2023-06-15, 13:13
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tzatzikin
Det finns nu en insamling till minne av Elias där man kan donera pengar till hans familj:

”Elias var en riktig glädjespridare. Killen som som alltid hade lätt till skratt, alltid den första som ställde sig upp och dansa när musik kom igång. En omtänksam vän som såg till att alla i rummet blev inkluderade. Sist men inte minst var han sin lillebrors klippa”:

https://www.gofundme.com/f/eqwdn-en-...ource=customer

Jag noterar att de valt en bild på en yngre söt Elias och inte när han poserar som en gangster med knark i en flaska (dessa bilder har figurerat här i tråden).

Osmakligt.

Det var väl penninginsamlingen till Luna (den nio-åriga flickan i Skellefteå, som fick permanenta hjärnskador, när hon nära nog ströps till döds av en afrikansk sexualsadist) som fick den här familjen att inse, att de kunde casha in på Elias död.

Valet av bild är slående och väcker frågor. Är det enbart på bilder, där Elias är betydligt yngre, som han inte poserar med en gangsterframtoning?
Citera
2023-06-15, 13:14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av What-The-Fuck
Det intressanta med den olyckan är inte huruvida det var en KSP58 eller AK4. - Det intressanta är att den påminner oss om på vilket avstånd och under olyckliga omständigheter en 7,62x51 mm kan döda en människa.

Killen som dog var en 18 årig värnpliktig som körde en bil i typ 70 kilometer i timmen 3 km bort. Han fick en rakt i tinningen. - Det sas att han kanske överlevt om hann haft sidofönstret upprullat.

Som jag vill minnas det hade militären en övning i framryckning i terräng med KSP-skjutning från höften.

Jag tror att 3 officerare dömdes för vårdslöshet/vållande av annans död typ.

Militären ändrade sina regler efter den olyckan. Den skedde 1991.

Jäkla osis den grabben hade! - Ett skott på 100 miljarder. Större chans att vinna högsta vinsten på lotto 10 gånger på raken...

Men den påminner oss om hur farliga förlupna 7,62 mm:s kulor kan vara.

/WTF
Absolut, moderna villors väggar är ingen skydd mot den typen av kulor heller, eller bilplåt.
Gällande olyckan så stod man och sköt i en svag uppförsbacke, vilket redan då stred mot gällande militärt regelverk.
Senast redigerad av Sonnenwende 2023-06-15 kl. 13:21.
Citera
2023-06-15, 13:20
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Som vanligt kommer det 25 år för sent. Sen vet jag inte om kollektiv bestraffning är rätt beskrivning för vad rico-lagar handlar om. Men vi kanske skulle behövad det sistnämnda med, iaf fall någon form av utkrävande av föräldraansvar om det är möjligt. Jag trodde aldrig jag skulle behöva prata med mina barn om hur man tar skydd ifall någon skjuter skarpt på allmän plats.
Du har rätt, det man föreslår nu hade varit tillräckligt för 20 år sedan, nu är det otillräckligt.
Det blir en form av kollektiv bestraffning om där medlemskap enbart blir straffgrundande oavsett vad du själv gjort eller inte gjort. Men det är för vi måste hamna före det att de kriminella nätverken är en del av staten och i princip blir omöjlig att få bort med demokratiska medel.
Citera
2023-06-15, 13:20
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LazerX
Flyktbilen stoppades alltså i Järna. Varifrån tog polisen upp jakten? Hur länge pågick den? Hur fick polisen veta var de skulle leta efter bilen?

Av vad jag förstår från polisens uttalande så såg dom bilen lämna Farsta C när dom var på väg dit och då tog upp jakten.

Så dom behövde inte leta, bilen kom till dom
Citera
2023-06-15, 13:32
Medlem
Thyrells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tzatzikin
Det finns nu en insamling till minne av Elias där man kan donera pengar till hans familj:

”Elias var en riktig glädjespridare. Killen som som alltid hade lätt till skratt, alltid den första som ställde sig upp och dansa när musik kom igång. En omtänksam vän som såg till att alla i rummet blev inkluderade. Sist men inte minst var han sin lillebrors klippa”:

https://www.gofundme.com/f/eqwdn-en-...ource=customer

Jag noterar att de valt en bild på en yngre söt Elias och inte när han poserar som en gangster med knark i en flaska (dessa bilder har figurerat här i tråden).

I sverige behöver ingen stöttas ekonomiskt genom dessa insamlingar. Behöver vi hjälp så får vi det via socialtjänsten. Det här med att tigga pengar så fort något hänt är en avart från andra länder som inte har vårt sociala skyddsnät.

Det här är givetvis ett sätt att klämma svenskar på pengar, så att de skall kunna åka till "hemlandet" gratis.
Citera
2023-06-15, 13:40
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Lite osmakligt. Varför ska det skänkas pengar undrar jag. Har familjen inga pengar betalar soc begravningen.

Nu vet jag inget om den insamlingen. Kan ju vara rent bedrägeri med. Men om en familjemedlem dör så kan det ju uppstå kostnader. Förutom det uppenbara (begravning) så exempelvis utebliven arbetsinkomst på grund av sjukskrivning, kanske lite mer hämtmat (på grund av orkar inte laga mat), psykologbesök eller annat.
Citera
2023-06-15, 14:08
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Nu vet jag inget om den insamlingen. Kan ju vara rent bedrägeri med. Men om en familjemedlem dör så kan det ju uppstå kostnader. Förutom det uppenbara (begravning) så exempelvis utebliven arbetsinkomst på grund av sjukskrivning, kanske lite mer hämtmat (på grund av orkar inte laga mat), psykologbesök eller annat.

Det är inte familjen utan en vän som vill samla ihop 30 000 kr. Ingen större summa för de kostnader du räknar upp. I synnerhet om pojken är oskyldig vilket inte är en omöjlighet enligt mig.
Citera
2023-06-15, 14:34
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
När jag hörde den skrönan var på 70-talet, och då skulle det skett i USA. Annars stämmer innehållet bra, och även det som nästa inlägg i ämnet tillägger. Att han överlevt med rutan uppe.
Så det vore mycket intressant om du som sitter på fakta kunde gå till botten med detta.
Tackar på förhand.

Håller dock med att förlupna kulor kan vara farliga
Det är tyvärr ingen skröna utan har inträffat, TV3 har till och med gjort en dokumentär om händelsen.
Citera
2023-06-15, 14:42
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taxidriver66
All uppståndelse och folks upprördhet efter denna händelse verkar t.o.m fått buset att reagera.
För det har varit lugnare än vanligt med skjutningar och sprängningar senaste dagarna.
Eller så beror det på att dom vet att polisen är extra vaksamma just nu..
Det var väl nån sprängning i går i Ljura, Norrköping men annars så tror jag på alternativ 2.
Citera
2023-06-15, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Förlåt, förlåt.

En stulen orange BMW med orginalskyltar har stått i ett år någonstans.
Vad har hänt med kvaliteten på biltjuvarna. Omlackering och nya skyltar var väl en baggis förr.
Ja det är märkligt att den varit borta så länge och dök upp nu helt plötsligt.
Skyltarna hade de ju tänkt på i alla fall, den saknade den främre och hade enligt några inlägg i tråden tysk plåt baktill, så kanske har den varit i Tyskland eller möjligen i Polen med tanke på att den ene MGM var polsk medborgare. Fast det verkar också lite märkligt tyskarna brukar ju ha rätt bra kontroller men tja den kan ju ha varit i Spanien där ju kriminella tycks trivas osv.
Vore intressant att veta vad mätarställningen är på den nu och jämföra med vad som står i uppgifterna på den.
Har svårt att tänka mig att den skulle ha stått undangömd någonstans ifall att den skulle behövas, samtidigt borde den inte se så fin ut om de här två som är gripna har kört omkring i den under en längre tid. Konstigt är det och med lite tur så leder detta förhoppningsvis polisen till fler personer som är inblandade i detta.
Citera
2023-06-15, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastarn
Precis road rage alternativet ☑

Jag bor på Larsbodavägen 55 och kollade ut från balkongen strax innan skjutningen. Såg när Bmw:n lugnt rullade förbi över bron på Färnebogatan mittemot. Tror inte road rage alternativet är realistiskt då en konflikt inte skulle hinna uppstå på den sista korta biten till centrum.
Citera
2023-06-15, 15:13
Medlem
What-The-Fucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Det är inte familjen utan en vän som vill samla ihop 30 000 kr. Ingen större summa för de kostnader du räknar upp. I synnerhet om pojken är oskyldig vilket inte är en omöjlighet enligt mig.

Det kan ju vara så att den eritreanske 43-årige mannens död är ett direkt resultat av Elias förehavanden. - Isåfall borde ju Elias familj i anständighetens namn skänka samtliga pengar som kommer in till den eritreanske mannens familj.

Allt annat vore ett oacceptabelt hyenabeteende.

/WTF
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in