2006-08-03, 11:13
Citat:
Ursprungligen postat av Znart
Om 16åringar är mogna att pierca sig,så bör dom väl få gå till en seriös studio?
Är dom inte det så ska de få fortsätta gå till kassa studios,är det det du vill säga?
En 16åring är mogen att ta ett sådant beslut,enligt mig.
Det var jätteduktigt av dig att vänta 9år med att pierca dig pga av att du accepterade att någon annan bestämmemde vad du ville och inte ville,men det är knappast hållbart att kräva samma av andra.
Ungar kommer pierca sig,antingen på bra studios eller dåliga,det finns inget att göra åt det.
Jag tycker man bör ge dem chansen att gå till seriösa studios.
För som du sa,folk som gått till bra studios har väldigt sällan problem.
Jag har piercat mig på både bra och dåliga studios,och inte haft några infektioner heller,ville du få fram något med att skriva det?
Är dom inte det så ska de få fortsätta gå till kassa studios,är det det du vill säga?
En 16åring är mogen att ta ett sådant beslut,enligt mig.
Det var jätteduktigt av dig att vänta 9år med att pierca dig pga av att du accepterade att någon annan bestämmemde vad du ville och inte ville,men det är knappast hållbart att kräva samma av andra.
Ungar kommer pierca sig,antingen på bra studios eller dåliga,det finns inget att göra åt det.
Jag tycker man bör ge dem chansen att gå till seriösa studios.
För som du sa,folk som gått till bra studios har väldigt sällan problem.
Jag har piercat mig på både bra och dåliga studios,och inte haft några infektioner heller,ville du få fram något med att skriva det?
Problemet är att det idag inte finns seriösa studios med annat än 18-årsgräns om man inte har målsmans godkännande. Enda är Ed och många har inte möjlighet att ta sig till Göteborg bara sådär.
Därför är det lättaste att skriva att seriösa studios har strikt 18-årsgräns. Då kommer ibland:"Men Ed har 16-årsgräns, då kan xxx också vara seriös." Svaret blir då:"Ja, det kan de vara. Men risken är otroligt stor att den inte är det."
Det argumentet köper inte ungdomar utan ränner till en annan studio utan krav på målsmans godkännande och piercar sig där vilket ofta leder till infekterad piercing. De fattar inte varför. De fattar inte att det kan bero på kassa skötselråd, dåligt utförd piercing, smutsiga verktyg eller dåliga rengöringsmedel. De tror att eftersom studion har samma åldersgräns som Ed, som trots allt är seriös, så är även xxx seriös.
Därför är det lättare att hävda att seriösa studios alltid har 18-årsgräns. Och eftersom alla andra seriösa studios har 18-årsgräns borde också Ed kunna ha det. Annars får han se till att reformera alla andra seriösa studios att också ha 16-årsgräns, vilket jag välkomnar men troligen inte kommer funka.
Nej, jag accepterade inte att någon annan bestämde vad jag ville eftersom det inte var så. Däremot accepterade jag ett nej och valde att vänta tills jag hade åldern inne för att besöka en bra och seriös studio. Gör man inte det är man inte mogen, så enkelt är det för mig. Det drabbar tyvärr de ungdomar som är mogna nog, men väntar dem så får de så småningom göra sin piercing ändå.
Och jo, jag anser att det är hållbart. Finns det ingen seriös studio att pierca sig på låter man bli tills den möjligheten finns. Går man till en oseriös studio ökar risken för problem samtidigt som man stöttar den smutsiga delen av branschen.
Att jag nämnde det var ett exempel på att man på seriösa studios sällan får problem, om man sköter det rätt.