är någon fara för håret eller hårbotten då det är naturligt!
Citera
2024-03-03, 11:32
Medlem
Unicornbastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Saltvatten i håret varje dag är en lifechanger när det kommer till min look, och jag har säkert gått upp 3 poäng på en attraktivitetsskala med tanke på att håret såg ut som en sån där buske i westernfilmer som blåser förbi när två män ska dra mot varandra

Har du nån ide på nått mer naturligt ämne som man skulle kunna hälla i vattnet? som man kokar upp till saltvattnet, nånting som kan förebygga hårförlust, antingen ett fint pulver som ska lösas upp precis som salt, eller nått med vattenkonsistens så att håret inte blir grisigt när man dränker sig i det.

Jag gör egen saltspray med lika delar epsomsalt, havssalt och MSM. Typ en matsked vardera till en liter vatten, jag gör alltid på känn så har tyvärr inga exakta mått.
Epsomsalt gör att sprayen funkar bättre för mitt hår än bara havssalt och msm är ett tillskott som funkar både invärtes och utvärtes och ska hjälpa till att stärka hår och hårbotten.
Citera
2024-03-08, 15:10
Medlem
Mitt pro tips är detta enkla:

Träna så svetten sprutar. Saltet gör magi för håret.
Citera
2024-06-13, 12:27
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unicornbastard
Jag gör egen saltspray med lika delar epsomsalt, havssalt och MSM. Typ en matsked vardera till en liter vatten, jag gör alltid på känn så har tyvärr inga exakta mått.
Epsomsalt gör att sprayen funkar bättre för mitt hår än bara havssalt och msm är ett tillskott som funkar både invärtes och utvärtes och ska hjälpa till att stärka hår och hårbotten.
Är epsomsalt skonsammare mot håret?, blir det dyrare att köpa det som kosttillskott och ta 1 matsked av det saltet, jämfört med att ta 7 matskedar bordsalt för att koka det

Är det MSM pulver du kör? och är det verkligen lösligt i vatten?

Vad är det för havssalt du köper som löser sig i vatten? brukar det inte vara stora kristaller i matbutiken
Citera
2024-06-15, 19:15
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Hittade en gammal MSM burk från 2017 (står inget bäst före datum) https://www.bodystore.com/msm-200-g/...l?gad_source=1 (dyrt skit)

Det hade krupit in några pälsängrar och dött i pulvret men dom plockade jag bort, och jag ska ju bara ha pälsängeskiten utvärtes i mitt hår nu har jag kokat upp mitt msm pulver

Ge mig tips på billigare msm under hundralappen! samt epsomsaltet & saltvattnet du använder
Senast redigerad av Herr Bökberg 2024-06-15 kl. 19:28.
Citera
2024-07-02, 12:17
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
NU har jag köpt epsomsalt billigt!, jag tänker blanda det med natriumklorid som jag minskar dosen på, detta kommer slita mindre på håret.

Jag förstår dock inte hur du menar med att du gör en spray, hur ser en påfyllnigsbar sprayflaska ut?
jag äger bara hårspray och det går inte att fylla på sådana tomma flaskor

Vad använder man som en matsked, en riktig sked eller eller ett matskedsmått?
Citera
2024-07-02, 12:19
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Denna fråga går till alla andra också, var får jag tag i en sprayflaska? som jag kan fylla på havsaltvatten själv?
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in