Citat:
Ursprungligen postat av
PulverBrax
Min poäng är att många delar av Sverige inte "är" Sverige längre där helt paralella samhällen har byggts upp. Där ses kriminella som entreprenörer och influensers för de unga och vi skötsamma (svenskar och invandrare) från det "gamla" Sverige ses som mer eller mindre fiender.
japp, du har rätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
popll
Ja det är fruktansvärt. Eftersom jag inte är i såna områden så ofta vet jag inte..tror faktiskt främst de finns i Stockholm eftersom det är mest avskilda från stan.
I kin stad är det blandat och finns områden som ligger nära stan med dåligt rykte men som ändå är "mysiga" eftersom det finns äldre svenskar som bott där länge och de satsat mkt på kvarteren typ odlingar, fina gårdar, grönska mm.
Så det är Stockholm främst som måste ta tag i detta!
Här vill jag invända att det är alla svenskar som måste ta tag i detta. Det jag skriver nedan är inte specifikt riktat till dig, utan mer är ett inlägg i samhällsdebatten utifrån det du skrev.
Alla svenskar som förfasar sig över regeringens förslag om anmälningsplikt av papperslösa för sjukvården, lärare, myndigheter mfl, måste tänka efter en gång till. Vill man ha ett skuggsamhälle bestående av dels kriminella personer som utnyttjar folk utan uppehållstillstånd, dels personer som tagit sig hit som vi inte har koll på vilka de är eller vad de gör, så varsågod och vägra anmälningsplikten.
Svenskar är så otroligt naiva som tror att de är nån sorts Raoul Wallenberg när de gör utspel i form av att "Jag anger inte mina elever/patienter"! Det de inte fattar är att den absoluta majoriteten av de som är papperslösa är det för att de
inte är flyktingar,
inte har skyddsskäl,
inte riskerar förföljelse etc i hemlandet. Svenskar (vänsterröstare och liberaler, framförallt) tror i allmänhet dessutom att fattigdom, eller i vart fall sämre levnadsstandard än Sveriges, är ett skäl till att få asyl

Nej, det vi får hit är istället lycksökare, förrymda brottslingar som inte vill lagföras i hemlandet, personer som livnär sig på att begå brott, osv. Om det är det samhället vi vill ha - med allsköns kriminella element i det sk skuggsamhället - så är det väl fine.
Men man kan inte säga att man inte vill ha skuggsamhället och sen förfasa sig över att regeringen föreslår en anmälningsplikt.
Politikerna älskade, i alla fall fram till ca 2018, att strö floskler omkring sig i stil med "vi står upp för asylrätten!", "vi värnar asylrätten!" (samtidigt som de gjorde allt i sin makt för att försvåra för utlänningar att komma in i Sverige). Att värna asylrätten är väl bra och i enlighet med internationella konventionsåtganden som Sverige gjort, men problemet är att då ska alla som vill få söka asyl i Sverige. Alla som vill har inte skyddsskäl och kommer därför inte få asyl, men alla som vill
har rätt att söka asyl när de är här. Det är givetvis inte hållbart att pröva asyl hos 311 miljoner sökande och därför är det sånt ögontjäneri att politiker påstår sig stå upp för asylrätten. Men man tyckte det lät bra (man ville ju vara god). Man ville alltså värna asylrätten, både från höger och vänster, för att visa sin stora humanism. Man försökte visserligen begränsa att folk kom in i Sverige men var ändå på sitt sätt generös med antalet som man tog hand om. Och man tänkte inte riktigt på att utlänningslagen baseras på frivillighet när det gäller att återvända, då sökande har fått avslag på sina asylansökningar. Om ingen kollar eller sätter den sökande på planet hem så kan denne leva "gömd", läs leva på som vanligt, röra sig ute i fullt dagsljus, gå till jobbet etc, men med vissa begränsningar som kan innebära att personen istället blir en del av det kriminella skuggsamhället.
Alla svenskar har ett ansvar för att motverka det här skuggsamhället där allsköns skit, utnyttjande, trafficking, brottslighet frodas.