• 1
  • 2
2023-06-18, 19:11
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Här kommer en andlig uppföljare till min succetråd (FB) Borsta blött hår är ändå bättre än alternativet

Nu har jag kommit fram till att jag inte ska borsta håret baktill, därför att jag tog ett dopp i havsvatten igår och noterade att när jag inte borstade håret efter det badet så fick jag sk saltlockar i håret så att plötsligt såg normal ut! (jag såg lika straight ut som Benjamin Ingrossos frisyr baktill)
eftersom mina nordiska hårstrån är extremt tunna att det liknar spindelväv som jag sedan reder ut med borsten

Så jag har kommit fram till att ett saltrikt hår (inte fett hår) skapar riktiga korkskruv lockar,
så hur kan vi göra för att öka salthalten i håret? till vardags då jag inte gärna vill bada i havet varje dag

Jag prövade igår att inte borsta håret men det vart inga riktiga korkskruvar, eftersom jag schamponerar håret varje dag med Keratin och Castor oil schampo för hårväxt. Finns det saltschampo?
Citera
2023-06-18, 19:15
Medlem
Det finns saltwater spray.
Senast redigerad av Hypnotice 2023-06-18 kl. 19:17.
Citera
2023-06-18, 19:16
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Så jag har kommit fram till att ett saltrikt hår (inte fett hår) skapar riktiga korkskruv lockar, så hur kan vi göra för att öka salthalten i håret? till vardags då jag inte gärna vill bada i havet varje dag
Kan du inte bara doppa huvudet i salt vatten? Förstår liksom inte problemet.
Citera
2023-06-18, 19:16
Medlem
Finns väl saltvatten spray för styling om jag minns rätt..

E: https://metromode.se/skonhet/basta-s...y-bast-i-test/
Citera
2023-06-18, 19:20
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Finns väl saltvatten spray för styling om jag minns rätt..

E: https://metromode.se/skonhet/basta-s...y-bast-i-test/
Jag tror inte på spray, jag vill doppa och inte bara beröra ytan på stråna

Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Kan du inte bara doppa huvudet i salt vatten? Förstår liksom inte problemet.
Bra idee! tror du att det funkar med vanligt bordssalt? och doppa bakhuvet i kastrullen?
Citera
2023-06-18, 19:21
Medlem
OneTaps avatar
de bästa e o bada i salt vatten. mitt hår blir som en schampo reklam om ja tar ett dopp i havs vatten. så ja tror du e nåt på spåren. kanske går de o tillsätta salt i schampot så de simulerar salt vatten. så länge de inte blir skadligt för håret :P
Citera
2023-06-18, 19:22
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Bra idee! tror du att det funkar med vanligt bordssalt? och doppa bakhuvet i kastrullen?
Det är samma kemikalie som finns i havsvatten, så det bör fungera bra. Annars finns ju salmiaksalt. Då smakar det gott också.
Citera
2023-06-18, 19:25
Medlem
DandelionLollipops avatar
Jag använder saltvattensprej, har provat några olika genom åren med varierande resultat. Vissa har fått håret att kännas smutsigt/flottigt efter relativt kort tid. Den jag tyckt bäst om hittills är Maria Nila Salty Mist. Finns även en kräm som jag inte har använt, men som en bekant tyckte fungerade bra.

https://marianila.se/collections/saltwater-spray

Utifrån det resultat du vill ha, tror jag du bör applicera sprej i redan blött hår och sedan massera in det lätt med fingrarna. Därefter låter du håret lufttorka. Hur man bäst applicerar krämen vet jag inte.
Citera
2023-06-18, 19:29
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Det är samma kemikalie som finns i havsvatten, så det bör fungera bra. Annars finns ju salmiaksalt. Då smakar det gott också.
Ja passar att gå runt och lukta lakrits, tror inga brudar kommer falla för det nya tricket

Då ska man ta det kastrull-doppet efter att man schamponerat sig, varför har vi inte havsvatten i våra vattenledningar? till duschen åtm, det är billigare!

Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
de bästa e o bada i salt vatten. mitt hår blir som en schampo reklam om ja tar ett dopp i havs vatten. så ja tror du e nåt på spåren. kanske går de o tillsätta salt i schampot så de simulerar salt vatten. så länge de inte blir skadligt för håret :P
Då måste man hälla upp schampo i kopp först, och sedan ta bordsaltet och vräka i!
Hur mycket tror du behövs? kryddmått eller matskedar?

Alternativet till att doppa i huvet i vattenkastrull
Citera
2023-06-18, 19:31
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ja passar att gå runt och lukta lakrits, tror inga brudar kommer falla för det nya tricket
Nu har inte salmiak det minsta med lakrits att göra, och det har ingen eller ytterst marginell doft.

Min tanke var att andra salter än natriumklorid kanske fungerar bättre.
Citera
2023-06-18, 19:33
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Nu har inte salmiak det minsta med lakrits att göra, och det har ingen eller ytterst marginell doft.

Min tanke var att andra salter än natriumklorid kanske fungerar bättre.
Ska kolla på affären och återkomma om utbudet, hur mycket salt tror du behövs per tvätt?
Citera
2023-06-18, 19:35
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DandelionLollipop
Jag använder saltvattensprej, har provat några olika genom åren med varierande resultat. Vissa har fått håret att kännas smutsigt/flottigt efter relativt kort tid. Den jag tyckt bäst om hittills är Maria Nila Salty Mist. Finns även en kräm som jag inte har använt, men som en bekant tyckte fungerade bra.

https://marianila.se/collections/saltwater-spray

Utifrån det resultat du vill ha, tror jag du bör applicera sprej i redan blött hår och sedan massera in det lätt med fingrarna. Därefter låter du håret lufttorka. Hur man bäst applicerar krämen vet jag inte.
Fan vad dyrt, stor flaska på bild innebär liten flaska IRL, hur många tvättar räcker den?, jag ska varenda dag ha saltvatten i mitt hår, alltså måste det vara ekonomiskt gångbart får vi se sedan om mitt hår sitter kvar längre eller kortare tack vare det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in