Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-06-13, 15:54
  #1
Medlem
Hej! Jag har blivit delgiven att vittna, blev uppringd idag av tingsrätten som sa att jag ska infinna mig där redan i övermorgon!! Alldeles försent informerad för att jag ska ha nån som helst aning om vad som händer. Jag har inte ens fått veta VAD jag ska vittna för - bara brottets rubricering som inte säger mig ett dugg.

Kan jag hitta/få mer information på något sätt så att jag vet vad det är jag ska vara redo för? Känns skitkonstigt att man har vittnesplikt men inte får veta för vad. Tack på förhand
Citera
2023-06-13, 16:02
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xscalibur
Hej! Jag har blivit delgiven att vittna, blev uppringd idag av tingsrätten som sa att jag ska infinna mig där redan i övermorgon!! Alldeles försent informerad för att jag ska ha nån som helst aning om vad som händer. Jag har inte ens fått veta VAD jag ska vittna för - bara brottets rubricering som inte säger mig ett dugg.

Kan jag hitta/få mer information på något sätt så att jag vet vad det är jag ska vara redo för? Känns skitkonstigt att man har vittnesplikt men inte får veta för vad. Tack på förhand

Nu skrev du visserligen att du delgivits brottsrubriceringen, antar att du även fått reda på när brottet begicks så någon form kring vad det handlar om kan vi anta att du har förutsatt att du inte bevittnar brott väldigt ofta och anmäler dig som vittne.

Att du blir kallad med kort varsel kan ha en mängd anledningar. Bästa tipset är iaf att du helt enkelt hör av dig till tingsrätten som kallat dig som vittne.
Citera
2023-06-13, 16:13
  #3
Medlem
Nej haha har aldrig behövt vittna förut så det är inget sånt. Jag har som sagt bara fått veta brottsrubriceringen. Självklart har jag mina aningar vad det rör sig kring, men har inte fått det bekräftat över huvudtaget, varken med namnet på målsägande eller i form av datum när det ska ha hänt osv. Så konstigt också för när jag tittar på schemat för mål i tingsrätten den här dagen så förekommer inte mitt målnummer någonstans. Antar att sånt hoppar mycket men känns ändå dåligt. Ska testa ringa tingsrätten iaf, tack.
Citera
2023-06-13, 20:12
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xscalibur
Så konstigt också för när jag tittar på schemat för mål i tingsrätten den här dagen så förekommer inte mitt målnummer någonstans.

Ditt målnummer?
Citera
2023-06-13, 20:21
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xscalibur
Så konstigt också för när jag tittar på schemat för mål i tingsrätten den här dagen så förekommer inte mitt målnummer någonstans.

Vilket schema? Listorna som vissa tingsrätter publicerar är inte fullständiga. Mål kan tillkomma och mål kan ställas in med kort varsel. Det står ju att listorna är preliminära. Utgå från din kallelse och inget annat.
Citera
2023-06-14, 05:25
  #6
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xscalibur
Nej haha har aldrig behövt vittna förut så det är inget sånt. Jag har som sagt bara fått veta brottsrubriceringen. Självklart har jag mina aningar vad det rör sig kring, men har inte fått det bekräftat över huvudtaget, varken med namnet på målsägande eller i form av datum när det ska ha hänt osv. Så konstigt också för när jag tittar på schemat för mål i tingsrätten den här dagen så förekommer inte mitt målnummer någonstans. Antar att sånt hoppar mycket men känns ändå dåligt. Ska testa ringa tingsrätten iaf, tack.

Kontakta tingsrätten och be om förundersökningen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback