2023-06-15, 07:42
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tedbundy
Allvarligt, man måste hålla ner pipan med en hand när man skjuter i alla fall kaliber 7.62 men 5.56- har jag ingen erfarenhet direkt. Men inte fan skjuter man helautomat och en Ak4a eller AK47 som inte stegrar sig, lätt ovan 15-18 åring känner inte vapnet så väl. Dom får åka ut i skogen och tömma ett mag innan. Det är skillnad när det är skarpt läge och deras tankar ligger nog inte på hur vapnet beter sig.

Spas 15 har nog inte många skjutit och det finns nog en anledning att den är förbjuden för flesta länder både att inneha och köpa/sälja.

Då jag skjutit en del med vapnet som dom enda kända som har Spas 15 är Legionen. Halleluja det går att skjuta automateld när man har full fokus på just den uppgiften. En medalj som lyckas i ett trängt tufft läge.

Hur ofta får någon skjuta automateld med en AK4a inom det militära, det är i princip aldrig. Man gjorde det många gånger med lösplugg, men skarpt har jag svårt att se vilket befäl som tillåter det, Största anledningen är rent slöseri med ammo, andra anledningen är en kulla över skjutvallen och en person fick sätta livet till och det 3km bort.
Den olyckan du refererar till var inte med AK4 utan Ksp58, det hände på Ing 1 i Södertälje.
Citera
2023-06-15, 08:04
Medlem
What-The-Fucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Den olyckan du refererar till var inte med AK4 utan Ksp58, det hände på Ing 1 i Södertälje.

Det intressanta med den olyckan är inte huruvida det var en KSP58 eller AK4. - Det intressanta är att den påminner oss om på vilket avstånd och under olyckliga omständigheter en 7,62x51 mm kan döda en människa.

Killen som dog var en 18 årig värnpliktig som körde en bil i typ 70 kilometer i timmen 3 km bort. Han fick en rakt i tinningen. - Det sas att han kanske överlevt om hann haft sidofönstret upprullat.

Som jag vill minnas det hade militären en övning i framryckning i terräng med KSP-skjutning från höften.

Jag tror att 3 officerare dömdes för vårdslöshet/vållande av annans död typ.

Militären ändrade sina regler efter den olyckan. Den skedde 1991.

Jäkla osis den grabben hade! - Ett skott på 100 miljarder. Större chans att vinna högsta vinsten på lotto 10 gånger på raken...

Men den påminner oss om hur farliga förlupna 7,62 mm:s kulor kan vara.

/WTF
Senast redigerad av What-The-Fuck 2023-06-15 kl. 08:10.
Citera
2023-06-15, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
43 åringen som blev skjuten var från Eskilstuna! Bara ordet Eskilstuna får en att få dåliga vibbs!

43-åringen är intressant också sen vet jag inte varför de ljuger, en enkel googling gör gällande att han bodde i Strängnäs inflyttad hos en 20-årig kvinna. Är hon hans dotter, eller "fru"?
Vi vet att de gripna MGM är båda 19år, nu har jag inte hunnit läsa tråden och namnen på grabbarna och var de bodde., koppling till E-tuna/Strängnäs?

Edit: Ok en Polack från Södertälje och en kurd boende i Handen.
Senast redigerad av Psykbryt76 2023-06-15 kl. 08:13.
Citera
2023-06-15, 09:01
Medlem
hassehares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
En kula på rekyl, vad menar du med detta? Rekylen får du i samband med avfyrandet av vapnet, det är den energin som blir över efter att kulan drivits framåt vid explosionen

Han menar rikoschett , jag tror inte att det var det, det hade nog gjort mer skada då kulan då är deformerad. De sköt troligen med helkaklat då gör kulan inte så stor skada om den träffar /snuddar mjukdelar.
Citera
2023-06-15, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
https://www.expressen.se/debatt/sver...er-ar-i-dvala/

Landsförrädaren Strömmer en stor pajas som borde bli närvarande och agera.

Rätt ihåligt när Baudin(S) börjar prata om punktmarkering, något som ingen av deras samarbetspartners hade accepterat i verkligheten.

Vapenamnesti är också rent larv, tidigare så har det handlat om få pjäser man har kopplat till brott. Men visst, vill vi att polisen ska få administrera mer runt massa gamla älgstudsare, toppen.

Polisens sk verktyg är verkningslösa utan vettig lagföring, något som också har varit återkommande i vår/sommar(eviga återfallsförbrytare etc).

Om något så gör ju faktiskt regeringen något både med utredningar gällande allt ifrån straffskärpning till utvisningar och så sent som idag förslag på att förändra i grundlagen gällande föreningsfriheten. Hade det funnits en verklig politisk enighet så hade det gått mycket enklare.
Det är väl dessutom ingen enskild politiker som synts mer än Strömmer? Stackaren har fan jobbat övertid sen han fick jobbet.
Citera
2023-06-15, 09:32
Medlem
Tzatzikins avatar
Det finns nu en insamling till minne av Elias där man kan donera pengar till hans familj:

”Elias var en riktig glädjespridare. Killen som som alltid hade lätt till skratt, alltid den första som ställde sig upp och dansa när musik kom igång. En omtänksam vän som såg till att alla i rummet blev inkluderade. Sist men inte minst var han sin lillebrors klippa”:

https://www.gofundme.com/f/eqwdn-en-...ource=customer

Jag noterar att de valt en bild på en yngre söt Elias och inte när han poserar som en gangster med knark i en flaska (dessa bilder har figurerat här i tråden).
Senast redigerad av Tzatzikin 2023-06-15 kl. 09:47.
Citera
2023-06-15, 09:34
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Varför har inte Sverige rico-lagar? Vi hade inte haft så här stora problem då eftersom alla ledare hade blivit av med sina pengar och suttit inne på långa fängelsestraff.

Fattar inte detta heller, varför händer det inget i Sverige när andra länder löst sina problem på detta sätt.
Citera
2023-06-15, 09:36
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
Det är högst relevant, att du skriker med stora bokstäver hjälper inte ett dugg.
Vad tror du händer när försäkringsbolaget betalar ut ersättning till ägaren i Enebyberg??
Vem eller vilka tror du står som ägare efter att de ersatt sin kund, mannen i Enebyberg eller försäkringsbolaget som i detta fall är IF som betalat för bilen och tagit över ansvaret så att deras kund kan lösa eventuella lån eller köpa en ny bil?
Läs på lite om hur det fungerar med försäkringsbolag och ersättningar innan du börjar gapa med stora bokstäver.

Förlåt, förlåt.

En stulen orange BMW med orginalskyltar har stått i ett år någonstans.
Vad har hänt med kvaliteten på biltjuvarna. Omlackering och nya skyltar var väl en baggis förr.
Senast redigerad av PeterNoster 2023-06-15 kl. 09:40.
Citera
2023-06-15, 09:41
Avstängd
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanvarettSLAN
Rätt ihåligt när Baudin(S) börjar prata om punktmarkering, något som ingen av deras samarbetspartners hade accepterat i verkligheten.

Vapenamnesti är också rent larv, tidigare så har det handlat om få pjäser man har kopplat till brott. Men visst, vill vi att polisen ska få administrera mer runt massa gamla älgstudsare, toppen.

Polisens sk verktyg är verkningslösa utan vettig lagföring, något som också har varit återkommande i vår/sommar(eviga återfallsförbrytare etc).

Om något så gör ju faktiskt regeringen något både med utredningar gällande allt ifrån straffskärpning till utvisningar och så sent som idag förslag på att förändra i grundlagen gällande föreningsfriheten. Hade det funnits en verklig politisk enighet så hade det gått mycket enklare.
Det är väl dessutom ingen enskild politiker som synts mer än Strömmer? Stackaren har fan jobbat övertid sen han fick jobbet.

Vem ska punktmarkera när det råder brist på poliser ?
Citera
2023-06-15, 09:44
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Ja vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag läser det sista..visst om man ser de 80 talist pappor nuförtiden. Men snart blir det värnplikt för varenda svensk och civilplikt då kommer det bli en större erfarenhet bland befolkningen. Sorgligt med sammanhållningen. Dock har vissa områden faktiskt det fortfarande.

Min poäng är att många delar av Sverige inte "är" Sverige längre där helt paralella samhällen har byggts upp. Där ses kriminella som entreprenörer och influensers för de unga och vi skötsamma (svenskar och invandrare) från det "gamla" Sverige ses som mer eller mindre fiender.
Citera
2023-06-15, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
43-åringen är intressant också sen vet jag inte varför de ljuger, en enkel googling gör gällande att han bodde i Strängnäs inflyttad hos en 20-årig kvinna. Är hon hans dotter, eller "fru"?
Vi vet att de gripna MGM är båda 19år, nu har jag inte hunnit läsa tråden och namnen på grabbarna och var de bodde., koppling till E-tuna/Strängnäs?

en enkel googling visar att han var skriven i Eskilstuna sen några veckor tillbaka och att de gamla adresserna i Strängnäs leder till ett hotell som har använts som flyktingboende/genomgångsboende/longstay hotell.
Citera
2023-06-15, 09:50
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76

Tänker du att en av 19-åringarna är kopplad till 20-åringen som 43-åringen bodde ihop med? Någon form av svartsjukedrama? 🤔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in