• 8
  • 9
2023-07-15, 09:46
Medlem
Vem0ths avatar
Enkel teori är att grillgubbarna inte upprepar metoder som blir bra och därmed får perfekta resultat. Jag t ex kan få en 2½ cm skiva ryggbiff perfekt varje gång, det är den köttbit jag steker och grillar mest och det sitter i muskelminnet hur en medium-rare ska kännas innan biffen ska vila upp sig.

Är den tunnare eller tjockare blir det svårt att få jämna resultat, är det en annan styckdetalj t ex entrecote så blir det också svårt då jag sällan tillagar det utan låter en vän med mer erfarenhet på entrecote sköta sin biff.

Men gubbarna som spenderat 15 tusen på sin grill tror att allt blir bra oavsett tillagning.
Citera
2023-07-15, 10:11
Medlem
Jag tror att det är främst män som inte lagar så mkt mat annars som duger på att grilla. Gillar du att lagamat innomhusoch i grunden har man ändå en grundförståelse för hur råvarorna beter sig och det mest grundläggande, så även om man inte är nån proffsgrillare så blir det iaf inte dåligt på något vis. Har man. Inte den grundkurs skarpen blir det mest eldat kött.
Citera
2023-07-15, 15:08
Medlem
Zlatan.s avatar
Därför att majoriteten saknar dom mest grundläggande, fundamentala matlagningskunskaperna som krävs för att grilla. Grilla är ingen enkel tillagningsmetod, och har du inte som vana att till vardags laga mat i ugn och stekpanna, kommer du få problem framför grillen. Men likväl ska gemene Svensson-farsa den första varma sommarkvällen, enträget stå framför en värdelös förbered glöd och vända skitkött med en pissljummen Mariestad i handen och propagera över hur härligt det är med en äkta kolgrill!

Det finns något som kallas att olika råvaror har olika tillagningstid, vilket de flesta verkar ha ofantligt svårt att ta till sig. Nej, utan sju olika grönsaker och tre olika köttbitar åker på samtidigt, och har sådär härligt ojämnt tjocka bitar.
-Och titta där, wow vilken grillyta! säger mannen vid grillen och plockar bort allt från gallret efter två minuter, efter att ha grillat allt på alldeles för hög värme. Så sitter man där, med småbrända aubergineskivor som visar sig vara helt råa i mitten, som man nu knaprar sig genom. Medans halloumin, som istället grillat alldeles för länge, fastnar som segt gummi i gommen.

Dessutom, köper man en dansk fläskkotlett fullproppad med antibiotika på extrapris från Lidl säger det väl sig självt att köttet inte kommer smaka något vidare, oavsett hur man grillar det. Sådant kött hade jag inte ens serverat någon under pistolhot.
Citera
2023-07-15, 18:30
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Är själv ingen grillmästare, men jag brukar fylla grillen på halva sidan med kol.
Tresekundersregeln, sen kan man känna sig fram från ena sidan där det är svalare till den andra hetare sidan vad som blir lagom.
Funkar bra än så länge!
Citera
2023-07-15, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Har du fastnat i en psykos? Vet du ens hur ett mediumgrillat/stekt kött ser ut? Insprängt fett gör ett köttstycke mörare OCH saftigare om fettet finns mellan köttfibrerna. Om det är pulled pork-konsistens du primärt är ute efter, ja då är ju inte att grilla kött i skivor det bästa sättet att uppnå det. Det tog en jäkla tid för dig att hosta fram det! Det är skillnad på mör och mosig. En slät soppa eller potatispuré är jävligt mört? Du ger Dunning-Kruger-effekten ett ansikte. Nu ödslar jag inte mer tid på dig. Grilla på!

Dunning-Kruger-effekten? Passar ju bättre in på dig, jag har inte sagt att jag är någon expert det har ju du, du kom och spelade allan och påstod att du var en expert samtidigt som du inte ens kan det elementär som att medium knappast är mör, och du påstår att man har fel, utan att ens kunna säga vad man har fel om och hur det är relevant.

Men fortsätt du försöka tvinga i dig ditt sega råa kött, i ditt försök att passa in och få acceptans av det "fina" folket.
Citera
2023-07-16, 04:14
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Dunning-Kruger-effekten? Passar ju bättre in på dig, jag har inte sagt att jag är någon expert det har ju du, du kom och spelade allan och påstod att du var en expert samtidigt som du inte ens kan det elementär som att medium knappast är mör, och du påstår att man har fel, utan att ens kunna säga vad man har fel om och hur det är relevant.

Men fortsätt du försöka tvinga i dig ditt sega råa kött, i ditt försök att passa in och få acceptans av det "fina" folket.

Ja, jag är expert! Jag behöver inte spela allan. Det är du som försöker spela allan med dina amatörteorier! Det är du som inte förstår köksterminologi. Mör enligt dig är typ soppa! Du har fått 100 argument men du tycker att en genomgrillad fläskkotlett är det möraste man kan äta om man ska hårdra det hela. Vet inte riktigt vad mör betyder i din fantasivärld. Jag grillar åttor runt dig vilken dag som helst med vilken köttdetalj som helst. Nämn tid, plats och köttstycke så gör vi upp!
Citera
2023-07-17, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Ja, jag är expert! Jag behöver inte spela allan. Det är du som försöker spela allan med dina amatörteorier! Det är du som inte förstår köksterminologi. Mör enligt dig är typ soppa! Du har fått 100 argument men du tycker att en genomgrillad fläskkotlett är det möraste man kan äta om man ska hårdra det hela. Vet inte riktigt vad mör betyder i din fantasivärld. Jag grillar åttor runt dig vilken dag som helst med vilken köttdetalj som helst. Nämn tid, plats och köttstycke så gör vi upp!

Se, du påstår att du är expert, här har vi det på svart och vit, jag har däremot inte påstått att jag är det, ändå anklagar du mig för Dunning-Kruger-effekten. Dunning-Kruger-effekten är då man överskattar sin egen förmåga/kunskap, och vem är det som gör det mellan den som påstår sig vara en expert utan något som helst belägg för det, eller den som inte påstår sig vara en expert? Du verka inte ens veta vad ordet betyder ändå anklagar du andra för det, så det i sig ytterligen demonstrera att Dunning-Kruger-effekten passar bättre in på dig.

Sedan har du inte demonstrerat någon kunskap här, bara okunskap då du påstår att rått kött, eller medium som du kallar det, är mör. Men visst du kanske har dolda kunskaper jag vet inte.

Det finns bara en form av mör, sedan finns det kanske nivåer på det, och hur mör man vill ha det är en smaksak, men det finns bara en form av mör. Segt är inte mör.

Har du kommit med 100 argument? Kan du ens nämna 1 av de 100 argumenten som är öht relevanta?

Jag vinner automatiskt om du serverar medium kött, men jag är ingen mästerkock för det. Medium eller rå är helt enkelt inte ätbart, visst vi åt rått kött innan vi uppfann elden, men vi slutade göra det då vi hade ett val.

Om du lyckas servera medium kött som jag tycker är ätbart, så tar jag av hatten. Men jag hoppas att du har en papperskorg nära, för jag lär vilja spotta ut det, och jag vill gärna att vi är nära sjukhuset. Du kan säkert överkurs grejer, men du kan inte det elementära, som att man ska steka/koka köttet ordentligt. Det är kanske svårare att göra medium, men bara för en sak är svårare betyder inte att det blir godare. God mat behöver inte vara något svårt.
Citera
2023-07-17, 04:25
Medlem
För vi i Sverige envisas med

Tändvätska och kol
Hela köttstycken
Ingen marinad o tala om

Jag föredrar

Ved gärna något aromatiskt
Grillspett
Marinad som faktiskt marinerar på riktigt dvs innehållandes t.ex. youghurt eller lökjuice
Citera
2023-07-24, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Jag tror följande:

Svenskar hade fram till ~1995 någon slags gemensam nationell fobi mot minsta rosafärgade tendens oavsett köttslag. Dessa ”gubbar” var alltså fostrade i en kultur där den överordnade prioriteten vid grillning vara att se till att köttet ”var klart”. Fick någon av gästerna en rosa köttbit på tallriken var det en social skandal.

Följaktligen finns där inte mycket till tänk kring stekgrader eller oro för att köttet kan ligga på lite för länge. Ju hårdare grillat desto bättre.

Detta beror i mångt och mycket på skräcken för trikiner. Det är därför äldre generationer blev inlärda att framför allt fläskkött måste tillagad tills det är grått, stenhårt och snustorrt annars är det dödligt giftigt.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in